توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 39541
پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
پشت پرده ی ساقط کردن جنگنده ی روس توسط ترکیه:
چرا اوباما از اقدام ترکیه در ساقط نمودن جنگنده ی روس، حمایت کرد؟/ ابعاد حمایت علنی ناتو از گروه های تکفیری در سوریه
جان دیویس، سرباز کهنه کار امریکایی جنگ امریکا و عراق و تحلیلگر امریکایی در مقاله ای تحلیلی عنوان کرده بود: ”حمایت ترکیه از داعش نه به صورت کمک مالی، نظامی و آموزشی بلکه به صورت مهیا ساختن مسیر برای فعالیت این گروه، و جلوگیری از درگیری نیروهای کرد ضد داعش با آنها و مشغول نمودنشان در جنگی دیگر است!"
چرا اوباما از اقدام ترکیه در ساقط نمودن جنگنده ی روس، حمایت کرد؟/ ابعاد حمایت علنی ناتو از گروه های تکفیری در سوریه
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، روز گذشته نیروی هوایی ترکیه یک جنگنده ی سوخو-24 روسی را در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه هدف قرار داد که موجب سرنگونی این جنگنده شد. ترکیه ادعا کرده بود که سوخوی روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و به هشدارهای جنگنده های اف16 این کشور اعتنا نکرده است. اما روسیه این ادعا را به شدت رد کرده و اعلام نموده است محل سقوط به خوبی نشان می دهد که این جنگنده در حریم هوایی سوریه در حال پرواز بوده است و به همین دلیل اقدام هواپیماهای جنگی ترکیه یک قدام متجاوزانه و غیرقابل بخشش است.

نکته ی قابل تامل در این ماجرا تناقض رفتاری سران امریکا و کشورهای اروپایی است که یا این واقعه را محکوم نکردند (و بلکه از آن حمایت نیز نمودند!) و یا اظهارنظر درباره ی آن را به زمانی دیگر موکول نمودند. اما به گزارش سی ان ان اوباما در همان ساعات اولیه به اظهارنظر پرداخته و اعلام کرده است: ”ترکیه حق داشته جنگنده ی روسی را سرنگون کند زیرا آن جنگنده وارد حریم هوایی ترکیه شده بود!" این در حالی است که روسیه با اعلام تصاویر ماهواره ای ثابت نموده است که هیچگاه حریم هوایی ترکیه را نقض ننموده است.

اما تناقض رفتاری سران کشورهای غربی به چه معنی است؟

بسیاری از کارشناسان از سالها پیش یعنی از همان اوان شکل گیری و فعالیت گروه تروریستی داعش، اعلام کرده بودند ترکیه عملا با اقدامات خود از این گروه حمایت می کند! در تاریخ 31 جولای سال جاری میلادی، سایت خبری-تحلیلی گلوبال ریسرچ اعلام کرد شواهدی علنی از مبادلات نفتی ترکیه و داعش در دست دارد. این شواهد پس از هلاکت ابوسیاف که عنصر اصلی فعالیت کننده در زمینه ی اقتصادی و تجارت نفت در داعش بود به دست نیروهای امریکایی افتاد.

در همین زمینه، جان دیویس، سرباز کهنه کار امریکایی جنگ امریکا و عراق و تحلیلگر امریکایی در مقاله ای تحلیلی عنوان کرده بود: ”حمایت ترکیه از داعش نه به صورت کمک مالی، نظامی و آموزشی بلکه به صورت مهیا ساختن مسیر برای فعالیت این گروه، و جلوگیری از درگیری نیروهای کرد ضد داعش با آنها و مشغول نمودنشان در جنگی دیگر است!"

این ادعایی است که چند روز پیش گاردین نیز به آن اذعان کرد. گاردین در این زمینه با متوجه نمودن نوک پیکان انتقاد خویش به سمت سران کشورهای اروپایی و امریکا عنوان کرد: ”در پی حملات مرگبار تروریستی در پاریس، انتظار می رود سران کشورهای غربی کاری را انجام دهند که همیشه انجام داده اند: اعلام جنگی مداوم علیه کسانی که این فاجعه را به ارمغان آورده اند. اما آنها این کار را نکردند! آنها به راحتی می توانند داعش را از ریشه در بیاورند و بیش از یک سال است که ابزار آن را در دست دارند اما این کار را نمی کنند: این کار، متوقف کردن ترکیه به عنوان حامی اصلی داعش در منطقه بود اما سران کشورهای غربی ترجیح دادند در اجلاس G20 با رجب طیب اردوغان خوش و بش کنند و حرفی از حمایت های مختلف دولت متبوعش از داعش که منجر به جنایت های عظیم در منطقه ی خاورمیانه و بعدها در قلب اروپا شد به میان نیاورند."

گاردین سپس می نویسد: ”نیاز نبود و نیست که کشورهای غربی هیچ کار سخت و طاقت فرسایی انجام دهند. آنها فقط می بایست ترکیه را تحت فشار قرار می دادند تا گروه های اصلی در نبرد با داعش [یعنی حزب اتحاد دموکراتیکدر سوریه و چریک های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در ترکیه و عراق] را به حال خود بگذارد تا به موفقیت های خود در نبرد علیه داعش ادامه دهند. اما ترکیه از یک سو حزب اتحاد دموکراتیک را تحت شدیدترین تحریم ها قرار داد و از سوی دیگر پ ک ک را مدتها زیر بمباران مستمر نیروی هوایی خود نگاه داشت تا عملا تنها نیروهای موثر در شکست و عقب نشینی های داعش را فلج نماید! این، همان کمک ضمنی و غیرمستقیم و حمایت پنهان ترکیه از داعش است که سران کشورهای غربی به راحتی چشم خود را بر آن بسته اند."

گاردین عمق فاجعه را اینگونه تعریف می کند: ”بسیار دردناک است که بپذیریم یک عضو ناتو یعنی ترکیه، عملا از گروهی تروریستی حمایت می کند که خون مردم بیگناه را در دیگر کشورهای عضو، بر زمین می ریزد!"

اینگونه است که ادعای روس ها در زمینه ی عمدی بودن حمله ی اف14 های ترک به سوخوی روسی معنی دار می شود! اگر تحلیل سایت های امریکایی صحیح باشد، ترکیه که به دلایل اقتصادی و سیاسی از حضور داعش در منطقه سود می برد قطعا از موفقیت های روسیه در نبرد علیه داعش ناراضی خواهد بود و به هر طریق ممکن از ادامه ی آنان ممانعت به عمل خواهد آورد! ساقط نمودن جنگنده ی روسی نیز در همین راستا صورت گرفته است. بدین ترتیب اوباما نه تنها واقعه را محکوم نمی نماید بلکه برعکس، با محکوم کردن روسیه، بار دیگر اثبات کرد که امریکا به عنوان یکی از به وجود آورندگان و حامیان داعش، چگونه منافع خود را بر آرامش و امنیت ملت های بیگناه ترجیح می دهد!
Share/Save/Bookmark