توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36200
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
وزير دفاع سعودي در روسیه چه مي‌خواهد؟
سیاست روز نوشت: علي سلمان فرزند پادشاه سعودي در سمت وزير دفاع عربستان راهي روسيه شده است. اين سفر درحالي صورت مي‌گيرد که يک سوال اساسي مطرح است و آن اينکه در شرايطي که عربستان در حال کشتار مردم يمن مي‌باشد و از سوي ديگر همچنان حمايت‌هاي عربستان از گروه‌هاي تروريستي در عراق و سوريه ادامه دارد ضمنا استمرار همکاري عربستان با آمريکا چگونه مي‌شود که روسيه پذيرنده وزير دفاع عربستان مي‌گردد؟
در باب دلايل و اهداف عربستان از اعزام سلمان به روسيه مي‌توان گفت که هدف رياض در مرحله نخست القاي تصور تغيير رفتار روسيه در قبال تحولات منطقه است تا شايد با اين حربه از رويکرد مخالفان ديدگاه‌هاي بحران‌ساز عربستان در منطقه بکاهد. در مرحله دوم عربستان با وعده‌هاي بسيار از جمله در قالب خريد تسليحات از روسيه بر آن است تا بخت خود را در باب تغيير دادن رفتار روسيه در قبال ايران، سوريه و عراق بيازمايد.اقدامي که پيش از اين سعود‌الفيصل وزير خارجه و بندر بن‌سلطان رئيس دستگاه امنيت سابق سعودي با سفر به روسيه انجام دادند.
در باب اهداف روسيه از پذيرش وزير دفاع عربستان نيز اهداف و دلايل متعددي مطرح مي‌باشد. نخست آنکه روسيه به دنبال توسعه حضور در غرب آسيا است و در اين راه نيز روابط متعددي با کشورهاي عربي برقرار ساخته که قرارداد فروش ۳ ميليارد دلار تسليحات به مصر و برگزاري رزمايش مشترک با اين کشور، قرارداد فروش تسليحات و ساخت نيروگاه هسته‌اي براي اردن، تقويت مناسبات نظامي با عراق و‌... در اين چارچوب قابل ارزيابي است. محور اين رويکردها نيز بيشتر در قالب فروش تسليحات و توافقات ساخت نيروگاه هسته‌اي مي‌باشد. مسکو در حين اينکه به خطوط قرمز خود از جمله مسئله ايران، سوريه به عنوان پشتوانه مقابله با آمريکاتاکيد دارد به دنبال روابطي فراگير با کل منطقه است. مسکو در کنار کسب منابع اقتصادي تلاش دارد تا با نفوذ بيشتر در کشورهاي عربي آنها را از آمريکا و اروپا دور ساخته و مانع يک‌جانبه‌گرايي آنان گردد.
با توجه به اين ديدگاه سفر وزير دفاع عربستان به روسيه قابل تحليل مي‌باشد در حالي که مواضع مقامات روسي پيش و هنگام اين سفر نشان مي‌دهد که رويکرد آنها به عربستان به معناي دوري از مسائل مهم منطقه نظير سوريه، ايران و عراق نمي‌باشد و همچنان اختلافات ميان روسيه و عربستان دراين عرصه‌ها ادامه دارد.
به عبارتي ديدار مقامات عربستان و روس بيش از آنکه برگرفته از نگاه رفاقتي و نزديکي ديدگاه طرفين بايد برگرفته از اختلافات و تلاش هر کدام از طرفين براي قبولاندن ديدگاه خود به طرف مقابل است هر چند که در ظاهر لبخندهاي ديپلماتيک نيز نتوانست عمق اختلافات آنان را پنهان سازد و مواضع آنها نشان داده که اختلافات همچنان باقي است و زاويه ديدگاهي آنان به منطقه همچنان ادامه دارد.
Share/Save/Bookmark