توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69791
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۷
کدهای معنادار از پیش‌‌‌ ثبت‌ نام انتخابات/ اصلاح‌طلبان و نزدیکان لاریجانی فعال هستند +جزئیات
شواهد و قرائن نشان می‌دهد در مرحله کنونی انتخابات گروه‌های اصلاح‌طلب و نزدیکان لاریجانی فعال هستند.
کدهای معنادار از پیش‌‌‌ ثبت‌ نام انتخابات/ اصلاح‌طلبان و نزدیکان لاریجانی فعال هستند +جزئیات
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: در دوره‌های پیشین انتخابات مجلس به دلیل فاصله کوتاه بین ثبت‌نام و روز انتخابات مردم برای رسیدن به یک جمع‌بندی پیرامون جهت‌گیری جناح‌های سیاسی باید تا ماه‌های پایانی منتهی به انتخابات منتظر می‌ماندند. بسیاری از گروه‌های سیاسی نیز برای رصد فضای اجتماعی تا روزهای پایانی همه ناظران را درمورد حضور یا عدم حضور خود بلاتکلیف می‌گذاشتند و نهایتا اگر فرصت را برای پیروزی خود مهیا می‌دیدند وارد میدان شده و اگر نسبت به شکست خود مطمئن می‌شدند نیز از حضور در انتخابات اجتناب می‌ورزیدند.

به گزارش فرهیختگان، در بین برخی گروه‌های سیاسی نیز با بهانه‌جویی‌های مختلف روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و با عدم حضور در انتخابات از پذیرش علنی شکست اجتناب می‌ورزیدند. احزاب رادیکال اصلاح‌طلبان را می‌توان در همین زمره دسته‌بندی کرد. احزابی که همواره بحث تایید صلاحیت‌ها را بهانه شکست یا علت عدم حضور خود عنوان می‌کنند اما با حضور متناوب در انتخابات‌ مختلف و کسب کرسی در برخی از دوره‌ها نشان داده‌اند تا زمانی انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند که شکست‌خورده آن باشند. به همین دلیل نیز گاهی ثبت‌نام را تا روز‌های آخر به تعویق می‌اندازند که ارزیابی خود از فضای اجتماعی را دقیق‌تر کنند. با اصلاح قانون انتخابات و اضافه شدن مرحله پیش‌ثبت‌نام اما همه احزاب ناچار هستند که از مدت‌ها قبل در انتخابات حضور پیدا کنند. این امر باعث می‌شود گروه‌های تحریمی پس از مرحله پیش‌ثبت‌نام نتوانند با صراحت گذشته درمورد رد صلاحیت‌ها اظهارنظر کرده و دوقطبی کاذب ایجاد کنند؛ چراکه اگر بعد از پیش‌ثبت‌نام نسبت به رویه اعمال‌شده توسط وزارت کشور شدیدا معترض باشند اساسا نباید مراحل بعدی را نیز به رسمیت بشناسند، در غیر این صورت اعتراض و حضور همزمان آنها در ادامه مراحل انتخابات تصویر یک بام و دو هوایی را نشان می‌دهد که چیزی جز منفعت‌طلبی سیاسی نمی‌تواند آن را توجیه کند. با آغاز مرحله پیش‌ثبت‌نام به سراغ گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب رفته و برنامه آنها درمورد انتخابات پیش‌رو و چهارچوب‌های فعالیت‌شان در این باره را جویا شده‌ایم. مواضع این گروه‌ها نشان می‌دهد سناریوی تحریم انتخابات که تا پیش از این با سر و صدای زیادی توسط برخی از آنها بازی می‌شد فعلا درمورد انتخابات مجلس 1402 تا حد زیادی رنگ باخته است. مشروح این گفت‌وگو‌ها را در ادامه می‌خوانید.



