توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 29794
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۰
مهریه زنان یزدی در دوره قاجاریه + عکس
نکته قابل توجه ، صداقیه در این قباله‏‏‌ها است که اغلب شامل یک جلد کلام الله مجید، مقداری پول رایج، پارچه و طلاجات بوده است.
خط نیوز ; در این نمایشگاهی نزدیک به ۲۹ قباله ازدواج متعلق به سال‌های ۱۲۰۸ تا ۱۳۵۴ هجری قمری متعلق به دوره قاجاریه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

از نکات جالب توجه و زیبای این قباله‌‏‏ها می توان به سبک تزئین و تذهیب قباله‏‏‌ها و نحوه کتابت آنها اشاره کرد که همگی خاص این بازه زمانی هستند. آراستگی این اسناد به خطوط ثلث، تعلیق و نستعلیق و برخورداری از هنر صفحه آرایی در این اسناد جایگاه ویژه و ممتازی به اسناد شرعی بخشیده است.

نکته قابل توجه دیگر، صداقیه در این قباله‏‏‌ها است که اغلب شامل یک جلد کلام الله مجید، مقداری پول رایج، پارچه و طلاجات بوده است.


یگانگی و در عین حال شباهت کلی این گونه قباله‏‏‌ها در مناطق مختلف به محققین اجازه می‏‏‌دهد تا از سنتها و سطح زندگی مردم ساکن مناطق مختلف یزد و فرهنگ عامه آگاهی یابند.

این نمایشگاه از تاریخ ششم تا دوازدهم مهر در محل تالار خانه لاری‎‎ها واقع در بافت تاریخی شهر یزد برپا شده و از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ برای بازدید عموم علاقمندان به تاریخ و فرهنگ دایر شده است.
Share/Save/Bookmark