توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65182
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
اضافه وزن دانش‌آموزان کرمانشاهی کنترل می‌شود
رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزانِ استان خبر داد.
اضافه وزن دانش‌آموزان کرمانشاهی کنترل می‌شود
مراد زارعی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه اجرای طرح ملی کوچ(کنترل وزن و چاقی) در مدارس استان کرمانشاه استارت خورده، گفت: با اجرای این طرح دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و یا چاق مشخص خواهند شد.

زارعی افزود: در این طرح ابتدا قد و وزن تمامی دانش‌آموزان استان را در سامانه سناد ثبت کرده و پس از آن دانش‌آموزانی که دارای اضافه وزن باشند از مشاوره‌های تغذیه‌ای و تمرینی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و مربیان تربیت بدنی برخوردار خواهند شد تا روند اضافه وزن آنها کنترل شود. ضمن اینکه از صدا و سیما هم برای اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان کمک می‌گیریم.

رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تاکید کرد: هدف اصلی طرح "کوچ" کاهش وزن دانش‌آموزان دارای اضافه وزن است و دانش‌آموزان چاق برای کاهش وزن به کارشناسان تغذیه و متخصصان ارجاع می شوند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان دارای اضافه وزن مجددا در اسفند ماه غربالگری می‎شوند، گفت: بر اساس هدف گذاری‌ صورت گرفته اگر بتوانیم اضافه وزن دانش‌آموزان را به میزان سه درصد کاهش دهیم می توانیم ادعا کنیم در اجرای این طرح موفق عمل کرده‌ایم.

زارعی اضافه کرد: بر اساس پژوهش های میدانی صورت گرفته در کشور حدود 20 درصد دانش‌آموزان اضافه وزن داشته‌اند که این آمار در استان کرمانشاه کمی بهتر است، هرچند احتمالا هم اکنون و پس از شیوع کرونا اضافه وزن و چاقی در بین دانش‌آموزان بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه معیار ارزیابی دانش آموزان بر اساس شاخص توده بدنی خواهد بود که از تقسیم وزن دانش آموزان بر حسب کیلوگرم بر قد او برحسب متر به توان دو محاسبه خواهد شد، اضافه کرد: اگر شاخص توده بدنی برای فردی حدود 25 باشد، دارای وزن نرمال بوده و افراد با اعداد بین 25 تا 30 دارای اضافه وزن هستند. ضمن اینکه افراد با اعداد 30 به بالا هم چاق به حساب می‌آیند.

زارعی ادامه داد: طرح "کوچ" با هدف کنترل وزن دانش آموزان در برنامه قرار گرفته، چون اگر اضافه وزن و چاقی در سنین پایین درمان نشود آسیب زیادی در بزرگسالی برای افراد و جامعه در پی خواهد داشت.
Share/Save/Bookmark