توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53454
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۵
قاسم سلیمانی یک بچه بی‌ادب را تربیت کرد
او ادبیات تهدیدآمیز ترامپ را ادبیات کاباره‌ای خواند و با یادآوری شکست‌های آمریکا در منطقه و استفاده سربازان آمریکایی از پوشک بزرگسالان، ارتش آمریکا را ناتوان‌تر از آن دانست که با ایران درگیر جنگ شود.
قاسم سلیمانی یک بچه بی‌ادب را تربیت کرد
به گزارش خط نیوز، واکنش سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توئیت تهدید‌آمیزی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران منتشر کرده بود، در رسانه‌های غربی بازتاب ویژه‌ای داشت. فرمانده نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، پنجشنبه چهارم مرداد در مراسم یادواره شهدای استان همدان، شأن رئیس‌جمهور ایران را بالاتر از آن دانست که به ترامپ پاسخ دهد. او ادبیات تهدیدآمیز ترامپ را ادبیات کاباره‌ای خواند و با یادآوری شکست‌های آمریکا در منطقه و استفاده سربازان آمریکایی از پوشک بزرگسالان، ارتش آمریکا را ناتوان‌تر از آن دانست که با ایران درگیر جنگ شود.

در همین راستا، «فرهیختگان» با جاستین کینگ، سرباز آمریکایی و سردبیر نشریه تخصصی «ستون پنجم» گفت‌وگو کرده است. این سرباز آمریکایی می‌گوید خطای ترامپ و واکنش ژنرال سلیمانی، مردم آمریکا را شوکه کرد. او استفاده سربازان آمریکایی از پوشک بزرگسالان را تایید می‌کند و سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه را «مقتدرانه» مودب می‌خواند و می‌گوید ژنرال سلیمانی همان‌طور که گفت یک سرباز واقعی است.

متن کامل این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

برای ورود به بحث، خواهش می‌کنم ابتدا خودتان را معرفی کنید.
من جاستین کینگ، سردبیر نشریه تخصصی نظامی «ستون پنجم» در آمریکا هستم. من چندین سال به‌عنوان نیروی شرکت‌های نظامی بخش خصوصی مشغول فعالیت بوده‌ام.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در یک سخنرانی به توئیت توهین‌آمیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به رئیس‌جمهور ایران پاسخ داد. واکنش‌ها در آمریکا به این سخنان چه بود؟
برداشت بیشتر افراد این بود که پاسخ ژنرال سلیمانی توهین و تحقیر دونالد ترامپ بود. او خطاب به قدرتمندترین فرد جهان گفت که نیازی نیست رئیس‌جمهور ما جواب تو را بدهد و من به‌عنوان سرباز ملت با تو طرفم و جوابت را می‌دهم. این سخنان خیلی‌ها را شوکه کرد، زیرا آمریکایی‌ها عادت ندارند کسی با رئیس‌جمهور کشورشان این‌گونه صحبت کند.

صحبت‌های ژنرال سلیمانی بازتاب زیادی در آمریکا داشت؛ البته به بخش پوشک‌کردن سربازها اشاره‌ای نشده ولی آنچه توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، بخشی بود که خطاب به ترامپ می‌گفت من حریف تو هستم و نیازی به نیروهای مسلح و سایرین نیست. علاوه‌بر این، بخش دیگر سخنان ژنرال‌ که به حضور ناموفق آمریکا در عراق و افغانستان اشاره داشت و اینکه توان نظامی ایران به مراتب با آنچه آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان با آن مواجه بودند، متفاوت است، نیز برای مردم و رسانه‌ها جالب و جذاب بود.

چرا دونالد ترامپ چنین توئیت تهدیدآمیزی را علیه ایران منتشر کرد؟
اینکه ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، چنین توئیت تهدید‌آمیزی را با حروف بزرگ منتشر می‌کند، یک رفتار کودکانه است. وقتی ژنرال ایرانی در پاسخ به این توئیت می‌گوید دیگر با رئیس‌جمهور ما حرف نزن و طرف نشو و تو با من طرفی، برداشت مردم آمریکا از این رفتار فرمانده ایرانی شبیه این است که یک بچه بی‌ادب به یک بزرگ‌تر بی‌احترامی می‌کند و فردی دیگر می‌آید و به کودک تذکر و هشدار می‌دهد که رفتارش را تکرار نکند.

