توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69999
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
فقط ۲۰ درصد آمریکایی‌ها کشورشان را ابرقدرت می‌دانند
تقریباً همه شواهد و قرائن، نشان از افول ابرقدرتی آمریکا دارد، دولتی که بعد از جنگ دوم جهانی به عنوان سازنده نظم بین‌المللی ظهور کرد و به مدت چندین دهه، به این نظم‌سازی ادامه داد، ولی حالا در سراشیبی یک افول ملموس قرار گرفته است.
فقط ۲۰ درصد آمریکایی‌ها کشورشان را ابرقدرت می‌دانند
به گزارش خط نيوز، دیدگاه‌ها درباره ابرقدرتی امریکا به شکلی ملموس روبه تغییر است. از پکن تا مسکو، از آنجا تا تل‌آویو و در امتداد خطی مستقیم تا اروپا و امریکای لاتین، سیاستمداران و افراد کمتری معتقدند که ایالات متحده قدرت برتر دنیاست و این نسبت، روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است. در خود امریکا، بین سال ۲۰۱۹ تا الان، نگاه‌ها به نقش برتر امریکا در جهان، به شکل ملموسی تغییر کرده، طوری که در تازه‌ترین نظرسنجی، از هر ۱۰ امریکایی، فقط دو نفر (۲۰ درصد) می‌گویند که ایالات متحده «برتر از همه کشور‌های جهان ایستاده است» در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۹، ۲۴ درصد بوده است.

بر اساس گزارش جوان، امپراتوری‌ها صعود و بعد هم افول می‌کنند؛ برخی مثل انگلیس طولانی‌تر و برخی کوتاه‌تر. تقریباً همه شواهد و قرائن، نشان از افول ابرقدرتی امریکا دارد، دولتی که بعد از جنگ دوم جهانی به عنوان سازنده نظم بین‌المللی ظهور کرد و به مدت چندین دهه، به این نظم‌سازی ادامه داد، ولی حالا در سراشیبی یک افول ملموس قرار گرفته است. یک پارامتر تعیین‌کننده نگاه امریکایی‌ها به خودشان است. بر اساس نظرسنجی «پیو (PEW)»، ۲۴ درصد امریکایی‌ها در سال ۲۰۱۹ معتقد بودند که ایالات متحده بزرگ‌ترین کشور است در حالی که ۵۵ درصد می‌گفتند که این کشور یکی از بهترین کشور‌ها است، و ۲۱ درصد هم معتقد بودند کشور‌های دیگر بهتر از ایالات متحده هستند. این درصدها، در تازه‌ترین نظرسنجی پیو به شکل ملموسی تغییر کرده است. نتایج این نظرسنجی که اخیراً (۲۹ آگوست ۲۰۲۳) منتشر شده، نشان می‌دهد که به فاصله چهار سال، از هر ۱۰ امریکایی، دو نفر (۲۰ درصد) می‌گویند که ایالات متحده «برتر از همه کشور‌های جهان ایستاده است»، حدود نیمی از آن‌ها (۵۲ درصد) می‌گویند که ایالات متحده صرفاً «یکی از بهترین کشورها، همراه با برخی دیگر» است و در این بین، ۲۷ درصد هم معتقدند «کشور‌های دیگری وجود دارند که بهتر از ایالات متحده هستند.» هرچند این تغییر درصد‌ها به نسبت سال ۲۰۱۹ بسیار بزرگ نیست، ولی نشان‌دهنده کاهشی ملموس است و بیشتر آن هم در بین جمهوریخواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوریخواه به وجود آمده است. چهار سال پیش، ۴۰ درصد جمهوریخواهان می‌گفتند که امریکا بالاتر از همه کشور‌ها قرار دارد، در حالی که امروزه ۳۱ درصد چنین نظری دارند که نشان‌دهنده تغییر ۹ درصدی است. سهم جمهوریخواهانی که می‌گویند کشور‌های دیگر بهتر هستند تقریباً دو برابر یعنی از ۹ درصد به ۱۷ درصد رسیده است. در همان زمان، دموکرات‌ها و کسانی که هم جهتی بیشتری با دموکرات داشتند، اندکی بیشتر معتقد بودند که کشور‌های دیگر بهتر از ایالات متحده هستند؛ در سال ۲۰۱۹، ۳۱ درصد چنین عقیده‌ای داشتند، در حالی که امروزه آن‌ها با افزایشی ۵ درصدی به ۳۶ درصد رسیده‌اند. دیدگاه‌ها در مورد مقایسه امریکا با سایر کشور‌ها بر اساس سن متفاوت است. تقریباً از هر ۱۰ بزرگسال ۱۸ تا ۲۹ ساله، ۴۳ درصد گفته‌اند که کشور‌های دیگر بهتر از ایالات متحده هستند که از همه گروه‌های سنی بیشتر است.


مدت‌هاست که جمهوریخواهان بیشتر از دموکرات‌ها، معتقدند که ایالات متحده بزرگ‌ترین کشور است، در حالی که دموکرات‌ها معتقدند که کشور‌های دیگری هم هستند که از امریکا بهتر هستند. با این حال، بیشترین پاسخ در میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها همچنان این است که ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های جهان است. وقتی دیدگاه‌های امریکایی‌ها به ابرقدرتی امریکا در یک دوره زمانی طولانی‌تر بررسی شود، دیدگاه‌ها درباره رو به افول بودن امریکا ملموس‌تر است. در نظرسنجی‌های تلفنی انجام‌شده بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، سهم بزرگسالانی که گفته‌اند ایالات متحده بالاتر از سایر کشور‌ها قرار دارد، به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. نکته قابل توجه اینکه، در حالی که دیدگاه‌ها در مورد کاهش جایگاه جهانی ایالات متحده بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، بیشتر بر دموکرات‌ها متمرکز بوده، کاهش جایگاه امریکا در چهار سال گذشته بر جمهوریخواهان متمرکز شده است.
Share/Save/Bookmark