توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 27111
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۸
فواید گوش دادن به موسیقی چیست؟
یک پزشک سلامت روان گفت: تمرکز حواس، افزایش هوش، تقویت ناحیه زبان آموزی و کنترل استرس و درمان افسردگی از فواید گوش دادن به موسیقی است.

به گزارش خط نیوز ،حورا چیت ساز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گوش دادن به موسیقی از دوران باستان وجود داشته است، اظهار کرد: دیوار نگاره‌های باستانی نشان می‌دهد انسان‌ها پیش از کسب توانایی در صحبت کردن در قالب موسیقی به دیگران ابراز وجود می‌کردند و هنر خود را به نمایش می‌گذاشتند.

وی با بیان اینکه موسیقی در پرورش استعدادهای نوزادان نقش بسزایی دارد، افزود: یکی از انتزاعی‌ترین موسیقی‌های که انسان در آغاز زندگی با آن آشنا می‌شود صدای ضربان قلب مادر است و جنین برای نخستین‌ بار از طریق صدای قلب مادر با موسیقی آشنا می‌شود.

این پزشک سلامت روان اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد جنین با شنیدن موسیقی‌های خشن و با صدای بلند با جمع شدن در شکم مادر و یا جابه‌جا‌یی‌های سریع‌تر عکس العمل نشان می‌دهد و به همین نسبت در مقابل موسیقی‌های آرام واکنش‌ نشان می‌دهد.

چیت ساز با بیان اینکه واکنش نوزاد نسبت به فرکانس‌های بالا بیشتر است، اضافه کرد: به طور کلی نوزادان با شنیدن صداهای ناگهانی دچار نگرانی و دلهره می‌شود.

موسیقی زبان آموزی را تقویت می‌کند

وی با اشاره به اینکه لالایی مادر از دیگر موسیقی‌هایی است که موجب آرامش کودک می‌شود و البته لالایی ماداران دارای موسیقی خاصی نیست، خاطرنشان کرد: در واقع لالایی‌ها در هر فرهنگی ریتم خاص خود را دارند و کودکان با شنیدن مادر یک واکنش سطحی به آن نشان می‌دهند.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه نوزادانی که بیشتر موسیقی می‌شنوند در سنین قبل از دبستان به سمت بازی‌های ریتمیک و صدادار جذب می‌شوند، ادامه داد: این دسته کودکان بیشتر به انجام بازی‌های علاقه نشان می دهند که صدادار هستند.

چیت ساز با بیان اینکه کودکان از صدای ایجاد شده هنگام لمس اشیا مختلف شاد می‌شوند،‌ اضافه کرد: بیشتر افرادی که در کودکی موسیقی گوش داده‌اند در دوران تحصیل در مدرسه با موفقیت بیشتری روبرو هستند و گوش دادن به موسیقی یا فرا گرفتن آن تاثیرات مثبتی مانند تمرکز حواس بر مغز کودکان دارد.

وی با اشاره به اینکه ناحیه‌ای از مغز انسان که مربوط به زبان آموزی است در صورت گوش دادن به موسیقی تقویت می‌شود، افزود: کودکانی که با موسیقی آشنایی بیشتری دارند و یا نواختن یکی از آلات موسیقی را فرا گرفته‌اند بسیار راحت‌تر از هم سن‌ و سالان خود زبان دوم را فرا می‌گیرند.

این پزشک سلامت روان با تاکید بر اینکه گوش دادن به موسیقی بر قسمت‌های محاسباتی و شنیداری مغز تاثیر دارد، ادامه داد: هر چه میزان ساعات گوش دادن و فراگیری موسیقی در هفته بیشتر باشد و کودک بیشتر با موسیقی در ارتباط باشد تاثیرات مثبت آن بر عملکرد مغز بیشتر است.

ایجاد حس همکاری در کودکان با شنیدن موسیقی

چیت ساز ادامه داد: توصیه می‌شود کودکان به صورت گروهی موسیقی را یاد بگیرند تا احساس همکاری، رعایت نظم و بردباری از این طریق در آن‌ها افزایش یابد و در تعامل بیشتری با هم سن و سالان خود قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه کاربردهای درمانی موسیقی در طب نیز به اثبات رسیده است، ادامه داد: آموزش موسیقی به کودکان بیش فعال موجب می‌شود تا تمرکز آن‌ها بیشتر شود.

این پزشک سلامت روان با اشاره به اینکه کاربرد موسیقی در کاهش افسردگی و کنترل اضطراب نیز به اثبات رسیده است، افزود: البته تاثیرگذاری موسیقی با توجه به نوع موسیقی و ریتم انتخاب شده آن متفاوت است.

کنترل استرس با شنیدن موسیقی‌های آرام بخش

چیت ساز به تاثیرات گوش دادن به موسیقی در بزرگسالان اشاره کرد و گفت: معمولا به منظور درمان افسردگی پس از زایمان، انواع اضطراب و اختلالات خواب از موسیقی آرام استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فواید گوش دادن به موسیقی به دوران سالمندی بر می‌گردد و گوش دادن به موسیقی از پیشرفت آلزایمر در این افراد جلوگیری می‌کنند.

این پزشک سلامت روان در خصوص اینکه آیا گوش دادن به موسیقی در کنترل استرس دوران نوجوانی تاثیرگذار است، گفت: مطالعات نشان می‌دهد گوش دادن به موسیقی‌های آرام بخش بر کنترل استرس به ویژه اگر با یک اختلال خلقی مانند افسردگی همراه باشد تاثیر مثبتی دارد.
Share/Save/Bookmark