بازتاب سخنان قاسم سلیمانی در رسانه‌های آمریکایی چگونه بود؟ آیا افکار عمومی در آمریکا این سخنان و پیام را دریافت کردند؟
بله؛ بازتاب گسترده‌ای داشت. مردم آمریکا خواستار جنگ با عراق و افغانستان نبودند. شرایط تغییر نکرده است و بسیاری از مردم آمریکا خواستار جنگ جدیدی نیستند؛ مخصوصا اینکه طرف ارتش آمریکا، ایران باشد. به نظرم ژنرال سلیمانی اقدام به‌موقع و مناسبی انجام داد. او به‌گونه‌ای سخن گفت که چهره‌ای متمدنانه‌ای از ایران و مقامات آن در واکنش به تهدیدهای ترامپ به نمایش درآمد. آنچه از ایران در آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود، تصاویر و نقل‌قول‌هایی است که ایران و ایرانی را احمق و دیوانه به تصویر می‌کشد. انتشار صحبت‌های ژنرال سلیمانی با‌ انگیزه مخالفت با ترامپ باعث شد یک تصویر خیلی منطقی و مقتدر از ایران به نمایش دربیاید. بعضی اوقات تفاوت‌های فرهنگی میان مردم کشورها باعث سوءتفاهم و عدم‌درک درست پیام‌ها می‌شود. اما سخنرانی ژنرال سلیمانی به‌گونه‌ای بود که مردم آمریکا به درستی آن را درک و با آن ارتباط برقرار کردند. رئیس‌جمهور ما حق ندارد چنین رفتاری از خود نشان بدهد. خطای ترامپ و واکنش ژنرال سلیمانی، مردم را شوکه کرد.

ژنرال قاسم سلیمانی علاوه‌بر اینکه مقتدرانه صحبت کرد، مودب بود و دقیقا می‌دانست چه چیزی می‌گوید. به نظر من ژنرال سلیمانی همان‌طور که گفت یک سرباز واقعی است و کسی است که جنگ را لمس کرده و همیشه در میدان بوده است. چنین آدمی سخنانش قابل‌احترام است. داشتن چینن فرماندهی آرزوی هر سربازی است.

سردار سلیمانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به استفاده سربازان آمریکایی از پوشک در خودروهای زرهی، از تحقیر ارتش آمریکا گفت. این بخش از سخنان وی بازتاب زیادی در ایران داشت و این سوال به وجود آمده که آیا واقعا چیزی به‌عنوان پوشک برای سربازان آمریکایی وجود دارد یا این مساله یک استثنا در برهه‌ای از زمان و فقط در عراق بوده است.
تا جایی که من اطلاع دارم از خودروهای زرهی و تانک‌ها به خاطر تامین امنیت تا زمانی که مجبور نباشند نباید خارج شوند؛ برای همین از پوشک استفاده می‌شود. البته ممکن است بخشی از آن واقعا به خاطر ترس از مواجهه با نیروهای دشمن باشد. البته باید بگویم تحقیر ارتش یا فرماندهان آن در میان افکار عمومی در آمریکا قابل‌پذیرش است ولی تحقیر سربازان آمریکایی خط قرمز مردم محسوب می‌شود و از شنیدن آن خوشحال نمی‌شوند.

آیا احتمال حمله نظامی به ایران از جانب آمریکا وجود دارد؟
به نظرم ژنرال متیس، وزیر دفاع آمریکا توانسته به خوبی و درستی دونالد ترامپ را با واقعیت‌های موجود آشنا کند. احتمالا متیس به ترامپ گوشزد کرده است که حمله به ایران جنگی خونین و سخت خواهد بود که هیچ گارانتی‌ای برای موفقیت در آن متصور نیست. جیمز متیس توانسته هر آنچه در توان دارد را برای جلوگیری از تصمیم ترامپ به کار گیرد.

