توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59396
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶
قیمت گوشت و مرغ رو به تعادل می‌رود!
قیمت گوشت و مرغ در بازار طی روزهایی که از سال جدید سپری می‌شود کاهش محسوسی داشته و حرکت خود را به سمت تعادل آغاز کرده است.
قیمت گوشت و مرغ رو به تعادل می‌رود!
به گزارش خط نيوز، پس از افزایش چشمگیر قیمت گوشت در سال گذشته که ارقامی چون 110 هزار تومان را هم به ثبت رساند، نگرانی‌ها و ابهامات زیادی درخصوص ادامه این روند به وجود آمد. در شرایطی که دولت اذعان می‌کرد ارز ترجیحی (4200 تومانی) برای واردات گوشت تخصیص داده شده تا قیمت گوشت کنترل شود، بی‌اثر بودن این ارز هر روز نمایان‌تر می‌شد. چنان‌که حتی برخی مسئولان دولتی هم از اصابت نکردن ارز مذکور به هدف (یعنی کنترل قیمت) سخن می‌گفتند.

در همین زمینه محمدباقر نوبخت، رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: گوشت قرمز از جمله اقلامی است که برای واردات آن ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شد اما شاهد بودیم که قیمت گوشت به دلیل خروج دام و نبود نظارت کافی کاهش نیافت و مردم از پرداخت یارانه بهره‌ای نبردند. باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد.

از سوی دیگر واردات گسترده‌ای از کشورهای خارجی انجام شد تا عرضه گوشت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند؛ با این حال، این تدبیر هم جواب نداد، چنان‌که در دومین قسمت از برنامه «پایش» سال 98، سؤال نظرسنجی به‌ صورت زیر از مخاطبان پرسیده شد: آیا در یک سال اخیر گوشت وارداتی با نرخ دولتی، به دست شما رسیده است؟ در پایان 88 درصد مردم اعلام کردند که در یک سال گذشته گوشت وارداتی به دست آنها نرسیده است.

همان زمان کارشناسان نسبت به سیاست‌های ‌اشتباه دولت که به نوعی توزیع رانت محسوب می‌شد واکنش نشان دادند، زیرا روشی که دولت در پیش گرفته بود هر روز منجر به یک اتفاق جدید می‌شد؛ یک‌روز اعلام می‌شد 17 هزار تن گوشت وارداتی برای دریافت معافیت‌های مالیاتی دپو شده، روز دیگر اعلام می‌شد تعدادی گوسفند وارداتی گم شده و آن‌قدر از این دست اخبار مخابره شد تا بالاخره عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار از حذف ارز ترجیحی گوشت خبر داد.

پیش از سال جدید نیز شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) طی گزارشی درخصوص مشکلات موجود بازار نوشته بود: قیمت گوشت گرم در کشور‌های همسایه حدود چهار دلار است که در صورت واردات با نرخ ارز آزاد انتظار می‌رود قیمت این کالای اساسی حدود 60 تا 70 هزار تومان در بازار آزاد عرضه شود. عامل اصلی این موضوع را می‌توان تخصیص ارز به نرخ ترجیحی و ورود سرمایه‌های سرگردان به این بازار به منظور استحصال رانت‌های موجود در واردات گوشت دانست.

هم‌اکنون قیمت مرغ در حدود 11 هزار و 500 تومان به ثبات رسیده و گوشت هم با کاهش قیمت محسوسی در حدود 85 هزار تومان در هرکیلو فروخته می‌شود. در همین زمینه، سید احمد مقدسی، رئیس ‌هیئت‌ مدیره کانون صنفی گاوداران با ‌اشاره به متوقف شدن واردات گوشت قرمز با ارز ٤٢٠٠ تومانی، گفت: مسئولان مربوطه بعد از یک‌سال به حرف ما رسیدند که اختصاص ارز دولتی به واردات این کالا مشکل‌گشا نیست.

منبع: کیهان
Share/Save/Bookmark