توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66090
سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۳
محور اصلی گفت‌وگوهای رئیسی با مسئولان دولت سیزدهم چه بود؟
در دیدار‌های اخیر رئیسی با مسئولان، موضوعات مرتبط با اقتصاد، معیشت و بازگشت اعتماد مردم به جامعه، بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه قرار گرفت.
محور اصلی گفت‌وگوهای رئیسی با مسئولان دولت سیزدهم چه بود؟
به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از انتخاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات اخیر، مسئولین و گروه‌های زیادی برای ملاقات با وی و انتقال تجربیات خود به دولت آینده اعلام آمادگی کردند.

یکی از گروه‌هایی که آماده انتقال تجربیات خود به دولت بعد بودند، وزرای کابینه دولت دوازدهم بودند که در این سال‌ها رئیس جمهور را همراهی کردند و بیش از هر شخص دیگری بر وضعیت فعلی کشور در حوزه‌های مختلف آگاهی دارند.

دیدار‌های وزرای دولت فعلی با دولت دوازدهم با رئیس جمهور منتخب فرصت خوبی برای ترسیم شرایط فعلی کشور در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و انتقال تجربیات مدیریتی در سال‌های گذشته بود.

تجربیاتی که در این دیدار‌ها بین وزرا و مسئولین دستگاه‌های ذی‌ربط با رئیس جمهور منتخب تبادل می‌شد، بعضا حاصل چند سال مدیریت در سطوح مختلف وزارتخانه‌ای و ملی بود که نتیجه آن اوضاع کنونی کشور را حاصل می‌شود.

وضعیت اقتصادی و معیشت، موضوعات بهداشتی در خصوص وضعیت روز کرونا و سیاست خارجی مهمترین موضوعاتی بودند که در دیدار‌های حجت الاسلام رئیسی با وزیران و مسئولین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اقتصاد و مسائل مربوط به آن که این روز‌ها به یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولین تبدیل شده است، موضوعی بود که محور صحبت‌های رئیسی با وزرای، اقتصاد، کار، نفت، صمت، فرهنگ، گردشگری، راه و شهرسازی، روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و معاونین اقتصادی و علمی و فناوری رئیس جمهور فعلی قرار گرفت.

لزوم اصلاحات اقتصادی و اقدامات فوری برای افزایش قدرت خرید مردم، تثبیت بازار و قابل پیش بینی کردن آن، موضوعی بود که رئیس جمهور منتخب در دیدار با وزیر اقتصاد، مطرح کرد و گفت: با امکاناتی که کشور دارد می‌توان با یک برنامه ریزی درست و مدیریت مدبرانه، وضع موجود را به نفع مردم تغییر داد.

حجت الاسلام رئیسی در دیدار با علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت هم از موضوعات اقتصادی غافل نشد و از تلاش دولت آینده برای هدایت، حمایت و نظارت بر چرخه تولید تا توزیع و مصرف کالا صحبت به میان آورد؛ رئیسی در این دیدار تاکید کرد که با طراحی بلند مدت برای جلوگیری از تکانه‌ها و تلاطم در بخش صنعت و تجارت، فعالان این حوزه‌ها می‌توانند در فضایی شفاف، سالم و رقابتی فعالیت کنند.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

رئیس جمهور منتخب که رسیدگی به شرایط و وضعیت مردم را از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم می‌داند، در دیدار با وزیر نفت هم از این موضوع غافل نشد و در گفت‌وگو با بیژن نامدار زنگنه بر استفاده همه جانبه از ظرفیت‎های موجود حوزه نفت و انرژی در کشور برای بهبود شرایط زندگی مردم تأکید کرد.

پای اقتصاد حتی به دیدار رئیسی با وزیر فرهنگ هم باز شد؛ او در دیدار با سید عباس صالحی، توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر و اشتغال اهالی هنر را از جمله دغدغه‌های دولت سیزدهم برشمرد.