ژنرال‌های آمریکایی اگر تصور می‌کردند که می‌توانند در جنگ با ایران پیروز شوند، لحظه‌ای از حمله به ایران غافل نمی‌شدند. چرا آنها فکر می‌کنند جنگ با ایران جنگ سختی خواهد بود؟
هر دو جنگ افغانستان و عراق جنگ‌های نامتقارن بودند. جنگ با ایران هم به همین صورت خواهد بود. در دو کشور ذکرشده انسجام و اتحادی وجود نداشت و گروهای مختلف صاحب قدرت وجود داشتند. با این حال ما نتوانستیم از پس ماجرا بربیاییم. اما در ایران مساله فرق می‌کند. ایران متحد است و در آن گروه‌های مخالف زیادی وجود ندارد که بخواهند در زمان جنگ مشکل ایجاد کنند. نیروهای نظامی ایران توانسته‌اند توانایی‌های کلاسیک جنگی را برای خود به وجود بیاورند. آنها به دلیل شناختی که از آمریکا دارند، همیشه با برنامه‌اند و آماده نبرد با آمریکا هستند.

ارتش‌های زیادی در دنیا وجود ندارند که بتوانند به صورت کلاسیک در مقابل آمریکا دوام بیاورند، ممکن است بتوانند سرعت آمریکا را بگیرند ولی اینکه بتوانند بر آمریکا پیروز شوند، تقریبا بعید است. ولی ایران در بخش‌هایی این توانایی را دارد و می‌تواند جنگ را به سرعت به وضعیت غیرکلاسیک تبدیل کند. با تغییر نبرد به غیرکلاسیک، معادلات تغییر خواهد کرد و دیگر تکنولوژی پیشرفته آمریکا به کار نمی‌آید. زمانی که درگیری نفر به نفر پیش بیاید طرفی پیروز خواهد شد که جبهه نبرد را بهتر بشناسد و پشتیبانی و حمایت مردمی را داشته باشد.

در عراق و افغانستان همه‌چیز بر وفق مراد ارتش آمریکا بود ولی بیش از یک دهه طول کشید تا بتوانیم آنجا را ترک کنیم. ما در این کشورها پیروز جنگ نبودیم و فقط توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم خودمان را از باتلاق بیرون بکشیم.

به‌تازگی بخشی در ارتش آمریکا، شبیه‌سازی جنگ با ایران را انجام دادند و در این جنگ شکست خوردند. در این نبرد شبیه‌سازی‌شده، شرایط برای ارتش آمریکا خوب پیش نرفت. اگر نتیجه جنگ را کنار بگذاریم باید بگویم چنین جنگی برای مردم آمریکا به‌شدت هزینه‌بر خواهد بود.

شما به توانمندی ایران در نبرد میدانی که سربازها و نیروهای نظامی در آن تعیین‌کننده هستند، اشاره کردید. تفاوت سربازان ایرانی با آمریکایی چیست؟
سربازان ایرانی و به‌طور خاص آنهایی که داوطلب حضور در خط‌مقدم هستند، بسیار به چیزی که برای آن می‌جنگند، معتقد و متعهدند. آنها از نظر ذهنی و ایدئولوژیک ‌انگیزه بالایی دارند؛ آنها می‌خواهند از کشور و مردم‌شان دفاع کنند. این درحالی است که در ارتش آمریکا در بهترین حالت 30 درصد از سربازها آمادگی کشته شدن برای کشورشان را دارند. در میان همین افراد، بسیاری هستند که این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا باید با ایران در جنگ باشیم؟ آنها تجربه دروغ‌های جنگ عراق و افغانستان را دارند و برای همین دوست ندارند به دلیل منافع عده‌ای قلیل، خود را به کشتن بدهند. همین مساله باعث خواهد شد تا در جبهه آمریکا، ناامیدی و یاس به وجود بیاید.

بهانه جنگ در عراق این بود که گفته شد این کشور سلاح کشتار جمعی دارد. در افغانستان گفته شد اسامه بن‌لادن حضور دارد اما درباره ایران چه می‌خواهند بگویند؟ همه دنیا می‌گویند ایران دقیقا به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است. خروج آمریکا از برجام نشان داد این کاخ سفید بوده که به تعهدات خود عمل نکرده است.

منبع:فرهیختگان
Share/Save/Bookmark