توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35724
يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳
آیا تیم مذاکره کننده همچنان "توجیه" می‌کند؟
به گزارش خط نیوز ، نزدیک به ۲ ماه از توافق ایران و ۵+۱ در شهر لوزان سوئیس می گذرد و در طول این مدت تحلیل های بسیاری در خصوص متن بیانیه پایانی مذاکرات لوزان مطرح شد که اکثریت آنها بر گستاخی آمریکایی ها در روند مذاکرات دلالت داشت.

آمریکایی ها در طول مذاکرات ۲ سال اخیر، همواره بر اصل خدعه و نیرنگ پایدار بوده و در همین مدت نزدیک به ۱۹ ماه مذاکره نیز بارها و بارها اقدام به تغییر رای و نظر خود پرداخته اند. در این بین اما در مذاکرات لوزان نیز خواسته های جدیدی از طرف غربی مطرح شد که نامشروع بودن آن برای همه آشکار بود.

غرب در مذاکرات لوزان امتیازات فراوانی را از ایران دریافت کرد اما در مقابل آنچه که قرار شد انجام دهد را به صورت مبهم و چند پهلو مطرح کرد. در مسئله نحوه رفع تحریم ها اعلام شد که خبری از لغو نیست و تنها بخشی از تحریم ها تعلیق خواهند شد آن هم در مدت زمانی ما بین ۱۰ تا ۱۵ سال. از سوی دیگر نیز پذیرش اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی از هر مکان در هر زمان نیز حاکی از آن بود که این بازرسی‌ها تحت عنوان PMD صورت می‌پذیرد که این مئسله نیز از جمله زیاده خواهی های آمریکا به شمار می رفت.

رفتارهای نامعقول آمریکا وشرکایش در غرب البته فقط به مذاکرات لوزان منتهی نشد و در طول ماه های اخیر نیز این اقدامات آمریکایی ها ادامه یافت. از یک سو برخی تحریم ها دوباره تشدید یافت و از سوی دیگر نیز طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با امضای اوباما به قانون تبدیل شد تا سریال خلف وعده های طرف غربی همچنان ادامه یابد. در ادامه به نمونه هایی از این دست اقدامات آمریکایی ها اشاره می شود.

تحریم ۲ شرکت عربی به دلیل فروش هواپیما به ایران

وزارت خزانه‌داری امریکا طی روزهای گذشته دو شرکت عربی را به اتهام کمک در خرید هواپیماهای مسافربری دست دوم توسط ایران، تحریم کرد. این وزارتخانه روز پنج‌شنبه دو شرکت عربی را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم توسط ایران، تحریم کرد.

این دو شرکت که در عراق و امارات مستقراند، بر اساس ادعای وزارت آمریکایی، در خرید این هواپیمای دست دوم به شرکت ایرانی ماهان کمک کرده‌اند. این در حالی است که مقامات شرکت عراقی «النور» و شرکت اماراتی «الناصر» هنوز موضعی در این خصوص نگرفته‌اند.

این تحریم‌ها پس از آن اعمال شده که یک مقام ارشد اسرائیلی به شدت بر آمریکایی‌ها تاخت و گفت که ایران در ۳ ماه گذشته، حتی پس از اطلاع‌رسانی صهیونیست‌ها به طرف آمریکایی، به راحتی هواپیماهای مسافربری مورد نیاز خود را خریده است. این در شرایطی است که بر اساس قرارداد ژنو، فروش محدود برخی قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران تسهیل شد ولی ساختار تحریم‌های صنایع هوایی ایران کماکان پابرجاست.

طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با امضای اوباما به قانون تبدیل شد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طرح موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره ۲۰۱۵» را امضا و رسماً آن را به قانون تبدیل کرد. این طرح که به کنگره آمریکا اجازه نظارت استصوابی بر هر گونه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را می‌دهد پیش از این در هر دو مجلس آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) به تصویب رسیده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه هفته گذشته با ۴۰۰ رأی موافق در برابر ۲۵ رأی مخالف این طرح را به تصویب رسانده بود و یک هفته قبل‌تر هم نمایندگان سنا با ۹۸ رأی در برابر یک رأی آن را تأیید کرده بودند. حالا اما با امضای رئیس‌جمهور آمریکا اکنون طرح «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» به قانون تبدیل شده و لازم‌الاجرا است.

