توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44626
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
دلایل فرونشست زمین در تهران اعلام شد
رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران دلایل فرونشست زمین در تهران را تشریح کرد.
دلایل فرونشست زمین در تهران اعلام شد
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، محمدرضا معماریان به مطالعات صورت گرفته در خصوص خطوط 6 و 7 مترو گفت: باید یادآوری کرد که این مطالعات طبق مقررات و ضوابط مهندسی متداول در جامعه مهندسی کشور و با حساسیت های مضاعف کار در محیط شهری انجام و به تأیید مراجع ذی ربط رسیده است.

وی ادامه داد: مطالعات و آغاز عملیات اجرایی این خطوط نیز در دوران مدیریت قبلی مترو انجام شده و به طور اصولی انجام کارهای زیرزمینی بدون وجود مشاوران باتجربه و طی مراحل شناسایی ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی مسیر قابل انجام نیست.

معماریان افزود:همانگونه که می‌دانیم ساختار طبیعی لایه‌های خاک بستر شهر تهران علاوه بر دارا بودن شیب طبیعی و قابل توجه از شمال به جنوب ، از تنوع لایه‌ها و لیتولوژی متفاوتی برخوردار است، به عبارت دیگر به مرور زمان بر اثر فرسایش کوهپایه‌ در ارتفاعات ، بستر خاکی شهر شکل گرفته است .

به گفته وی، این بستر از شمال به جنوب به تدریج از سنگ و مصالح درشت دانه به مصالح ریز دانه تغییر می‌کند ، بطوریکه در مناطق جنوبی ، لایه قابل توجهی از خاک مجاور سطح کاملاً ریزدانه رسی ( حساس به رطوبت ) تشکیل شده است . به همین دلیل خاک بستر شهر تهران دارای تنوع بسیار زیاد و پیچیدگی‌های خاص عملکردی به لحاظ تفاوت رفتار خاک‌های درشت‌دانه و ریزدانه و تناوب این لایه‌ها در هر نقطه است.

رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران بیان کرد: نکته مهم و قابل توجه ، تغییرات رطوبت به دلیل نشت ناشی از دفع غیراصولی چا‌ه‌های جذبی فاضلاب و فرسودگی شبکه انتقال آب شهری است که باعث آب شستگی لایه های خاک می شود.

معماریان ادامه داد: به این ترتیب که در اثر نفوذ ناشی از نشت آب های فوق ، دانه های ریزتر خاک از اسکلت خاک شسته شده و به سمت فضاهای خالی ، اعم از قنوات متروکه ، حفره های طبیعی واقع در بستر خاک و فضاهای بین لایه ای و نیز انباره چاه‌های جذبی بیشمار حفر شده در سطح شهر تهران حرکت می کند.

به گفته رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران، این امر سبب سست شدن اسکلت خاک و متخلل شدن بستر خاکی می‌شود. به این ترتیب فشار ناشی از تجمع آب در تراز فوقانی خاک و افزایش این فشار بدلیل نشت یا ترکیدگی انشعابات آبرسانی ، عامل مهم و اساسی در فرونشست‌های سریع می‌شود .

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های زیرزمینی در تمامی دنیا دارای مخاطرات خاص خود بوده ، که شهرداری تهران نیز با تمهیدات لازم از جمله استفاده از تکنیک های متعدد نگهداری خاک دیواره تونل ، با نیروی ناشی از حرکت خاک روباره مقابله کرده است. این اقدامات هزینه‌های مضاعفی را در اجرای تونل ها تحمیل کرده است.

رئیس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران ادامه داد: همچنین اقدامات وسیعی بمنظور آب‌بندی سازه‌ی تونل ها صورت پذیرفته است . با این حال نمی توان تجمع آب ناشی از ترکیدگی شبکه آب را در تمام نقاط مسیر تونل در زمان حفاری تا قبل از اتمام کار دقیقاً تعیین کرد ، که این امر طبعاً در پاره ای موارد ، فرو ریزش و نشست ناگهانی در سطح معابر را موجب شده است.

معماریان تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی که احداث و توسعه خطوط مترو راهی اجتناب‌ناپذیر برای کاهش اثرات ترافیکی شهر و آلودگی هوا است ، شایسته است سایر دستگاه‌های خدماتی نیز با نگاه ملی نسبت به تسریع در احداث شبکه فاضلاب وهمچنین ترمیم اصولی و یا تعویض شبکه انتقال و آبرسانی ، برای جلوگیری از نشت حجم بالای آب در لایه های خاک زیر معابر اقدام کنند.
Share/Save/Bookmark