توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37039
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۸
میرکاظمی مطرح کرد؛
هزینه‌های جاری ۳ سال دولت یازدهم با ۸ سال دولت قبلی برابر است
عضو کمیسیون انرژی مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: شاهدیم در دو سالی که دولت روی کار آمده، برنامه خاصی ندارد، یعنی می‌بینید هزینه‌های جاری وحشتناک بالا می‌رود. برداشت از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی انجام ‌می‌شود.
هزینه‌های جاری ۳ سال دولت یازدهم با ۸ سال دولت قبلی برابر است
به گزارش خط نیوز؛ مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ و توقع مردم برای حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: رئیس‌جمهور پیش از انتخابات گفتند چرخ سانتریفیوژ بچرخد، چرخ اقتصاد هم بچرخد و از همان نقطه توقعی در ذهن مردم شکل گرفت که با یک توافقنامه هسته‌ای همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که واقعیت این نیست. واقعیت این است که حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم است و ۸۰ درصد از مشکلات به سیاست‌ها، ساختارها و شکل مدیریت دستگاه اجرایی برمی‌گردد. لذا اگر بخواهیم مشکل مردم را حل کنیم، نمی‌توانیم کار سیاسی کنیم. دولت باید به یک طرح تحولی بپردازد و برنامه داشته باشد.

* هزینه‌های جاری ۳ سال دولت یازدهم با ۸ سال دولت قبلی برابر است

عضو کمیسیون انرژی مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: شاهدیم در دو سالی که دولت روی کار آمده، برنامه خاصی ندارد، یعنی می‌بینید هزینه‌های جاری وحشتناک بالا می‌رود. برداشت از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی انجام ‌می‌شود. رشد نقدینگی در ۱۹ ماه اول دولت ۳۰۰هزار میلیارد تومان بوده. هزینه‌های جاری این ۳ سال یعنی با احتساب سال ۹۴، بیش از ۴۴۰هزار میلیارد تومان می‌شود، در حالی که هزینه جاری ۸ سال دولت سابق ۴۶۰هزار میلیارد تومان بوده است.

میرکاظمی با تأکید بر اینکه این موضوع نگران کننده است، تصریح کرد: اینکه فکر کنیم ۲۰ درصد مربوط به مشکلات تحریم‌ها جای ۱۰۰ درصد مشکلات کشور را می‌گیرد و بعد بر همین اساس مردم را امیدوار کنیم و برنامه‌ای برای آن ۸۰ درصد به‌شکل جدی نداشته باشیم، درست نیست.

* طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها رشد اقتصادی ۲ درصد است؛ نه بیشتر

"ممکن است دولت بگوید "اصلاحاتی انجام دادم"، اما آمار و ارقام این حرف را نمی‌زنند. براساس گزارش رسمی مرکز پژوهش‌ها رشد اقتصادی حداکثر به دو درصد می‌رسد. درحالی که دولت رشد اقتصادی را ۳ و خورده‌ای درصد اعلام کرده است، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش دیگری اعداد و ارقام اعلامی دولت را نقد کرده که گزارش آن هم موجود است".

وی با بیان اینکه مردم کاهش تورم را حس نمی‌کنند و گرانی‌ها سر جای خود است، گفت: دولت معتقد است که تورم کاهش یافته اما متأسفانه تورم و رکود هنوز سر جای خود است. در حوزه صنعت و بخش‌های دیگر مثل مسکن رکود کاملاً حس‌ می‌شود و با این شرایط مردم را به انتظار گذاشته و کار را متوقف کرده‌اند. صحبت‌ها و پیام‌های دولتمردان هم بیشتر به رکود کمک می‌کند تا به کاهش تورم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نکته مهم این است که نباید اجازه دهیم رکود ادامه یابد. اینکه به بخش خصوصی بگوییم، صبر کن مسئله حل می‌شود. او هم دست روی دست می‌گذارد و کار بلندمدت انجام نمی‌دهد و دنبال کار تجاری زودبازده می‌رود. متأسفانه بانک‌ها هم این مسیر را می‌روند. برای ایجاد اشتغال و تولید وام نمی‌دهند اما اگر کسی بگوید، "وثیقه دارم و وام ۶ماهه با سود ۲۸ درصد می‌خواهم"، به او سریع وام می‌دهند.

* دولت برای حل مشکلات اقتصادی باید برنامه تحولی داشته باشد

میرکاظمی بر همین اساس تأکید کرد: این موضوعات نشان می‌دهد که مشکل بیکاری و اشتغال با این فضا حل نمی‌شود. لذا نباید تنها به ۲۰ درصد حل مشکلات اقتصادی با رفع تحریم‌ها بسنده کرد و باید برای ۸۰ درصد باقیمانده نیز برنامه داشت.