این در شرایطی است که رئیس‌جمهوری آمریکا در ابتدا این طرح را به وتو تهدید کرده و گفته بود آن را امضا نمی‌کند اما پس از توافق نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره برای اعمال برخی اصلاحات و حذف برخی ماده‌های جنجالی برای امضای آن به قانون اعلام آمادگی کرد.

بر اساس این طرح، در صورتی که کنگره پس از بررسی، توافق جامع را رد کند، رئیس‌جمهور «۱۲ روز تقویمی» برای بررسی وتوی تصمیم کنگره زمان خواهد داشت. وی در این مدت هم حق کاهش یا توقف اجرای تحریم‌های ایران به هر نحو را نخواهد داشت.

در ادامه در صورتی که اوباما مصوبه کنگره در رد توافق را وتو کند، نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان «۱۰ روز تقویمی» فرصت خواهند داشت که تعداد دو سوم آرا را که برای سلب حق وتو از رئیس‌جمهور لازم است، جمع‌آوری کنند. در این دوره نیز رئیس‌جمهور حق کاهش یا توقف اجرای تحریم‌های ایران به هر نحو را نخواهد داشت.

بر این اساس، عملا واشنگتن حتی در صورتی که کنگره نهایتا نتواند وتوی اوباما را با جمع‌آوری ۶۷ رأی مسدود کند، می‌تواند اجرای توافق و توقف اجرای تحریم‌ها را به بهانه اختلاف نظر با کنگره تا ۵۲ روز به تأخیر بیاندازد.

تکرار گستاخی های قبلی این بار از سوی ماری هارف

کاخ سفید با تاکید بر این که موضوع دسترسی به برخی سایت‌های نظامی ایران هنوز از موضوعات مهم مورد بحث است گفت: با ایران توافق کردیم که در زمینه دسترسی به سایت‌های مربوط به ابعاد نظامی هسته‌ای به یک فهرست مشترک دست‌یابیم.

ماری هارف، سخنگوی کاخ سفید گفت: اگر امکان دسترسی و نظارت به سایت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد هیچ گونه توافقی در کار نخواهد بود.

هارف ادامه داد: ما و ایران بر سر اجرای یک روند مشخص که بتواند نگرانی‌های مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند توافق کرده‌ایم که بخشی از این روند مربوط به موضوع دسترسی است که بنا بر پروتکل الحاقی که ایران آن را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای اجرا خواهد کرد، آژانس می‌تواند امکان دسترسی گسترده را داشته باشد.

هارف هم‌چنین تاکید کرد:‌ البته موضوع دسترسی به سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران هنوز یکی از موردهای مهم مورد بحث در مذاکرات باقی مانده است. اما اگر به ما در زمینه امکان دسترسی به همه تاسیساتی که ممکن است مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران باشد اطمینان داده نشود همان‌طور که پیش تر نیز اعلام کردیم این موضوع یک مشکل جدی برای ما خواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر این که موضوع دسترسی هنوز از موردهای در حال مذاکره است، افزود: ما توافق کرده‌ایم که در زمینه دسترسی به سایت‌ها و تاسیسات ایران یک فهرست مشترک دست‌یابیم. اما اگر در نهایت نتوانیم به طور مثال نیاز لازم خود را برای دسترسی به تاسیسات مربوط و ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران فراهم کنیم به طور قطع توافقی در کار نخواهد بود و این موضوع را همیشه با صراحت اعلام کرده‌ایم.

مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که بازدید از مراکز حساس نظامی درچارچوب معاهدات بین‌المللی و تعهدات ایران به آژانس تعریف نشده است و بر اساس پروتکل الحاقی که ایران در صورت توافق نهایی هسته‌ای با ۱+۵ به‌طور داوطلبانه اجرا خواهد کرد، اجازه دسترسی مدیریت شده به برخی تاسیسات داده خواهد شد.


منبع: راه دانا
Share/Save/Bookmark