کمک به تعمیق مفاهیم و ارتقای مولفه‌های فرهنگ ملی و ظرفیت مناسب درآمدزایی در شهر‌ها و روستا‌های کشور، مواردی بودند که دکتر رئیسی در دیدار با وزیر گردشگری از آن‌ها به عنوان تو فاکتور از توانمندی‌های گردشگری و میراث فرهنگی برای ایجاد ارزش افزوده بالا یاد کرد و تاکید کرد که از فعالان حوزه گردشگری در عرصه اشتغالزایی به شکل موثرتری حمایت شود.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

موضوع مسکن که این روز‌ها به یکی از چالش‌های دولت و مردم تبدیل شده است، موضوعی بود که رئیس جمهور منتخب در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به آن پرداخت؛ دکتر رئیسی در این دیدار عنوان کرد: از جمله اولین اقدامات دولت مردمی، آغاز نهضت مسکن سازی در روز‌های ابتدایی دولت و تدارک تولید سالانه یک میلیون مسکن برای خانواده‌ها و خصوصا جوانان خواهد بود.

محمد نهاوندیان از دیگر مسئولین اقتصادی بود که رئیس جمهور منتخب با او دیدار کرد: او در این دیدار بر لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت و همکاری همه بخش‌ها برای رفع مشکلات این حوزه در جهت بهبود وضعیت زندگی مردم تأکید کرد.

رئیسی همچنین در دیدار با دیگر مسئول اقتصادی یعنی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم بر بهبود اوضاع به نفع مردم تاکید کرد و گفت: دولت مردمی به دنبال آن است که با تغییر برخی ساختار‌ها و رویکردها، توزیع عادلانه و مدیریت بهینه امکانات و اتکا به توان داخل وضع موجود را به نفع مردم تغییر دهد.

بررسی راهکار‌های اصلاح نظام مالی و تأمین منابع ارزی برای تهیه کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت برای رفع مشکلات نظام پولی و بانکی کشور از جمله محور‌های صحبت‌های مطرح شده بین رئیس جمهور منتخب و اکبر کمیجانی، تازه رئیس بانک مرکزی بود.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

همچنین رئیس جمهور منتخب در دیدار اخیر خود با وزیر دادگستری دولت دوازدهم با اشاره به ضرورت تنظیم بازار و برقراری ثبات و آرامش در معیشت و سفره مردم و نقش سازمان تعزیرات در این زمینه عنوان کرد: این سازمان باید با همکاری سازمان‌های نظارتی در زمینه مقابله با گران‌فروشی و قاچاق کالا نقش موثرتری ایفا کند.

رویکرد دانش محور به اقتصاد یا همان دانش بنیان شدن اقتصاد که به سمت به روز شدن اقتصاد و اقتصادی شدن علوم هم موضوعی بود که رئیسی در دیدار با سورنا ستاری، معاون علمی دولت دوازدهم مطرح کرد؛ رئیس در این دیدار تصریح کرد: کل نظام اداری و حکمرانی کشور باید پشتیبان توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان باشند تا گرایش فناورانه و دانش‌بنیان به همه بخش‌های مختلف کشور از صنایع، معادن و کشاورزی و سایر بخش‌ها تسری یابد.

رئیسی در این دیدار تاکید کرد: دولت سیزدهم وظیفه خود می‌داند از همه فعالان بخش‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان حمایت مالی و حقوقی به عمل آورده، موانع و مشکلات پیش روی فعالیت‌های دانش‌بنیان را برطرف کرده و به طور جدی از واردات محصولات مشابه تولیدات این شرکت‌ها جلوگیری کند.

بازگشت اعتماد به مردم و افزایش سرمایه اجتماعی کشور موضوع دیگری بود که دکتر رئیسی بعد از موضوعات اقتصادی، بیشترین تاکید را بر آن داشت؛ او در دیدار با محمد شریعتمداری، وزیر کار – تعاون و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد با همدلی و همکاری همه بخش‌ها با دولت آینده، شرایط کشور به سرعت به نفع مردم تغییر کند تا امید، اعتماد و آرامش به جامعه بازگردد.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

رئیسی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد هم با تاکید بر این موضوع عنوان کرد: اولین دغدغه همه مسئولان باید بازگرداندن اعتماد مردم به نظام و حاکمیت باشد.

بعد از اقتصاد و بازگشت اعتماد مردم، مهمترین موضوعی که به نوعی تاثیر زیادی در اقتصاد و جلب اعتماد مردم دارد، سیاست خارجی است؛ دکتر رئیسی در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت دوازدهم، بر نتیجه گرا بودن دیپلماسی بر اساس اصل حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی تاکید کرد.

ویروس کرونا که این روز‌ها مشکلات زیادی در کشور ایجاد کرده است، موضوع گفت و گوی رئیسی با سعید نمکی بود؛ او در دیدار با وزیر بهداشت دولت دوازدهم در این باره، موضوع واکسیناسیون ملی را اولویت اصلی کشور در ایام کنونی عنوان و تاکید کرد که لازم است همه امکانات کشور برای تحقق این ضرورت به خدمت گرفته شود.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

تلاش برای تسهیل مقدمات ازدواج جوانان با تاکید بر تامین تسهیلات ازدواج و توسعه مراکز مشاوره و حمایت از توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان از جمله موضوعاتی بود که دکتر رئیسی به آن پرداخت و آن را در دیدار با مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان مورد توجه قرار داد.

دیدار با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره برنامه‌های دولت سیزدهم برای مقابله با خشکسالی گفت: دولت سیزدهم همه راهکار‌ها و راه‌حل‌های ممکن را برای حل بحران کم‌آبی و خشکسالی با کمک مردم مدنظر قرار خواهد داد.

مبارزه با فساد یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که رئیسی در گفتگو با مسئولین بر آن تاکید کرد؛ او در دیدار با وزیر اطلاعات و معاونین این وزارتخانه، وزارت اطلاعات را نه متعلق به دولت‌ها که متعلق به نظام و انقلاب اسلامی دانست و بر نقش مهم این مجموعه برای شناسایی و ریشه کنی بستر‌های فسادزا در کشور تاکید کرد.

اتکا به توان داخل در صنعت هسته‌ای از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه رئیس جمهور منتخب قرار گرفت و در دیدار با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی بر آن تاکید کرد و گفت: هر جا به توان داخلی اتکا کردیم و چشم به بیگانگان ندوختیم و مردم وارد عرصه شدند، پیروز شدیم و این روحیه که در حوزه هسته‌ای زمینه ساز جهش‌های بزرگ شده، باید در دیگر عرصه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی نیز حاکم شود.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

دکتر رئیسی در دیدار‌های خود بر شایسته سالاری هم تاکید داشت؛ او در این خصوص در دیدار با وزیر نیرو گفت: شایسته سالاری در دولت سیزدهم محدود به وزرا نیست و این رویکرد در انتخاب مدیران سطوح مختلف دنبال خواهد شد.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

تغییر ساختار نظام اداری و تسهیل در روند رسیدگی به امور مردم، موضوع دیگری بود که مورد توجه سید ابراهیم رئیسی قرار گرفت و در دیدار با وزیر دادگستری بر آن تاکید کرد و گفت: باید ساز و کاری اندیشیده شود تا این مشکل نظام اداری در راستای تسهیل فعالیت‌ها و اقدامات هر وزارتخانه اصلاح شود.

رئیس جمهور منتخب در این زمینه تاکید کرد: این ساز و کار همچنین باید باعث کاهش تعداد جلساتی شود که وزرا بخش قابل توجهی از وقت روزانه خود را به حضور در آن‌ها اختصاص می‌دهند.

«دولت سیزدهم تمام توان خود را برای تحقق هر چه بیشتر عدالت آموزشی به کار خواهد گرفت.» این جمله‌ای بود که رئیس دولت سیزدهم در دیدار با وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم بر زبان آورد؛ دکتر رئیسی با بیان اینکه در موضوع کنکور باید به نحوی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود که ضمن ارتقای کیفیت کنکور در سنجش توانمندی‌های علمی و مهارت ها، دغدغه خانواده‌ها و دانش‌آموزان کاهش یابد، اظهار داشت: دولت سیزدهم اجرای سند تحول آموزش و پرورش را دنبال خواهد کرد.

اقتصاد و اعتماد، میراث بر باد رفته از دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم

با بررسی داده‌های موجود، این اطلاعات نشان می‌دهند که اقتصاد و موضوعات مرتبط با آن در کنار بازگشت اعتماد مردم به دولت در کنار مبارزه با ویروس کرونا به علاوه مبارزه با فساد و بستر‌های فسادزا در تمامی زمینه ها، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رئیس جمهور دولت سیزدهم است و دولت آینده تاکید زیادی در این خصوص دارد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark