توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54526
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
جمله‌ای که این روزها در بازار زیاد شنیده می‌شود...
جمله‌ای که این روزها در بازار زیاد شنیده می‌شود...
«زودتر برو بخر، میگن دیگه نیست!» این جمله از جملاتی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود؛ به جز این، در روزهای اخیر اتفاقاتی را هم شاهد هستیم که در طول سال‌های گذشته نمونه‌اش را به یاد نمی‌آوریم؛ حذف تخفیف‌های فروشگاه‌های بزرگ تا خودداری از فروش بیش از تعداد مشخصی کالای اساسی از نمونه‌های این رخدادهاست.

از قشر مرفه و ثروتمند جامعه که این روزها ثروتشان چند برابر هم شده که بگذریم، شرایط برای اقشار پایین‌تر که هیچ برای طبقه متوسط هم دشوار شده و گویا روز به روز باید بیشتر شاهد کوچکتر شدن دایره اقشار میانی و سقوط آنان به زیر خط فقر باشیم.

اقتصاد ایران با معما و ابهامی نه یک ساله و چند ساله بلکه با یک عدم قطعیت چند روزه و حتی چند ساعته مواجه و همین باعث ایجاد احساس عمومی برای خریدهای بی رویه و پیچیدگی بیشتر اوضاع شده است. در این میان افزایش قیمت در مواد غذایی بیش از تمام اقلام سبد خانوار ایرانی به چشم می‌خورد؛ بر همین اساس با رئیس اتحادیه خواربار فروشان کرج گفت و گو کردیم.

عباس ظفرطلب به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در روزهای اخیر قیمت تمام اقلام مصرفی و کالاهای اساسی تقریباً بین 3 تا 5 برابر افزایش پیدا کرده است.

ظفرطلب با بیان اینکه این افزایش قیمت، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است، خاطرنشان می‌کند: نگرانی از ادامه روند افزایش قیمت باعث شده تا مردم کالاهایی که همچنان قیمت پایین‌تری دارد را بیش از حد نیاز خریداری کرده و در خانه نگهداری کنند.

وی می‌گوید: البته این موضوع فقط برای کالاهای با قیمت پایین‌تر صدق می‌کند چون در مورد کالاهای گرانتر همچون برنج که قیمت آن در روزهای اخیر چندین برابر شده است؛ مردم دیگر قادر به خرید در حد نیاز ماهانه نیستند و به خریدهای جزئی و در حد نیاز روزانه رسیده‌اند.

ظفرطلب یکی دیگر از نیازهای اساسی مردم را روغن عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این مدت قیمت روغن 6 درصد افزایش یافته اما در بازار این کالا با قیمت‌های چندبرابری به فروش می‌رسد.

وی در خصوص گران شدن عجیب رب گوجه در روزهای اخیر نیز اعلام می‌کند: این که گرانی رب گوجه را به گردن دلار بیندازیم اشتباه است؛ رب گوجه هیچ ارتباطی به دلار ندارد و یکی از علل گرانی آن کم آبی و خشکسالی و به تبع آن کاهش تولید گوجه فرنگی است که با شروع بارش‌ها احتمال کاهش قیمت آن وجود دارد.

در ادامه رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران کرج هم به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این روزها هیچ محصولی در بازار نیست که بگوییم با افزایش قیمت مواجه نشده است.

جمشید حامدی خاطرنشان می‌کند: اگرچه این شرایط باعث اعمال نظارت بیشتر بر روی عرضه کالاهای اساسی شده اما این کار باعث جلوگیری از افزایش قیمت نشده است. بیشترین افزایش قیمت در لوازم بهداشتی رخ داده و هیچ کالایی مانند این اقلام افزایش قیمت نداشته است.

حامدی، رفتار این روزهای مردم در خرید کالاهای مورد نیاز را وحشت‌زده توصیف می‌کند و می‌گوید: این وحشتی است که از قحطی و کمبود در مردم ایجاد و باعث شده مردم از ترس گرانی بیشتر و نبود اقلام مصرفی به فروشگاه‌ها رفته و سعی در خرید هرچه بیشتر داشته باشند.

وی در توضیح اینکه هر گروه کالایی با چه میزان افزایش مواجه شده است، می‌گوید: روغن‌ با قیمت 3 برابری نسبت به چند ماه قبل فروخته می‌شود؛ این وضعیت در انواع رب گوجه شدیدتر است؛ این قلم که تا مدتی پیش کمتر از 5000 تومان قیمت داشت در روزهای اخیر با قیمت‌هایی حتی بیش از 13 هزار تومان به فروش می‌رود.

حامدی در پایان از کاهش خرید مردم در بخش لبنیات خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: خرید اقلام مختلف لبنی مانند شیر،ماست، خامه، پنیر و ... به دلیل افزایش قیمت کاهش یافته است.

گزارش از یاسمین کندجی، خبرنگار ایسنا منطقه البرز
Share/Save/Bookmark