توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64264
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
رعایت فاصله اجتماعی ضامن سلامتی همگانی
زنگ هشدار کرونا را این روزها مسوولان برای مردم به صدا درآورده‌اند و حال این روزهای شهرستان مرزی قصرشیرین و دیگر مناطق غرب کرمانشاه همچون سرپل‌ذهاب و گیلانغرب نیز خراب است و تنها راه مقابله با این بیماری، جدی گرفتن رعایت فاصله اجتماعی است.
رعایت فاصله اجتماعی ضامن سلامتی همگانی
کرونا این روزها در شهر، کوچه و بازار و در هرجایی که فکرش را می کنی جولان می دهد، خانواده های بسیاری را داغدار کرده و عده ای را گرفتار و درگیر دکتر، دوا و بیمارستان، دردناک تر از این مساله نادیده گرفتن اصول و موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی بیشتر مردم است که گویا هنوز باور ندارند که اوضاعمان چقدر خراب است.

هر روز شاهد گرفتار شدن عده بیشتری از مردم در دام این ویروس خطرناک هستیم اما باز هم تعدادی از افراد هشدارها را جدی نمی گیرند و تهدیدی هم برای سلامتی خود و هم برای بقیه جامعه و نزدیک ترین افراد خانواده خود هستند.

درست است که ما ویروس کرونا را با چشم مسلح نمی توانیم ببینیم اما آثار آن را هر روز مشاهده می کنیم و می بینیم که بر اثر اوج گرفتن این ویروس هر روز عزیزی از میان ما می رود و در میان حزن و تنهایی و بی کسی اسیر خاک می شود.

اواخر بهمن ماه پارسال که کرونا برای نخستین بار وارد ایران شد پس از مدت کوتاهی جای جای کشورمان را در برگرفت و توسط عده ای سهل انگاربه عنوان سوغات در همه نقاط کشور پخش شد و در ابتدای ورود این ویروس حال و روز شهرستان مرزی قصرشیرین و دیگر نقاط غرب کرمانشاه خوب بود و این خوب بودن در نتیجه رعایت موازین بهداشتی، زدن ماسک، خارج نشدن از منزل و از همه مهم تر جدی گرفتن فاصله اجتماعی بود.

این روزها درست است که گرمای هوای تابستان و آفتاب داغ شهرستان گرمسیری قصرشیرین را همچون تابستان های بسیار گرم سال های پیش فرا گرفته اما این دلیل نمی شود که ما چون تابستان رسیده ویروس کرونا را جدی نگیریم و گواه آن نیز افزایش مبتلایان است و با چشمان خود می بینیم که آفتاب داغ و گرمای هوا نیز حریف ویروس کرونا نشده است.

حضور مردم بدون هرگونه پوشش محافظتی مانند ماسک یا شیلد و رعایت نکردن فاصله اجتماعی این روزها معضلی در قصرشیرین و دیگر نقاط استان کرمانشاه است و همین مساله باعث شده تا میدان برای ویروس کرونا خالی شود و اینگونه جولان ویروس هر روز عده زیادی را در دام خود گرفتار کند.

سهل انگاری عده ای از ناقلان کرونا نیز خود قصه پرغصه دیگری است که این روزها در قصرشیرین و دیگر نقاط مرزی استان کرمانشاه مشکلاتی را به وجود آورده است.

در کمال تعجب عده ای از افراد مشکوک با داشتن علایم، آزمایش کرونا می دهند و وقتی که جواب مثبت بودن آزمایش آن ها از طریق مسوولان بهداشت و درمان برای ماندن در منزل و تردد نکردن در سطح شهربه این افراد ناقل اعلام می شود، بدون زدن ماسک و یا رعایت موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی در خیابان ها تردد می کنند و نتیجه آن نیز افزایش آمار روزانه مبتلایان به کرونا است.

زیرپا گذاشتن حقوق دیگران در مساله کرونا نشان از فقر فرهنگی ما در جامعه می دهد چون ما می توانیم با رعایت اصول ساده بهداشتی و فاصله اجتماعی از سلامت خود و دیگران صیانت کنیم اما با نادیده گرفتن فاصله اجتماعی و نزدن ماسک، به راحتی تهدیدی برای سلامت خود و دیگران می شویم.

یادمان باشد دیگران همیشه همسایگان، آشنایان و یا دیگر افراد جامعه نیستند همین دیگران گاهی پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند و همسر ما نیز هست از این رو برای اینکه همیشه خانواده ای سالم داشته باشیم و خدای ناکرده داغ عزیزانمان را نبینیم نیاز است که اصول بهداشتی را جدی بگیریم.

در ابتدای همه گیری ویروس کرونا در اسفندماه و نیمه اول فروردین، مرزنشینان قصرشیرین و مردم دیگر مناطق کرمانشاه با رعایت اصول بهداشتی و عمل به توصیه پزشکان مبنی بر ماندن در منزل، پرهیز از تردد و سفرهای غیرضروری و رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، دستکش و شستن دست ها باعث شدند تا حال شهر و استانمان بسیار خوب باشد به طوری که قصرشیرین و گیلانغرب جزء مناطق سفید بودند اما چه اتفاقی افتاد که بعد از نیمه اول فروردین در همین اردیبهشت ماه و خرداد و اینک نیز با شروع تابستان مردم فکر کردند که کرونا تمام شده است و نتیجه آن قرمز شدن وضعیت شهر و دیارمان است.

