توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52276
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱
​فرصت‌های بیشمار به پاستور؛
مردم پاسخ سوالات خود را کجا دریافت کنند؟/ مجلس باید هوای دولت را داشته باشد یا مردم را؟
برخی از نمایندگان مجلس ابراز می کنند که عدم استفاده از ابزار نظارتی مجلس در قبال دولت باعث می شود که انتقادات به کف خیابان ها کشیده شود.
مردم پاسخ سوالات خود را کجا دریافت کنند؟/ مجلس باید هوای دولت را داشته باشد یا مردم را؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز، در فضایی که اقتصاد کشور به سمت مشکلات فراوانی رفته و گرانی‌ها در یک بلکه چند کالای اساسی مانند مسکن و خودور و ارز و ... افزایش چشم گیری داشته است، مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که در هفته جاری گرانی خودرو و مسکن را با حضور وزرای اقتصادی دولتی بررسی می کند. رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرده است که احتمالا این جلسه علنی خواهد بود.

این درحالی است که در گذشته هرگاه موضوع سئوال از رئیس جمهور و استیضاح وزراء مطرح شده است، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نسبت به طرح این موارد با سخت گیری تمام عمل کرده و این موضوع رد شده است. در این حیطه موضوع سئوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی مطرح بود که بعد از مدتی از دستور کار مجلس با توجه به اینکه برخی نمایندگان امضای خود را پس گرفتند خارج شد. این درحالی است که سئوال از رئیس جمهور و نظارت بر دولت وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

در همین خصوص نمایندگان مطرح می کنند که مجلس دهم بیش از حد هوای دولت را دارد.

در همین رابطه، احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم می گوید: «ما به دولتمردان و وزرا کمک می‌کنیم تا مشکلات اساسی کشورمان حل شود اما اگر یک زمانی بیش از حد مجلس هوای دولت را داشته باشد مردم خوششان نمی‌آید، چراکه آنها علاقمند نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی مستقل و شجاع بوده، در برابر مراکز قدرت و ثروت بایستند و از حقوق‌شان دفاع کنند که معتقدم باید به این موضوع بیشتر دقت شود.»

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد نیز خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: «اگر اجازه می‌دادید سئوال ۱۸۰ نماینده مجلس از رئیس جمهور درباره مشکلات سپرده‌های مالی مطرح شود، این مشکلات سر از خیابان‌ها در نمی‌آورد.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز درباره این انتقاد که اجازه سئوال از رئیس جمهور در مجلس داده نمی شود، بیان داشت که مشکلی با این موضوع نداریم و بیان داشت: «اگر شما فکر می کنید مشکل با سوال از رئیس‌جمهور حل می شود، امضای نمایندگان موافق را بیاورید و سوالتان را مطرح کنید.»

حال شرایط اقتصادی کشور به گونه ای شده است که دولتمردان نیز به فضای سخت اقتصادی اذعان دارند و در همین راستا، اسحاق جهانگیر، معاون اول رئیس جمهور بیان می کند:« بعد از ماه رمضان در مورد شرایط کشور با مردم صحبت کنیم تا مردم در جریان شرایط دولت قرار بگیرند.»

البته اینکه در رسانه ها و خصوصا تلویزیون و در پاسخ به مجری دولتمردان پاسخگو باشند تا اینکه در مجلس نسبت به فعالیت های دولت پاسخ دهند، فضا از زمین تا آسمان تفاوت پیدا می کند. اغلب حتی اصلاح طلبان که حامی سفت و سخت حسن روحانی هستند نسبت به اینکه رئیس جمهور به کلیات در گفتگوهای تلویزیونی خود بسنده کرده است، انتقاد جدی مطرح می کنند. در این باب حتی صادق زیباکلام مطرح می کند که رئیس جمهور گویی با اطفال صحبت می کند.

از سوی دیگر، اینکه هئیت رئیسه مجلس و خود نمایندگان با حساسیت زیادی موضوع سئوال و نظارت از دولت را پیگیری می کنند و فرصت بیشماری به دولت می دهند و به نوعی ابزار نظارتی را با فرصت دادن بیشتری به دولت به کارمی گیرند، در شرایطی که مردم در سختی هستند، مشخص نیست با چه سیاستی انجام می شود.

این در شرایطی است که برخی از نمایندگان بیان می کنند که عدم پاسخگویی دولت در مجلس و اینکه مردم جای دیگری برای پاسخگویی مسئولان نمی یابند، سبب می شود که برخی اعتراضات به خیابان ها کشیده شود و ممکن است مانند دی ماه سال گذشته این اعتراضات با ورود عوامل ضدانقلاب و بیگانه به اغتشاش و آشوب بدل شود. امروز سئوالات بسیاری در ذهن افکارعمومی باقی مانده است که وعده های دولت، مسئله برجام و نتیجه آن، گرانی های افسارگسیخته، رکود اقتصادی، بازار بی ثبات، مسئله اشتغال، محیط زیست، کم آبی در برخی استان ها و آلودگی هوا و ریزگردها از جمله مواردی است که به نظر می رسد که پاسخی برای آنها پیدا شود.
Share/Save/Bookmark