توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54481
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
نشست امروز اردوغان و پوتین چارچوب حل و فصل اوضاع ادلب را تعیین می‌کند
نشست امروز اردوغان و پوتین چارچوب حل و فصل اوضاع ادلب را تعیین می‌کند
در آستانه برگزاری نشست امروز (دوشنبه) سران دو کشور روسیه و ترکیه در سوچی که انتظار می‌رود در آن چارچوب راه‌حل مساله استان ادلب سوریه تعیین شود، رژیم صهیونیستی حملاتی به اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق انجام داد تا بار دیگر خطوط قرمز خود را در سوریه یادآور شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نوشته روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الحیاة، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این نشست موضوعاتی همچون همکاری‌های دو جانبه و مشکلات سازش در سوریه را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

همچین مرکز اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نشست دو هیئت ترکیه و روسیه با مشارکت وزرا و مسؤولان هر دو کشور در حاشیه نشست سران برگزار خواهد شد و دو طرف درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آن پرونده سوریه و نیز مسائل مربوط به حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی و روابط دو جانبه به تبادل نظر خواهند پرداخت.

آنکارا پیش از نشست سوچی تاکید کرده است: هر گونه حمله به ادلب سوریه به منزله حمله به ترکیه است.

یاسین اوکتای، مشاور رئیس جمهوری ترکیه در امور خارجه نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور اظهار کرد: هر گونه حمله نظامی به ادلب به منزله حمله به ترکیه است.

اوکتای گفت‌: ترکیه هرگز در برابر تکرار کشتار حلب در ادلب نظاره گر نخواهد بود.

این مسؤول ترکیه در ادامه‌ روسیه را به تلاش برای حذف مخالفان سوریه در ادلب به بهانه مبارزه با تروریسم متهم کرد و اتفاقات جاری در سوریه را پاک سازی قومی و نژادی خواند.

در این راستا آنکارا نیروهای خود را به مرزهایش با سوریه رسانده و این نیروها در استان مرزی کیلیس مستقر شده‌اند.

همزمان رسانه‌های عبری زبان تاکید کردند که اسرائیل حملات هوایی را به اطراف فرودگاه دمشق انجام داد و در این حملات یک جنگنده و کامیون حامل سلاح هدف قرار گرفتند.

بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست کابینه این رژیم بار دیگر خطوط قرمز اسرائیل را یادآور شد و گفت‌: اسرائیل به تلاش‌های خود برای ممانعت از دستیابی دشمنانش به سلاح‌های پیشرفته ادامه می‌دهد، ما در گذشته خطوط قرمز خود را شرح داده‌ایم و بیش از هر زمان دیگری به دنبال رعایت این خطوط هستیم.

برخی تحلیلگران سیاسی دید منفی به نشست امروز در سوچی دارند و بر این باورند، نشست سوچی که به شکلی شتابزده برنامه‌ریزی شده است، هرگز در متعادل سازی موضع گیری‌های متناقض دو طرف موفق نخواهد بود. مسکو برای بازپس گیری ادلب تلاش می‌کند و ارتش سوریه به دنبال گسترش کنترل خود بر این شهر تا قبل از پایان سال جاری میلادی است اما آنکارا بر این باور است که هر گونه اقدام نظامی به منزله فاجعه‌ای برای این استان خواهد بود.

طبق برخی اطلاعات موجود، اردوغان در نشست سوچی به دنبال آن است که طرحی شامل آتش بس را به پوتین ارائه دهد که در آن هیئت تحریر الشام (النصره سابق) بتواند سلاح‌های خود را تحویل داده و از استان خارج شود و شبه نظامیان خارجی این گروه تروریستی نیز بتوانند به کشورهایشان بازگردند.

همچنین طرح پیشنهادی اردوغان شامل خروج ایمن دیگر گروه‌های مخالف از ادلب به منطقه‌ای حائل در حومه حلب است تا آنها با یگان‌های مدافع خلق کرد تحت حمایت آمریکا که ترکیه آنها را گروهی تروریستی می‌داند، مقابله کنند.

پیش‌بینی می‌شود اردوغان نیز به برقراری امنیت پایگاه نظامی حمیمیم در استان لاذقیه که یکی از بهانه‌های روسیه برای آغاز عملیات نظامی‌اش در ادلب است، متعهد شود.

به گفته تحلیلگران سیاسی، این برنامه‌های ترکیه با رویکرد روسیه برای آغاز حملات به شکل مرحله‌ای در استان ادلب تعارض دارند، حملات مرحله‌ای روسیه قدرت گروه‌های شبه نظامی را تضعیف کرده و آنها را مجبور می‌کند همان گونه که پیش از این در حومه دمشق و جنوب سوریه شاهد آن بودیم، توافقات آشتی و سازش را با دمشق به امضا برسانند یا اینکه آنها به هدفی برای عملیات نظامی تبدیل شوند که مسکو تلاش دارد آن را پیش از پایان سال جاری میلادی به اتمام برساند.

تحلیلگران بر این باورند، این تفاوت شدید نشست سوچی را با شکست احتمالی دیگری مواجه می‌کند، مذاکرات نشست سوچی به احتمال زیاد روند عملیات نظامی را کمی به تاخیر می‌اندازد اما اختلاف نظر موجود میان دو طرف درباره ادلب را از بین نخواهد برد.

احتمال دارد پوتین در این نشست تلاش کند اردوغان را قانع سازد که در صورت شکست تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه و برقراری آشتی‌ها جایگزینی دیگری به جای آغاز عملیات نظامی جهت پایان دادن به بخش بزرگی از خطرات تروریستی در ادلب وجود ندارد.

برخی از منابع آگاه معتقدند که پوتین به طرح نظامی خود ادامه‌ خواهد داد اما برخی انگیزه‌ها از جمله ماندن نیروهای ترکیه‌ای در مراکز ۱۲ گانه نظامی‌اش در شمال سوریه، انتقال آوارگان به عفرین برای ممانعت از تشکیل یک دولت کرد، ماندن دو منطقه سپر فرات و شاخه زیتون به عنوان دو منطقه نفوذ ترکیه را در انتظار راه‌حل سیاسی جامعی برای مساله سوریه باقی خواهد گذاشت.
Share/Save/Bookmark