به گفته مسوولان و پزشکان تا زمانی که واکسن ویروس کرونا ساخته نشود و درمانی برای آن پیدا نشود با ما خواهد بود و ما نیز نمی توانیم کسب و کارمان را رها کنیم بلکه باید راه درست مقابله با ویروس را رعایت کنیم.



کرونا همچنان کشنده و خطرناک است

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: مردم موازین بهداشتی را جدی بگیرند زیرا ویروس کرونا همچنان قربانی می گیرد و کشنده و خطرناک است و آمار مرگ و میر آن ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

دکتر رضا منصوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه با اینکه هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان در سطح شهرستان قصرشیرین هستیم ولی عده ای از مردم توصیه های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وی اظهار داشت: با آمدن فصل گرما ویروس ضعیف نشده و تنها راه مقابله با این ویروس کشنده جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس و عدم حضور در مکان های پرتردد و شلوغ است.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: مردم برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را که در کاهش انتشار ویروس تاثیر بسیار زیادی دارد رعایت کنند و از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید.

منصوری ادامه داد: اجتناب افراد از لمس کردن چشم، بینی و دهان خود، ماندن در خانه درصورت داشتن علایم بیماری، ضدعفونی و شستن دست ها و سطوح، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از مواردی هستند که مردم باید آن را جدی بگیرند.

وی با ابراز گلایه از افرادی که تست کرونای آن ها مثبت شده و به راحتی در سطح شهر تردد می کنند، گفت: افزایش آمار مبتلایان در نتیجه سهل انگاری عده ای از افراد ناقل است که با وجود اینکه ناقل ویروس هستند اما بدون ماسک و رعایت هرگونه فاصله اجتماعی در سطح شهر تردد می کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: تاکنون هشت تن از کادر درمان این شهرستان به بیماری ویروسی کرونا مبتلا شده اند و ما برای ارایه خدمات درمانی به مردم نیازمند کادر درمان هستیم و ابتلای کادر درمان نیز نتیجه سهل انگاری عده ای از مردم است که فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و رعایت موازین بهداشتی را نادیده می گیرند.



اختصاص ۱۶ تخت بیماران کرونایی

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین، از اختصاص ۱۶ تخت بیمارستانی در این شهرستان به بیماران کرونایی خبرداد و گفت: امکانات ما محدود است و این نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان با توجه به پیک بیماری وجود دارد از این رو از مردم عاجزانه می خواهیم که توصیه های بهداشتی را رعایت کنند چون ما ظرفیت محدودی برای ارایه خدمات به بیماران کرونا داریم.

منصوری افزود: ویروس کرونا پیر و جوان و کودک و سالمند نمی شناسد و هنوز هم خطرناک و کشنده است و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمانشاه و به تبع آن دیگر شهرستان ها زنگ خطر و هشداری برای همه مردم است که این ویروس در کمین همگان است و هر کسی می تواند قربانی آن باشد.

وی مهم ترین علایم کرونا را تب، خستگی و سرفه‌های خشک، درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال، از دست دادن اشتها و حس بویایی و چشایی بیان کرد و افزود: ممکن است که فردی تنها چند مورد از این علایم را تجربه کرده باشد.



انجام روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد آزمایش کرونا

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد آزمایش از افراد مشکوک به کرونا در این شهرستان انجام می شود که بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نتیجه آن به آزمایش دهندگان اعلام می شود.

منصوری اضافه کرد: نظارت بر رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف در سطح شهر نیز توسط بهداشت و درمان و با دیگر ادارات عضو ستاد کرونا انجام می شود و باتوجه به اینکه عده ای از واحدهای صنفی فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت نمی کنند به طور سختگیرانه تری برخورد می کنیم و برخورد قضایی و پلمب در انتظار واحدهای متخلفی است که اصول بهداشتی را جدی نگیرند.



نظارت های بهداشتی به طور جدی اعمال می شود

فرماندار قصرشیرین گفت: افزایش نگران کننده شمار مبتلایان به ویروس کرونا، نیازمند رعایت اصول و موازین بهداشتی و جدی گرفتن آن از طرف مردم است از این رو برای مقابله با سرایت بالای بیماری رعایت فاصله اجتماعی و فیزیکی و همچنین موازین و پروتکل های بهداشتی از سوی همه افراد یک ضرورت است.

مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم حتما در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله اجتماعی را به عنوان موثرترین راه قطع زنجیره انتقال کرونا جدی بگیرند.

وی اظهار داشت: شکست و قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا نیازمند همکاری همه جانبه مردم است از این رو افراد ناقل و افراد بیمار حتما در منزل بمانند و از تردد در خیابان ها و سطح شهر پرهیز کنند چون سهل انگاری و بی توجهی عده ای از مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی باعث افزایش شمار مبتلایان شده است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: کوتاهی در برابر ویروس کرونا باعث انتشار سریع این بیماری ویروسی می شود و برای مقابله با این بیماری مردم باید از سفرها و ترددهای بی مورد و غیرضروری جلوگیری کنند.

تاتار ادامه داد: تعطیلی بوستان ها، ممنوعیت برگزاری آیین های تجمعی و فعالیت تالارهای پذیرایی، اجباری شدن ماسک در ادارات و مکان های عمومی و توسط اصناف، فعالیت رستوران ها به صورت غذای بیرون بر، تداوم گند زدایی مکان های عمومی از مواردی است که در قصرشیرین در راستای صیانت از سلامت مردم انجام شده است.

شهرستان قصرشیرین، در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ١٢١ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۸۶۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز سوم تیر ۱۳۹۹ براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ٢٣۴ مورد بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر رسید.
Share/Save/Bookmark