توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 50214
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد؛
کسری ۷۲۰۰ میلیارد تومانی برای تفاوت حق بیمه‌ها
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون نفر در کشور بیمه رایگان هستند، گفت: تفاوت حق بیمه‌های پرداختی باعث می‌شود با ۷۲۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه شویم.
کسری ۷۲۰۰ میلیارد تومانی برای تفاوت حق بیمه‌ها
به گزارش خط نیوز به نقل از مهر، طاهر موهبتی در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت که امروز در بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر تحت پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت هستند و از این تعداد، ۲۷ میلیون نفر در گذشته تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر بودند که با رایگان شدن خدمات بیمه سلامت، به این سازمان آمدند.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ میلیون نفر از جمعیت بیمه‌شدگان ما بیمه رایگان هستند، گفت: این افراد ۸۵ درصد بیمه‌شدگان را شامل می‌شوند و در مجموع با در نظر گرفتن مددجویان کمیته امداد و نیازمندان، تعداد بیمه‌شدگان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه در سال ۹۵ اگر انتشار ۸۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت نبود، حتماً با ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته مواجه می‌شدیم، گفت: در مجموع پس از انتشار اوراق، با ۴۴۰۰ میلیارد زیان‌ انباشته و ۱۷۰۰ میلیارد تومان عدم وصولی مواجه شدیم؛ در حالی که بودجه سازمان فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان بود و هزینه‌های ما ۲۵ هزار میلیارد تومان.

موهبتی به آسیب‌شناسی خدمات بیمه سازمان سلامت اشاره کرد و افزود: عدم واقعی بودن حق بیمه‌ای که در سازمان بیمه سلامت کسر می‌شود، باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد، به طوری که پس از آسیب‌شناسی مشخص شد تأمین اجتماعی ۹ درصد حق بیمه و بیمه سلامت ۷ درصد حق بیمه می‌گیرد و این در حالی است که هزینه یک خانوار سه نفره در سازمان بیمه سلامت ۱۲۶ هزار تومان و در صندوق‌های دیگر، ۸۶ هزار تومان است و همین موضوع باعث می‌شود که بیمه سلامت در ازای تفاوت حق بیمه با ۷۲۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه شود.

باید به سمتی حرکت کنیم که محرومین واقعی مورد حمایت قرار گیرند

وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که محرومین واقعی مورد حمایت قرار گیرند و تا چه زمان باید این روند ادامه پیدا کند و بدهی‌های ما به ۲۰ ماه برسد.

دستگاه ها برای گرفتن اطلاعات حداقلی همکاری نمی کنند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: در مصارف، همپوشانی‌ها را آغاز کرده‌ایم اما برای گرفتن اطلاعات حداقلی بیمه‌شدگان از دستگاه‌ها مشکل داریم و آنها همکاری نمی‌کنند که این موضوع نیز باید برطرف شود.

موهبتی از تدوین چندین پروتکل درمانی و دارویی خبر داد و گفت: این پروتکل‌ها در سال آینده اجرایی می‌شود.

وی گفت: استقرار نظام برنامه‌ریزی و پایه از مهمترین اقدام سازمان بیمه سلامت است؛ به طوری که این موضوع در دست پیگیری است، چرا که بسیاری از قوانین نوشته می‌شود، اما محقق نمی‌شود و دلیل آن، این است که نظام پایشی نداریم و همچنین باید سازمان الکترونیک نیز محقق شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نقص جدی را نبود نظام پایش دانست و گفت: برنامه عملیاتی در این خصوص تدوین شده و تفاهمنامه‌ای نیز میان ما و سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است.

مهمترین رویکرد استقرار نظام الکترونیک است

موهبتی، مهمترین رویکرد را استقرار نظام الکترونیک دانست و اظهار کرد: امروزه مهمترین سیاست کلان سازمان بیمه سلامت، استقرار نظام الکترونیک است؛ به طوری که هر اقدامی از همپوشانی گرفته تا موضوعات دیگر، نیازمند تدوین نظام الکترونیک است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر پایگاه جمعیتی در سازمان بیمه سلامت در خصوص بیمه‌شدگان در حال اجراست که امیدواریم در ۶ ماهه اول سال ۹۷ اجرایی شود و خرید راهبردی نیز باید بهتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه به دانشگاه‌ها، پزشکان و پرستاران ۱۵ ماه بدهی داریم، گفت: در کجای کشور سراغ دارید که در بخش دولتی و غیردولتی حتی اگر یک ماه بدهی داشته باشند، اما این خدمات ارائه شود؛ این در حالی است که در بخش پزشکی و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، حتی کوچکترین خدشه‌ای نیز وارد نشده و نمی‌شود و آنها بدون مشکل خدمات خود را دریافت می‌کنند.

بعد از سخنان وزیر بهداشت و رییس مجلس شورای اسلامی از برترین روسای بیمارستان ها، دانشگاه های پزشکی و بیمه سلامت توسط وزیر بهداشت و رییس مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.
Share/Save/Bookmark