توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58612
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹
عید خود را تلخ نکنید
کشف 500 بمب خطرناک در همدان
کشف 500 بمب خطرناک در همدان
چهارشنبه سوری یکی از رسم‌های کهن و دیرینه ایرانیان است که پیش از اسلام نیز ایرانیان باستان در اواخر فصل زمستان و با گرم شدن زمین، آتش بزرگی در کوی و برزن روشن کرده برای دفع شر و بلا از روی آن می‌پریدند و شعر زردی من از تو، سرخی تو از من را برای موفقیت یکدیگر می‌خواندند و از برآورده شدن آرزوها دم می‌زدند و با گردآمدن دور آتش و خوردن آجیل بار سفر زمستان را می‌بستند و برای بدرقه آن آماده می‌شدند.

‌به گزارش ایسنا،‌ در این روزها این رسم زیبا به شبی پرحادثه تبدیل شده است به‌طوریکه با شنیدن نام چهارشنبه سوری و فرا رسیدن آن، فقط صدای دلخراش ترقه و حادثه در ذهن‌ها تداعی می‌شود و چه جلوه بدی است که این رسم زیبا به شبی پرحادثه و تلخ برای برخی از خانواده‌ها تبدیل شده است.

در این شب بسیاری از افراد به خصوص جوانان به علت استفاده از مواد محترقه و آتش‌زای دست‌ساز و غیر ایمن، دچار آسیب شدید شده و در آستانه عید، این ایام را به کام خود و خانواده تلخ می‌کنند.

کشف 500 بمب خطرناک

فرمانده انتظامی شهرستان همدان با بیان اینکه برخورد و جمع آوری فروشندگان مواد محترقه و آتش زا در این ایام یکی از اولویت‌های پلیس است، از کشف 500 بمب خطرناک خبر داد.

سرهنگ جمشید باقری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پلیس انتظامی از یک ماه گذشتته ظرح‌های جمع آوری و برخورد با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد محترقه و آتش زا را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون با بسیاری از این افراد برخورد داشته است.

وی در همین باره ادامه داد: در عملیات و طرح‌های مختلف، بسیاری از این مواد محترقه خطرناک توسط کلانتری 19، کشف 500 بمب خطرناک توسط کلانتری 14 و تعداد 14 هزار مواد محترقه که در روز گذشته توسط کلانتری 13 عین القضات کشف و ضبط شده است.

سرهنگ باقری با بیان اینکه افزون بر این عملیات‌ها، کشفیات متفرق و خرد هم توسط پلیس انحام شده است عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت سال‌جاری نسبت به چندسال گذشته مبنی بر فروش مواد محترقه بهتر شده است.

وی تصریح کرد: عملیات کشف 14 هزار مواد محترقه نیز با گزارشات مردمی و تلاش پلیس با موفقیت انجام شد بنابراین از شهروندان درخواست می‌کنم تا هر گونه گزارش و اخبار در رابطه با مشاهده فروش مواد محترقه و یا نگهداری آنها در انبار در اسرع وقت به فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع دهند.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان یادآور شد: تمهیدات و اقدامات انجام شده توسط پلیس موجب ناامن شدن معابر و مکان‌های عمومی برای فروشندگان مواد محترقه و آتش زا شده است.

35 عملیات آتش نشانی در چهارشنبه سوری سال گذشته

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه در سال گذشته 557 تماس با سامانه 125 گرفته شد از منجر شدن 35 مورد آن به عملیات خبر داد.

محمد رضا بیاناتی نیز با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: در سال گذشته 557 تماس با سامانه 125 گرفته شد که از این تعداد 35 مورد منجر به عملیات، 31 تماس برای مشاوره و راهنمایی، 60 تماس اشتباه و متاسفانه 431 مورد ایجاد مزاحمت بوده است.

وی ادامه داد: عملیات‌های انجام شده در سال گذشته، 30 مورد آتش‌سوزی و 5 مورد حریق لاستیک در خیابان بوده است که 8 مورد دیگر حریق مراتع و پوشش گیاهی از دیگر عملیات‌های آتش نشانی در سال گذشته را تشکیل می‌دهد.

بیاناتی با اشاره به انجام 4 مورد عملیات امداد و نجات تصریح کرد: عملیات نجات افراد محبوس شده در منزل به علت آتش سوزی در منزل از عملیات‌های امداد و نجات سازمان آتش نشانی بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان یادآور شد: در سال گذشته 100 آتش نشان در قالب 26 گروه عملیاتی، امداد رسانی به شهروندان را در شب چهارشنبه آخر سال برعهده داشتند.

وی در رابطه با توصیه‌های ایمنی به منظور پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال عنوان کرد: با رعایت نکات ایمنی و عدم استفاده از مواد محترقه و خطرناک از تکرار حوادث ناگوار چهارشنبه سوری که در سال‌های گذشته کام خانواده ها را تلخ کرده است، جلوگیری کنیم.

بیاناتی با تأکید بر الزام به همراه داشتن آب، کپسول اطفاء حریق و در صورت امکان جعبه کمک‌های اولیه هنگام بازی و خاموش کردن آتش، اظهار کرد: مردم باید از ایجاد آتش‌های حجیم و غیرقابل کنترل، قرار دادن مواد آتش بازی در ظروف شیشه‌ای، فلزی، چینی و سفال به شدت بپرهیزند چرا که در صورت انفجار، ذرات آن به اطراف پرتاب شده و موجب بروز صدمات جانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگهداری مواد محترقه از قبیل اکلیل، سرنج، زرنیخ و کلرات می‌تواند خسارت جبران ناپذیری داشته باشد، مطرح کرد: در صورت بروز آتش سوزی و هرگونه حادثه با حفظ خونسردی، کودکان و افراد مسن را از محل حادثه دور کرده و با سامانه 125 تماس بگیرید.

بیاناتی یادآور شد: هنگام تماس با تلفن 125 ضمن اعلام نشانی دقیق محل و ذکر نوع حادثه، فردی را برای راهنمایی فرشتگان نجات در مسیر آنها مستقر کنید.

چهارشنبه سوری سال گذشته، 94 مصدوم برجای گذاشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه در سال 95، تعداد مصدومان 195 نفر بوده است، آمار آن را در سال گذشته 94 نفر اعلام کرد.

حبیب‌اله موسوی بهار با اعلام این خبر اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش نهادهای مربوطه آمار مصدومین و مجروحین چهارشنبه سوری سال قبل نسبت به سال 95 کاهش داشته و امید داریم در سال‌جاری نیز آمار آن بیش از پیش کاهش یابد.

وی ادامه داد: با فرا رسیدن این مناسبت، آمبولانس‌ها از ساعت 12 ظهر در نزدیکی محل‌های برگزاری مراسم مستقر خواهند شد و با دستگاه‌های آموزش و پرورش، آتش نشانی و نیروی انتظامی نهایت همکاری را خواهیم داشت.

موسوی بهار با بیان اینکه عمده مصدومین این مناسبت را جوانان تشکیل می‌هند عنوان کرد: رده سنی مصدومان چهارشنبه سوری از 10 تا 20 سال تخمین زده شده است که معمولا از ناحیه دست و چشم آسیب دیده و دچار سوختگی شده‌اند.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark