توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21603
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۴۰
از احتمال دعوت لژيونرهاي جديد تا ملي پوشان نيمكت نشين/
کی‌روش چگونه فکر می‌کند؛مرد مرموز تیم ملی ایران
کی‌روش چگونه فکر می‌کند؛مرد مرموز تیم ملی ایران
در سر كارلوس كی‌روش چه مي‌گذرد؟ شايد بازيكنان شاغل در ليگ بيشتر از هر كسي در پي اين سوال باشند. سرمربي تيم ملي نزديك به يك ماهي را در مرخصي به‌سر برده و بازي‌هاي اخير ليگ را به‌طور حتم با دقت نديده است. به‌همين دليل اين پرسش پيش مي‌آيد كه سرمربي تيم ملي بر چه اساسي و با كدام نگاه ليست تيم ملي را اعلام مي‌كند؟


تا يادمان نرفته به اين موضوع اشاره كنيم كه بعد از پايان هفته دوازدهم كه مصادف مي‌شود با 12 مهر ماه، اسامي بازيكنان تيم ملي براي بازي با تايلند در مرحله مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا اعلام مي‌شود. اين را هم دوباره اشاره كنيم كه بازي رفت با تايلند در تهران كه 23 مهر ماه برگزار مي‌شود و يك ماه و يك روز بعد يعني 24 آبان ماه هم بازي برگشت در بانكوك خواهد بود.

باز هم برگرديم سر اصل موضوع؛ يعني ليست جديد تيم ملي كه پس از صعود به جام جهاني حتما دستخوش تغييرات فراواني خواهد شد. دعوت از بازيكنان جديد و خط خوردن تعدادي از بازيكنان قبلي كه در اولسان حضور داشته‌اند، به چند دليل اتفاق مي‌افتد. تعدادي مصدوم هستند، تعدادي بازي نمي‌كنند و البته ظهور پديده‌هاي جديد هم باعث شده تا در انتظار ليست متفاوتي از سرمربي تيم ملي باشيم.

چه كساني خط مي‌خورند؟

احتمال دعوت نشدن اين نفرات بسيار است: «فرزاد حاتمي، عليرضا حقيقي، سوشا مكاني، مهرداد اولادي، محمدرضا خانزاده، محمد نوري.»

در مورد فرزاد حاتمي همان روزها هم انتقادات زيادي وجود داشت كه اين بازيكن در سطح تيم ملي نيست چرا كه همان موقع امير قلعه‌نويي در مصاحبه‌اي به انتقاد از بازي او در استقلال پرداخت و گفت: «حاتمي ظرفيت بزرگ شدن ندارد!»

بعد از مصاحبه قلعه‌نويي، انتقادها از سرمربي تيم ملي درخصوص دعوت از اين بازيكن بالا گرفت و در نهايت هم ديديم كه او از استقلال به فولاد رفت اما در تيم حسين فركي هم به يك نيمكت‌نشين تبديل شد تا معلوم شود امير قلعه‌نويي قضاوت درستي درباره اين بازيكن داشته است. به نظر مي‌رسد با نيمكت‌نشيني او در فولاد، كارلوس كی‌روش هم روي نام اين بازيكن قلم قرمز بكشد و بازيكني كه در باشگاهش بازي نمي‌كند را كنار بگذارد.

بعد از حاتمي، وقتي به بررسي عملكرد عليرضا حقيقي مي‌پردازيم، او هم وضعيت مشابهي دارد چرا كه از ابتداي فصل تاكنون نيلسون دروازه‌بان اول پرسپوليس بوده و حقيقي تمام بازي‌ها را روي نيمكت سپري كرده است. پس شانس او هم براي دعوت دوباره به تيم ملي پايين مي‌آيد و بايد ديد در بين دروازه‌بان‌هاي ليگ، چه كسي جاي او را پر مي‌كند. البته در اين يازده هفته‌اي كه سپري شده، فعلا درخشش خاصي از يك دروازه‌بان جوان و جديد نديده‌ايم.

حتي سوشا مكاني ديگر رقيب عليرضا حقيقي هم كه در اولسان با تيم ملي بود، بعد از اختلافي كه با سرمربي نفت پيدا كرده به روي نيمكت تبعيد شده و احتمال دعوت شدن او نيز پايين است اما يك گزينه كه مدت‌ها در مورد او بحث شده، شايد در اين اردو به جمع ملي‌پوشان اضافه شود، آن‌هم كسي نيست جز دانيال داوري كه در بوندس‌ليگا تقريبا به دروازه‌بان اول آينتراخت برانشوايگ تبديل شده و حتي در اردوي عمان - قبل از بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني – حاضر شد اما فرصت بازي به او داده نشد. شايد دليلش حاشيه‌هايي بود كه در پي دعوت نشدن رحمتي پيرامون دروازه‌بان شماره يك تيم ملي وجود داشت.

از ديگر بازيكناني كه در اولسان حضور داشتند و امروز در تيم خود نيمكت‌نشين هستند، مي‌توانيم به خانزاده جوان اشاره كنيم كه در پرسپوليس آنچنان بازي نكرده ولي ممكن است سرمربي تيم ملي به‌خاطر سن و سال پايين و آينده‌نگري روي او نظر داشته باشد. البته او نشان داده كه پتانسيل خيلي بالايي ندارد و رقيب‌هاي سرسختي را در اين پست بالاتر از خود مي‌بيند.

سرانجام در ميان ليست ملي‌پوشاني كه نيمكت‌نشين شدند، به مهرداد اولادي مي‌رسيم كه در اولسان حضور داشت اما در نفت تهران به او بازي داده نمي‌شود و بازيكن مورد علاقه يحيي نيست.

دعوت جباري، انتقاد به نديدن ليگ

مجتبي جباري دعوت مي‌شود؟ اگر او در ليست تيم ملي قرار بگيرد، ليگ زير سوال نمي‌رود و انتقادات از كی‌روش بالا نمي‌گيرد؟ تا همين جا هم انتقاد به خاطر نديدن ليگ از كروش كم نيست اما دعوت از جباري به نوع بي‌توجهي به ساير ستاره‌هاي ليگ است كه سخت تمرين مي‌كنند و منتظر توجه كی‌روش هستند.

بازيكناني مثل محسن مسلمان يا قاسم حدادي‌فر اگر چه در تيم‌هاي خود ندرخشيده‌اند اما حضوري مستمر و فعال در اين يازده هفته داشته‌اند و در مقابل جباري از ابتداي فصل تاكنون به جز يكي- دو بازي خوب، حتي تمرين هم نداشته و از سپاهان اخراج شده است. بايد ديد كی‌روش براي بازي با تايلند در تهران هم مي‌خواهد از همان تركيب ثابت نكونام، تيموريان، جباري استفاده كند يا بازيكن جديدي جاي جباري را مي‌گيرد و اين مثلث با يك هافبك جديد تكميل مي‌شود؟

احتمال دعوت از كريمي به پاس حمايت‌هاي همه‌جانبه

هافبك جديد يا علي كريمي؟ اين بحثي تازه است. كريمي كه با حضور در تراكتورسازي، عملا دوباره به فوتبال برگشته و حتي اعلام كرد كه همه‌جوره در خدمت تيم ملي خواهد بود، مي‌تواند ضلع سوم مثلث خط هافبك تيم ملي باشد. او در تراكتورسازي بازي‌هاي قابل قبولي از خود ارائه كرده و از آنجا كه در تمام روزهاي حضور كی‌روش، حامي تيم ملي بوده و حتي به دعوت نشدن هم اعتراضي نكرده است، شايد دوباره به تيم ملي بازگردد.

بازگشت احتمالي جادوگر مي‌تواند حامل اين پيام باشد كه به پاس احترام گذاشتن به پيراهن تيم ملي و حمايت در روزهاي سخت، جادوگر را به جام جهاني مي‌برد تا او با افتخار و در پيراهن تيم ملي از دنياي فوتبال
خداحافظي كند.

اگر او را در اين اردو ديديم، بايد متوجه شويم كه سرمربي تيم ملي حتي براي برزيل هم روي باتجربه‌ها حساب باز كرده و در پي نتيجه در جام جهاني است و مي‌خواهد كه جوان‌ها در كنار باتجربه‌ها آبديده شوند و بعد از جام جهاني، جاي امثال نكونام و كريمي را پر كنند. دعوت از كريمي اين پيام را براي رحمتي و عقيلي به همراه خواهد داشت كه اگر آنها هم در روزهاي سخت از تيم ملي حمايت مي‌كردند، الان شانس بازي در جام جهاني را از دست نمي‌دادند. اگرچه دعوت از كريمي در حد حرف و شايعه است.

جهانبخش و آزمون كپي پاسپورت دادند

فدراسيون فوتبال سراغ تعدادي از ملي‌پوشان شاغل در اروپا رفته و از آنها كپي پاسپورت گرفته است. اين نشان مي‌دهد كه سرمربي تيم ملي روي آنها نظر مساعد دارد و احتمال دعوت جهانبخش بازيكن تيم نايمخن هلند و سردار آزمون مهاجم جوان روبين‌كازان زياد است.

كی‌روش به بازيكناني كه در تيم‌هاي اروپايي تمرين مي‌كنند، علاقه دارد. او معتقد است كه تمرين در تيم‌هاي اروپايي سطح بازيكنان ايراني را ارتقا مي‌دهد. حالا وقتي سردار آزمون يا جهانبخش در تيم‌هاي خود به عنوان يار تعويضي در دقايق آخر به زمين مي‌آيند كه يك امتياز بزرگ براي آنهاست. احتمال دعوت از اين دو لژيونر براي بازي با تايلند وجود دارد.

البته قوچان‌نژاد و دژاگه ديگر لژيونرهاي ما هستند ولي چون خود را به كی‌روش ثابت كرده‌اند و در تيم‌هاي مطرح اروپايي حضور دارند، علي‌رغم نيمكت‌نشيني باز هم از چشم كی‌روش نمي‌افتند؛ مگر سياست سرمربي تيم ملي ايجاب كند كه به جوان‌ها ميدان بدهد و فعلا آنها را در استراحت بگذارد.

صادقيان و عاليشاه پرسپوليسي‌هاي جديد تيم ملي؟

پيام صادقيان اين روزها سروصدايي به پا كرده است؛‌شايد زود باشد اما او را با ناصر محمدخاني قياس كرده‌اند. البته او راه بسياري براي تبديل شدن به محمدخاني پيش رو دارد. صادقيان اگر در تيم ملي هم بتواند همين بازي‌هاي خوب را ارائه كند، آن‌وقت مي‌توان به او به عنوان آينده تيم ملي اعتماد كرد.

به‌نظر مي‌رسد كارلوس كی‌روش در اين ليست از پيام صادقيان و اميد عاليشاه دعوت مي‌كند تا آنها را از نزديك ببيند و قضاوت كند كه آيا صاحب پتانسيل‌هاي بين‌المللي هستند يا نه. از سوي ديگر شانس دعوت غلامرضا رضايي و محمد نوري به‌خاطر نمايش‌هاي پرنوسان و نيمكت‌نشيني در بعضي از بازي‌ها پايين آمده است. قاسم دهنوي هم در پرسپوليس چنگي به دل نزده و حتي دايي در آخرين بازي مقابل فجر او را از تركيب اصلي كنار گذاشت و روي نيمكت نشاند. بايد ديد نظر سرمربي تيم ملي در مورد اين نفرات چيست.

انصاري‌فرد، غلامي، كريمي، رحماني، حاتمي و ...

در جمع‌بندي وضعيت بازيكنان به چند گزينه مي‌رسيم كه شانس دعوت آنها كم نيست. كريم انصاري‌فرد در تراكتورسازي آهسته، آهسته احيا مي‌شود و محمد غلامي مهاجم سرحال اين روزهاي سپاهان هم با 5 گلي كه زده توانايي‌هاي خود را به رخ كی‌روش كشيده است. فريد كريمي بازيكن جوان صبا و بابك حاتمي مدافع راست سايپا هم عملكرد بدي نداشته‌اند.

از سوي ديگر نمي‌توان نقش بختيار رحماني را در صدرنشيني فولاد ناديده گرفت و كاپيتان جوان فولاد به احتمال زياد در ليست كی‌روش قرار مي‌گيرد. تنها موردي كه به نظر مي‌رسد در اين بحث مورد اشاره قرار نگرفته، مصدوميت ميلاد نوري است كه با اين شرايط احتمالا در ليست تيم ملي جايي نخواهد داشت. تا پايان بازي‌هاي هفته دوازدهم ليگ اگر صبر كنيم، آن وقت معلوم مي‌شود كه در سر كی‌روش چه مي‌گذرد و چقدر نظر او با اين نگاه ما تفاوت داشته است.



گروه ورزش - سعيد زاهديان
Share/Save/Bookmark