توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 61400
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵
در برنامه جهان آرا مطرح شد؛
کواکبیان: دیگر رویمان نمی‌شود بگوییم از روحانی حمایت کردیم
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: زمانی ما برای حمایت از روحانی شب و روز نداشتیم، اما رویمان نمی‌شود بگوییم حمایت کردیم، ما با اصلاح طلبی که بخواهد لزوما با دولت زلفش گره بخورد لازم نیست هماهنگ باشیم. کواکبیان تصریح کرد: رجز خوانی در انتخابات زیاد است ما که نباید بر مبنای آن‌ها تحلیل کنیم، اما یکی از پایه‌های اساسی انتخابات باید حاکمیت قانون و اخلاق باشد.
کواکبیان: دیگر رویمان نمی‌شود بگوییم از روحانی حمایت کردیم
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی ایران و انگلیس در برنامه جهان آرا با بیان اینکه در مجلس ما ۲۸ گروه دوستی پارلمانی داریم گفت: پارلمان‌های دنیا می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند ولو اینکه دولت‌های آن با هم ارتباط نداشته باشند. وی افزود: برخی تصور می‌کنند وقتی می‌گوییم گروه دوستی یعنی کاملا پسر خاله باشند، حتی عده‌ای گفتند در سالگرد تولد ملکه انگلیس گروه دوستی انگلیس هم بوده، اما بنده در مراسم والده خود بودم، منظور این است از لحاظ پارلمانی رابطه خوبی داشته باشیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: توقیف نفتکش ایرانی عملا نشان داد نمی‌خواهند هیچ گونه رابطه مسالمت آمیزی وجود داشته باشد، این در بحث برجام و رابطه ایران که می‌خواهند باشند منافات دارد و نشان می‌دهد تبعیت از آمریکا دارند که باید پاسخ مناسبی هم دریافت کنند.

وی اظهار داشت: لزوما این نیست که نفتکش آن‌ها را هدف قرار دهیم، اما نوعی توقیف و رفتار متقابل از سوی وزارت خارجه می‌توان داشت، ضمن اینکه به نظر می‌رسد باید پاسخ داده شود در سطحی که ما خصومتی به آن‌ها نشان دهیم نباشد، اما شیرفهم شوند که کارشان زشت بوده است.

کواکبیان با بیان اینکه مسببان توقیف نفتکش ایرانی باید به اشتباه خود پی ببرند افزود: متاسفانه هنوز این مرحله طی نشده و مواضعشان از بالاست لذا آن‌ها حتما اشتباه کردند باید متوجه شوند و اگر دیدیم اظهار ندامت نکردند شاید ضرورت پیدا کند مقابله به مثل کنیم. این گام مهمی است که آن‌ها بفهمند اشتباه کردند.

وی گفت: فردا گام دوم در کاهش تعهدات برجامی خواهیم داشت، اما ما نظرمان این است برجام حفظ شود، ولی اگر دیدیم بر تعهداتشان پایبند نیستند لزومی ندارد در آن بمانیم.

وی تصریح کرد: تصور من این است اگر تصمیماتی که در مرحله اول سطح غنی سازی را افزایش دهیم باز هم در چارچوب برجام است و چیزی را نقض نمی‌کنیم. البته خیلی هم خوشبین نیستیم اروپایی‌ها در این مرحله روی پای خود بایستند، باید پای تعهدی که دادند بایستند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: حقیقتا خود اروپایی هم دل خوشی از اقدامات ترامپ ندارند، اما اینکه جرات داشته باشند در برابر اقدامات آمریکا ایستادگی کنند را در خود نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها تصورشان این است که ما به هر قیمتی در برجام بمانیم گفت: ما باید در عرصه دیپلماسی از افراد خود حمایت کنیم، اما این تصور نابجایی است که اروپایی‌ها فکر می‌کنند، چون ایران پای تعهدات خود تا الان مانده پس از این به بعد هم خواهد ماند.

این عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: یک وضعیتی از لحاظ معیشتی پیدا کردیم فکر می‌کنند پاشنه آشیلی داریم و باید کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه هدف ترامپ این است که اروپا را هم دور بزند گفت: زبان ما در مقابل اروپایی‌ها زیاد است که بگوییم یک سال هم تحمل کردیم ۲ ماه هم وقت دادیم تا سر عقل بیایید لذا اگر از اول می‌گفتیم از برجام خارج می‌شویم فصل هفتم منشور را مطرح می‌کردند.

این نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اروپایی‌ها در جلسات می‌گویند ما بچه‌های خوبی هستیم، اما از آن طرف می‌گویند از سوی آمریکا به ما ضربه می‌خورد.

کواکبیان با تاکید بر اینکه اروپا عرضه ایستادگی مقابل آمریکا را ندارد خاطرنشان کرد: نباید بدبینانه نگاه کنیم، اما باید این زمینه ذهنی را هم داشته باشیم که که ممکن است نقض عهد کنند.

وی گفت:‌درباره مذاکره با آمریکا نباید تصور شود که تحت هیچ شرایطی تا قیام امام زمان مذاکره نمی‌کنیم، اما دستاوردی که از مذاکره داریم باید به نفع ما باشد مذاکره خواهیم کرد ما معتقدیم اگر شرایطی باشد که با مذاکره بتوانیم به اهداف خود برسیم.

این عضو فراکسیون امید با اشاره به بحث مذاکره مجدد با طرف غربی افزود: اکنون مذاکره را به صلاح نمی‌دانم و باید به آمریکایی‌ها بفهمانیم اگر می‌خواهید مذاکره کنید حداقل از تحریم‌های یک جانبه دست بکشید.

کواکبیان گفت: در زمانی که ما وارد برجام شدیم حداقل شرایطی فراهم شد که جان کری هم چند ماه معطل این حرف‌ها بود و اینگونه نبود که مثل ترامپ شلاقی بگویند جنگ می‌کنیم و مباحث و رفتارشان با ترامپ فرق می‌کرد.

وی تصریح کرد: همین که ترامپ از برجام ناراحت است خوب است، ولی اگر ما بیاییم در راستای خوشحالی او حرکت کنیم معقولانه نیست و این ناراحتی نشان می‌دهد که آن‌ها نتوانستند منافع یک طرفه داشته باشند

کواکبیان گفت: اگر دلواپسان دست از مخالفت بکشند قیمت دلار هم درست می‌شود. ضمن اینکه همه چیز را پای تحریم بگذاریم درست نیست البته حق هم این است که مسئولان دولتی نگویند سیب زمینی ۱۰ هزار تومانی هم تقصیر تحریم است

وی با بیان اینکه نباید سوء مدیریت‌ها را پای تحریم گذاشت اظهار داشت: همه چیز در گرانی تاثیر داشت، اما قطعا تحریم‌ها هم تاثیر خود را هم دارد.

کواکبیان گفت: اقتصاد کشور ما حالت بیمار گونه‌ای دارد که با این شرایط و حتی آمدن آقای «آبه» تغییر می‌کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: من هیچ حزب اصلاح طلبی را ندیدم که بگویند لاریجانی بهتر از عارف است.

وی با بیان اینکه ما به عملکرد فراکسیون امید ایراد داریم افزود: از اول افرادی در لیست آوردیم که با عکس سلفی گرفتند، اما زنبیل‌شان را جای دیگری گذاشتند، ۵۰ نفر بودند که به عارف رای ندادند.

کواکبیان اظهار داشت: در عملکرد از فراکسیون امید دفاع نمی‌کنم، اما بسیاری از واقعیت‌ها را هم نمی‌خواهیم قبول کنیم.

وی تصریح کرد: مجلس خود آنگونه که باید در راس امور باشد نیست، به ما گفتند قرار بود در مجلس خانه تکانی شود پس چه شد؟

این عضو فراکسیون امید گفت: ما اعتراف می‌کنم نتوانستیم آنگونه که در زمان انتخابات حرف زدیم را عمل کنیم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: ما دیگر نه لیستی خواهیم بست و نه کاندیدای ما «علی لاریجانی» است، زیرا لاریجانی نه اصلاح طلب است و نه خودش و نه ما او را اصلاح طلب می‌دانیم.

وی افزود: از الان عده‌ای گفتند اگر فلان شرط نباشد در انتخابات نمی‌آییم هر کسی می‌تواند نظر بدهد، شورای نگهبان همان شورا است، برخی هم می‌گویند تحت هر شرایطی لیست می‌دهیم، اما اگر کاندیدا‌های مناسبی باشند لیست می‌دهیم در غیر اینصورت خیر لیست نخواهیم داد.

کواکبیان تصریح کرد: بنده به عنوان عضو هیات ریسه فراکسیون امید می‌گویم که نه به کسی اجازه دادم و نه کسی جرات کرده از بیرون در فراکسیون به ما خط بدهد.

وی با بیان اینکه کشور حزب می‌خواهد نه جناح و فراکسیون گفت: تحزب در این کشور باید شکل بگیرد.

کواکبیان افزود: دولت و مجلس و نهاد‌های حکومتی که باید به سمت توسعه سیاسی بروند این کار را نکردند، اراده‌ای وجود ندارد که تحزب در کشور شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: عارف مصلحت را اینگونه می‌بیند که سکوت کند، اشخاص روش‌های مختلفی دارند، گاهی به او گفتم بروز و ظهور شما کمرنگ است شاید ملاحظاتی دارد.

کواکبیان تصریح کرد: دولت و مجلس را نباید بگوییم با هم همسو هستند، ممکن است دستگاه اجرایی با هیات رییسه یکی باشند.

وی افزود: عیب ندارد که ریس ۲ قوه همسو باشند، اما بدنه مجلس این احساس همسویی را ندارد بسیاری از وزرا به مخالفین دولت بیشتر از موافقین آن بها می‌دهند.

کواکبیان گفت: در دولت مطرح شده که اصلاح طلبان دولت را از بین می‌برند، تازه ما بدهکار هم شده‌ایم!

وی اظهار داشت: زمانی ما برای حمایت از روحانی شب و روز نداشتیم، اما رویمان نمی‌شود بگوییم حمایت کردیم، ما با اصلاح طلبی که بخواهد لزوما با دولت زلفش گره بخورد لازم نیست هماهنگ باشیم.

کواکبیان تصریح کرد: رجز خوانی در انتخابات زیاد است ما که نباید بر مبنای آن‌ها تحلیل کنیم، اما یکی از پایه‌های اساسی انتخابات باید حاکمیت قانون و اخلاق باشد.

وی خاطرنشان کرد: در فضای مجازی اغتشاشاتی درباره برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد این در حالی است که در افغانستان بالای ۱۵۰ شبکه خصوصی وجود دارد، اما ما به غیر از صدا و سیما چیزی نداریم لذا نباید در صدا و سیما مباحثات یک سویه باشد.

کواکبیان افزود: ما قبول کردیم این نظام بسیار خوب است، اما باید آن را اصلاح کرد، اصلاح طلب واقعی این است که نظام را پذیرفته، اما می‌خواهد در آن اصلاحاتی ایجاد کند.

وی گفت: ما به وضع آینده خود نگاه می‌کنیم و اگر در سبد نامزد‌های ما کسانی بودند که گفتند لیست بدهیم و مناسب بودند حتما همکاری می‌کنیم و لیست می‌دهیم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس در تهران ابتدا تنها ۴ نفر بیشتر تایید شدند، اینکه از لحاظ نظری با نظارت استصوابی مخالف باشم حق من است، اما در عمل قانون است؛ حال، چون مخالفیم درست نیست که اصلا آن را قبول نداشته باشیم.

وی گفت: شورای نگهبان در بحث‌های نظارتی خیلی می‌تواند نقش داشته باشد، چهار مرجع اگر تایید کردند دیگر سخت نگیریم که بگوییم باید مراجع دیگر هم تایید کنند.

کواکبیان افزود: نهاد‌های مصرح در قانون اگر سندی دارند نهاد‌های اجرایی کاملا لحاظ کنند، اما اگر سند ندارند سلیقه‌ای عمل نکنند.

وی گفت: بنده در مجلس هفتم و مرحله اول هشتم رد صلاحیت شدم، چون گفته شد اصلاح طلبی بودم که از خطوط قرمز اصلاح طلبان پایم را فراتر گذاشتم و بعد هم کاریکاتوری را به من نشان دادند.

کواکبیان تصریح کرد: بنده موافق شفافیت آرا در مجلس هستم، همچنین با اعاده اموال نامشروع مسئولان و رسیدگی به دارایی مسئولان موافقم.

وی خاطرنشان کرد:‌این جو سنگین وجود دارد که اگر مردم حوزه انتخابیه نمایندگان بفهمند رای شان چیست، برایشان مشکل ساز می‌شود.
Share/Save/Bookmark