وی با اشاره به مشکلات موجود در متن مذاکرات هسته‌ای گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، خطوط قرمز در برجام رعایت نشده است. ان‌شاءالله با تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس این مطالب به‌دقت بررسی می‌شود چون صحبت‌های دولت‌مردان نشان می‌دهد که آنها تفسیر خودشان را از متن منتشر شده دارند و طرف غربی‌ها موضوعات دیگری را مطرح می‌کند.

* برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشده است

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید متن برجام را به‌صورت لایحه به مجلس ارائه دهد تا کمیسیون ویژه روی این متن کار کند، اظهار داشت: بررسی‌های اولیه نمایندگان نشان می‌دهد که برخی خطوط قرمز مثل لغو تحریم‌ها و حق ایران برای انجام تحقیق و توسعه در متن رعایت نشده است. در برداشتن تحریم‌ها شرایط بسیار سختی گذاشتند. در مکانیزم ماشه برگرداندن تحریم‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتد. اگر آنها به تعهد خود عمل نکنند، ایران هیچ ابزاری برای اعمال فشار ندارد.

میرکاظمی یادآور شد: ایران در سال ۸۲ و در دوران اصلاحات یک بار به‌صورت داوطلبانه تعلیق غنی‌سازی را پذیرفت و پس از اینکه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، ایران تعلیق را شکست، یعنی تعلیق را ملغی کرد و گاز را مجدداً به سانتریفیوژها تزریق کرد. از همین جا دعواها و تهدیدها از سوی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شروع شد. پس از آن قطعنامه‌ها یکی پس از دیگری علیه ایران صادر شد و اکنون به‌غلط این موضوع را به گردن دولت نهم می‌اندازند، در حالی که دعوا را در اصل دولت اصلاحات در اواخر دوران خود شروع کرده بود.

"جالب است که در آن زمان ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد ولی آنها به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند. در کتابی که آقای روحانی در دوران مسئولیت خود در شورای امنیت ملی نوشته این موضوعات را قید کرده و در نامه‌ای که به البرادعی زده، توضیح داده که ما تعلیق را انجام دادیم، پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، بازرسی‌های بیش از پروتکل را پذیرفتیم، بازدید از مراکز نظامی انجام شد، زنجیره سانتریفیوژ را تعطیل کردیم، بعد می‌گوید حتی اروپایی‌ها حاضر نشدند قول‌هایی را که دادند بررسی کنند".

وی تأکید کرد: وقتی طرف مقابل این‌گونه است، وقتی به عراق قول می‌دهند و عمل نمی‌کنند، به غزه در مورد آتش‌بس قول‌هایی دادند و عمل نکردند. در قطعنامه ۵۹۸ تعهداتی به ایران دادند، فقط آتش‌بس را پذیرفتند و به بقیه قول‌های خود عمل نکردند، سؤال اینجاست: آمریکا در توافق ژنو قرار بود چه‌کاری انجام دهد؟ چند درصد آن را به‌موقع انجام داد یا اصلاً انجام داد؟ اینها سؤالاتی است که مطرح است، چه ضمانتی وجود دارد که به تعهداتش عمل کند.

* قرار است ایران زیرساخت‌های هسته‌ای خود را جمع کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امروز بحث قطع تزریق گاز به سانتریفیوژ مطرح نیست، قرار است ایران زیرساخت‌های هسته‌ای خود را جمع کند، یعنی طبق توافقی که شده باید تعداد سانتریفیوژها را کم کند و مابقی را جمع‌ و در انبار نگهداری کند. وقتی زیرساخت‌ها را جمع کند، بازگرداندن آنها و برگرداندن دانشمندان به نقطه قبلی مشکل است. وقتی یک مدت دانشمند را بیکار نگه‌دارید، بعید است بتوانید حفظش کنید و به‌راحتی به نقطه قبل برگردانید.

میرکاظمی در پایان اضافه کرد: همه اینها برای کشور هزینه است چراکه بازگرداندن زیرساخت‌ها ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد اما برای آنها یک خط است و کافی است که ابلاغ کنند تا تحریم‌ها مجدداً برگردند. قضیه امروز با قضیه سال ۸۲ متفاوت است. دشمن و طرف مذاکره همان قبلی است اما شکل توافق که انجام شده با قبل فرق دارد و بازگشت به نقطه قبل از توافق برای ما هزینه دارد.
Share/Save/Bookmark