محمود واعظی، مسئول دفتر حسن روحانی: مگر می‌شود در انتخابات شرکت نکرد
محمود واعظی در مصاحبه‌ای که پیش از این در 23 اردیبهشت‌ماه داشت از احتمال ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با لاریجانی صحبت کرده و گفته بود: «این احتمال وجود دارد که اگر مشارکتی باشد و علاقه‌ای هم در مردم باشد، شرکت کنیم و حتما اگر با گروه‌های معتدل کار کنیم بهتر است.» حالا و با شروع بازه پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس نیز گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه مطرح می‌شود. علاوه‌براین با انتشار عکس‌هایی از حضور لاریجانی در میان برخی از شخصیت‌های حزب اعتدال همچون حسن روحانی، این احتمال چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. با این وجود این خبر در میان تایید و تکذیب‌ها از سوی حزب هنوز در حد یک احتمال مطرح است. محمود واعظی در گفت‌وگوی دیگری که با «فرهیختگان» داشته نیز این موضوع را تایید یا رد نکرده است. با وجود اینکه زمزمه‌هایی مبنی‌بر تحریم انتخابات از جانب برخی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، این حزب در انتخابات سال98 مجلس و با وجود تحریم برخی اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت داشت. واعظی در پاسخ به این سوال که اعضای حزب در انتخابات اسفندماه مشارکت خواهند کرد یا نه گفت: «مگر می‌شود در انتخابات شرکت نکرد. ولی اینکه چقدر فعال شرکت کنیم و لیست بدهیم و همه افرادمان بیایند، بستگی به این دارد که وزارت کشور و شورای نگهبان چقدر برای اجرایی‌سازی عینی چهارمحور رقابتی بودن، مشارکتی بودن، سلامت و امنیت انتخابات که رهبر انقلاب بیان فرمودند برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند. اگر مثل سال 98 که ردصلاحیت‌های گسترده صورت گرفت، باشد که خیلی قصه فرق خواهد کرد.»

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا از حزب اعتدال و توسعه کسی در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس، شرکت خواهد کرد، گفت: «خب بله، از سراسر کشور که حتما یک عده ثبت‌نام خواهند کرد اما هنوز شش ماه تا انتخابات باقی مانده و زود است درباره لیست بستن و این موارد صحبت کردن.» مسئول دفتر رئیس‌جمهور سابق ایران که پیش از این گفته بود امکان ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با علی لاریجانی وجود دارد، در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی قطعی در این رابطه گرفته شده است تصریح کرد: «الان برای این بحث‌ها خیلی زود است. بستگی دارد که اوضاع چطور پیش برود و چقدر انتخابات باز باشد. آیا انتخابات مثل انتخابات 98 است یا نه.»



حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: اتحاد ملت سلبا یا ایجابا نظری درباره ثبت‌نام ندارد
حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در رابطه با اینکه حزب در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد یا نه ضمن تاکید براینکه حزب اتحاد ملت در چهارچوب بیانیه جبهه اصلاحات حرکت خواهد کرد، گفت: «حرف یا گفت‌وگویی درباره اینکه افرادی به‌عنوان کاندیدا بخواهند شرکت کنند، زده نشده ولی مساله این است که اقدام ما در چهارچوب همان بیانیه جبهه اصلاحات است که نفیا یا اثباتا به کسی گفته نشده که در انتخابات شرکت کند یا نه. یعنی توصیه‌ای به کسی برای ثبت‌نام یا عدم ثبت‌نام نشده است. البته اینکه نفیا یا اثباتا به کسی گفته شود در انتخابات شرکت کند یا نه، در بیانیه جبهه نیامده و تعبیر من است. تا آنجایی که من می‌دانم کسی در پیش‌ثبت‌نام حداقل در روز اول ثبت‌نام نکرده است یا اعلام نکرده که من می‌خواهم ثبت‌نام کنم.» وی درباره اینکه اتحاد ملت لیستی در انتخابات منتشر خواهد کرد یا خیر نیز گفت: «قاعدتا وقتی دبیرکل ما رئیس جبهه اصلاحات است ما در این مورد نیز تابع تصمیم جبهه اصلاحات هستیم.»

این مواضع حسین نقاشی نشان می‌دهد که حزب اتحاد ملت حداقل گزینه تحریم صریح انتخابات را کنار گذاشته است. با رجوع به بیانیه جبهه اصلاحات که حسین نقاشی به آن ارجاع داده است نیز این گزاره دریافت می‌شود که این جبهه علی‌رغم طرح انتقادات متعدد در هیچ بندی صریحا از عدم مشارکت سخن نگفته تا درصورت مهیا بودن شرایط اجتماعی باب حضور در انتخابات بسته نماند.

اگرچه جناح چپ اصلاح‌طلبان در چند سال اخیر سعی داشته در پوشش تحریم انتخابات از شکست احتمالی بگریزد اما تجربه انتخابات مجلس دهم نشان می‌دهد که اگر فضای اجتماعی شرایطی برای کسب رای این جناح به وجود بیاورد آنها ولو با معرفی کاندیداهای کمترشناخته‌شده وارد انتخابات شده و همه تلاش خود را نیز برای کسب رای به کار ‌گیرند.



علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران: اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها باید ثبت‌نام فراگیر در انتخابات داشته باشند
علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ابتدا به اضافه شدن شرط پیش‌ثبت‌نام در انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: «بعد از اینکه مجلس به دنبال تناسبی کردن انتخابات بود و داشت موضوع را طولانی می‌کرد نمایندگان از تناسبی کردن انتخابات صرف نظر کردند و به‌خاطر پیش‌ثبت‌نام موضوع را زود جمع کردند و به شورای نگهبان دادند و شورا نیز تایید کرد. من دیدم که وزیر کشور مصاحبه‌ای کرده و خیلی اظهار خوشحالی کردند از این پیش‌ثبت‌نام و ظاهر کار هم این بود که می‌گفتند، برای اینکه شورای نگهبان فرصت کافی داشته باشد این مکانیسم طراحی شده است و باز ثبت‌نام را جلوتر آوردند. من چون سال‌ها که ثبت‌نام می‌کردم، بعد از دوره ششم که به‌خاطر آن نامه‌ای که ما 137 نفر از اعضای مجلس امضا کردیم و رد صلاحیت شدم، با موضوع نظارت استصوابی و بررسی صلاحیت‌ها آشنا هستم. من برداشتم این است که می‌خواستند با این پیش‌ثبت‌نام اصلاح‌طلبان ثبت‌نام نکنند و تعداد ردصلاحیت‌های شورای نگهبان کمتر بشود. به نظر من گزینه سکوت اصلاحات درست نبود و جبهه اصلاحات باید موضع می‌گرفت. بعد از این مسائل بهتر است که ثبت‌نام فراگیر مخصوصا توسط چهره‌های شاخص، اصلاح‌طلب یا غیراصلاح‌طلب و میانه‌رو انجام بشود تا اگر نقشه‌ای در کار است خنثی شود. ما اینها را گفته‌ایم. امروز هم جلسه داریم و معلوم می‌شود که چه خبر است. فعلا خبرتازه‌ای نیست و هنوز هیچ موضعی از طرف حزب کارگزاران اعلام نشده است.»

حزب کارگزاران سازندگی در انتخابات سال 98 زمانی که چهره‌ها و احزاب رادیکال اصلاح‌طلب سناریوی عدم حضور در انتخابات مجلس را بازی می‌کردند در این چهارچوب عمل نکرد و به قیمت شکست صددرصدی برای تداوم حیات سیاسی فهرست خود را منتشر کرد. اظهارات عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی نشان می‌دهد که این حزب همچون سابق قصد آزمودن شانس خود در انتخابات را داشته و برای همکاری با سایر احزاب اصلاح‌طلب و حتی چهره‌های غیراصلاح‌طلب و میانه‌رو نیز تمایل دارد. میانه‌روهایی که در فضای سیاسی امروز علی لاریجانی نیز جزء آنها محسوب می‌شود.



منصور حقیقت‌پور، چهره‌ نزدیک به لاریجانی: هنوز تا پایان مهلت پیش‌ثبت‌نام یک هفته وقت هست
از مجموع اظهارات نمایندگان گروه‌های اصلاح‌طلب این گزاره برداشت می‌شود که همه آنها تمایل به حضور در انتخابات داشته و طیف‌های میانه‌رو برای جمع‌بندی یک فهرست مشترک با یکدیگر نیز تمایل دارند. این گروه‌ها تمایل دارند علی لاریجانی را نیز در این فهرست سهیم کنند اما در این بین موضع خود لاریجانی در مورد تمایل یا عدم تمایل به این شراکت سیاسی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برای اطلاع از این امر به سراغ منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس نهم و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی رفتیم. حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است چهره‌های نزدیک به او در انتخابات آتی ثبت‌نام کنند گفت: «قانون برای همه این حق را محفوظ‌ دیده است. یاران آقای لاریجانی، یاران آقای حدادعادل، یاران آقای باهنر و یاران آقای روحانی همگی به یک اندازه این حق را دارند که اگر تمایل داشتند خود را کاندیدای این منصب و‌ جایگاه کنند.»

نماینده مجلس نهم همچنین میزان قطعیت حضور علی لاریجانی در انتخابات را نیز این‌گونه توضیح داد: «هنوز تا بیست‌ودوم یک هفته وقت هست و باید دید که ایشان چه تصمیمی می‌گیرند.» حقیقت‌پور در مورد اینکه آیا ممکن است علی لاریجانی در ائتلافی با سایر گروه‌های سیاسی در انتخابات شرکت کند، توضیحی نداد اما درمورد حضور یا عدم حضور وی در انتخابات گفت: «با لاریجانی بد برخورد شد. شأن ایشان این نبود. علی‌رغم تاکید مقام‌معظم‌رهبری به جبران، هیچ اقدامی صورت نگرفت.»
Share/Save/Bookmark