توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53210
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
رییس صندوق رفاه دانشجویان خبر داد
رشد 171 درصدی اعتبارات اختصاصی صندوق رفاه در 3 سال‌ اخیر/پرداخت 160 میلیارد وام دکتری
رشد 171 درصدی اعتبارات اختصاصی صندوق رفاه در 3 سال‌ اخیر/پرداخت 160 میلیارد وام دکتری
مشاور وزیر علوم و رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از رشد اعتبارات عمومی و اختصاصی این صندوق طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان طی سه سال اخیر حدود 157 و اعتبارات اختصاصی نیز 171 درصد رشد داشته است.

مهندس ذوالفقار یزدانمهر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: مجموع اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان در سال‌های 89 تا 92 از مبلغ دو میلیارد و 549 میلیون ریال با رشد 157 درصدی به مبلغ 6 میلیارد 540 میلیون ریال طی سال‌های 93 تا 96 افزایش یافته است. همچنین مجموع اعتبارات اختصاصی این صندوق در سال‌های 89 تا 92 از مبلغ 4 میلیارد و 389 میلیون ریال با رشد 171 درصدی به مبلغ 11 میلیارد و 899 میلیون تومان در سال‌های 92 تا 96 افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به رشد 192 درصدی ذخیره استراتژیک صندوق رفاه دانشجویان خبر داد و تصریح کرد:‌ ذخیره استراتژیک این صندوق از بدو تاسیس تا سال 92 مبلغ یک میلیارد و 392 میلیون ریال بود که با رشد 192 درصدی در سال گذشته به 4068 میلیارد ریال رسیده است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: 85 درصد از دانشجویان شهریه‌ پرداخت می‌کنند که متاسفانه اعتبار وام شهریه در ردیف تملک قرار گرفته است به همین دلیل سال گذشته تخصیص صندوق صفر بود.

به گفت مهندس یزدانمهر،‌ طی 3 سال گذشته برنامه و بودجه 46 میلیارد تومان وام شهریه داد اما ما بالغ‌بر 450 میلیارد تومان وام شهریه پرداخت کردیم. امسال نیز برای حل مشکل دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی برای وام شهریه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم‌افزایی کردیم به گونه‌ای که در سال جاری 100 میلیارد تومان به این دو دانشگاه وام شهریه می‌پردازیم.

مشاور وزیر علوم یادآور شد: سال گدشته بیش از 160 میلیارد تومان به دانشجویان دکترا وام به صورت ماهانه 700 هزار تومان پرداخت شده است و بازپرداخت آنها نیز در قالب اقساط 60 ماهه 2 سال بعد از فارغ‌التحصیلی آغاز می‌شود.

مهندس یزدانمهر با اشاره به کاهش بازه زمانی پرداخت وام دانشجویی از سه ماه به 15 روز، افزود: خوشبختانه مجموع عملکرد وام های دانشجویی از مبلغ 8 میلیارد و 117 میلیون ریال در سال های 89 تا 92 با رشد 48 درصدی به بیش از 12 میلیارد ریال طی سه سال اخیر رسیده است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پایان به 14 برنامه اساسی صندوق برای سال جاری اشاره کرد و گفت: مقاوم سازی سراهای دانشجویی مناطق زلزله خیز، حمایت از ایجاد رستوران‌های مکمل، ارائه تسهیلات برای ساخت خوابگاه‌های مجردی و متاهلی، رتبه بندی خدمات تغذیه‌ای دانشگاه‌ها، نهادینه سازی مشارکت نیکوکاران و نهادهای مردمی در ارائه خدمات دانشجویی، استمرار برنامه کمک به ارتقا سراهای دانشجویی، حمایت از کارآفرینی و ایده‌های دانشجویان،‌ امکان سازی ایجاد کارگزاری بیمه دانشگاهیان، ایجاد جاده تندرستی در سراهای دانشجویی، اجرای طرح مدیریت جامع خدمات رفاهی دانشجویی، اجرای نظام شناسایی دانشجویان مستعد، حمایت از کالاهای ایرانی و عملیاتی نمودن سند راهبردی فناوری اطلاعات صندوق 1400با استمرار حرکت به سوی سازمان هوشمند و آی تی محور از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.
Share/Save/Bookmark