توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36570
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
اوباما نمی‌تواند دلواپسان را راضی کند/ دلسوزی آمریکا برای مردم ایران!
آخرین خبرها و تحلیل‌های مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در چهارشنبه، دهم تیرماه را مرور می‌کنیم.
اوباما نمی‌تواند دلواپسان را راضی کند/ دلسوزی آمریکا برای مردم ایران!
به گزارش خط نیوز و به نقل جام نیوز، با تمدید هفت روزه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ باید روزهای دیگری را منتظر ماند تا نتیجه این مذاکرات حساس، فشرده و پیچیده مشخص شود.

سه‌شنبه (۳۰ژوئن) آخرین روز از مهلت تعیین شده برای دسترسی به توافق جامع هسته‌ای بود که این زمان تا سه‌شنبه هفته آینده تمدید شد. البته یک منبع ایرانی در وین اعلام کرده که تعیین این زمان فنی بوده، ممکن است زودتر از این زمان نتیجه نهایی حاصل شود.

مهم‌ترین خبرهای روز گذشته:

سه‌شنبه دکتر ظریف به همراه آقایان صالحی و فریدون به وین آمد و بلافاصله پنجمین دیدارش در یک هفته گذشته با وزیر خارجه آمریکا پی گرفت.

ظریف همچنین با وزیر خارجه روسیه و یوکیا آمانو دیدار کرد.
مهم‌ترین خبر در لحظات پایانی دیشب رقم خورد. آنجا که رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور آمریکا هشدار دادند و تهدید کردند.

دکتر روحانی در ضیافت افطار با اصحاب رسانه، به طرف مقابل هشدار داد که اگر پس از توافق زیر تعهد خود بزنند ایران بسیار زودتر از آنچه در مخیله آن‌ها بگنجد به شرایط قبل خود باز خواهد گشت. رئیس جمهور ایران همچنین از شش کشور خواست که زیاده‌خواهی نکنند. (از مذاکرات دو هدف داریم)

مطابق خبری که نیمه شب سه‌شنبه منتشر شد، رئیس جمهور آمریکا نیز تهدید کرد که اگر آمریکا به خواسته‌های خود در مذاکرات نرسد، میز مذاکره را ترک خواهد کرد. (هشدار روحانی، تهدید اوباما)

خبرها و تحلیل‌ها از مذاکرات هسته‌ای وین در چهارشنبه (دهم تیر ماه ۹۴):

۱۲:۰۴ المانیتور به نقل از یک منبع آگاه از روند مذاکرات هسته‌ای: ایران در مذاکرات می‌خواهد اطمینان یابد در قبال امتیازاتی که می‌دهد، امتیازاتی واقعی دریافت می‌کند و تحریم ها برداشته میشود.

۱۰:۳۰ به گزارش فارس، طومار گزاره برگ ملی با میلیونها امضای ایرانی صبح امروز تحویل وزارت خارجه شد.


۱۰:۰۰ وزارت خزانه‌داری بریتانیا، اعلام کرد یک شخصیت حقیقی و هشت شخصیت حقوقی را از فهرست تحریم‌های مربوط به ایران خارج کرده است.

به گفته این وزارت‌خانه این اشخاص دیگر تحت قانون مسدودیت دارایی قرار ندارند.

همزمان اطلاعات مربوط به ۶ شخصیت حقوقی دیگر در فهرست تحریم‌های آن کشور علیه ایران اصلاح شده، ولی آنها همچنان تحت تحریم قرار دارند.


۸:۳۰ خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دیپلمات‌های غربی می‌گوید ایران به یکی از مهم‌ترین شروط توافق اولیه اتمی، بر سر کاهش چشمگیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود عمل کرده است.

۸:۰۰ مجید تخت روانچی در مصاحبه با بولتن دانشمندان هسته‌ای آمریکا: تائید پروتکل الحاقی باید از طریق پارلمان انجام شود و ما معتقدیم که علاوه بر پروتکل الحاقی، مجوزهای اجرایی نیز باید تائید مجلس را داشته باشند. ما به عنوان دولت، باید گوش به فرمان مجلس باشیم و آن‌ها هستند که چارچوب فعالیت ما را مشخص می‌کنند.

این حساسیت صرفا مختص ایران نیست، بلکه هیچ کشوری تاسیسات (نظامی) خود را باز نمی کند. و ایران هم از این امر مستثنا نیست. ما تلاش کردیم با دادن دسترسی های روزانه، کار آژانس را ساده تر کنیم./فارس

۷:۰۰ پس از توهین سناتور آمریکایی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم هست، چند ایرانی آمریکایی سرشناس با نوشتن نامه‌ای تنها از آن‌ها خواسته‌اند که سخنان خود را به کل مردم ایران تعمیم ندهند و کلیشه‌سازی نکنند. (توهین بزرگ به مردم ایران)


ماری هارف

۶:۱۰ "ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رسانه فارسی زبان وابسته به خودشان، یعنی صدای آمریکا (VOA) مصاحبه کرد و دولت آمریکا را دلسوز مردم ایران معرفی کرد!

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با تاکید بر این که دیپلماسی بهترین راهی است که برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران در اختیار داریم، گفت در این راستا دو هدف داریم، یکی این که اطمینان حاصل کنیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، و دوم این که اگر بطور دیپلماتیک این موضوع را حل کنیم، مردم ایران از مزایای اقتصادی ناشی از لغو تحریم‌ها برخوردار خواهند شد.

وی با بستن چشمهایش بر تحریم موادغذایی و دارویی در سال‌های اخیر مدعی می‌شود اصلا تحریم‌های شدید علیه ملت ایران نبوده است: «این تحریم‌های گسترده؛ با هدف تحت فشار قرار دادن دولت ایران برای آمدن به پای میز مذاکره و این مرحله‌ای که اکنون در آن قرار داریم وضع شده‌اند، و نه تحت فشار گذاشتن مردم ایران.» [!]

۶:۰۵ "آلن ایر" سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش رئیس بخش فارسی صدای آمریکا که "آیا خطوط قرمز تعیین شده رهبری ایران باعث طولانی شدن مذاکرات شده است یا خیر؟" گفت همه طرف‌های درگیر برای پیشبرد منافع ملی خود دارای خط قرمز و هدف نهایی هستند.

وی که همراه هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در وین پایتخت اتریش بسر می‌برد، گفت: رئیس جمهوری ایالات متحده برای قانع کردن "دلواپسان" کار ساده‌ای در پیش ندارد.

۶:۰۰ «حسین موسویان» مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران که در میزگرد شبکه "الجزیره" در آمریکا، درباره برنامه هسته ای ایران حضور داشت، در پاسخ به پرسش مجری این شبکه مبنی براینکه «چرا ایران نباید بمب اتم داشته باشد؟» گفت: به دو دلیل، نخست به دلیل فتوای رهبر عالی ایران در مورد حرام بودن همه سلاح های اتمی و کشتار جمعی؛ باید در نظر داشت که هیچ کشور اسلامی در این سطح و با این جدیت چنین فتوای مذهبی را ارائه نکرده است.


وی افزود: دلیل دیگر عضویت ایران در معاهده ان.پی.تی است؛ ایران از اولین کشورهای امضاء کننده این معاهده بوده و نخستین کشور ارائه کننده پیشنهاد عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای است.


موسویان گفت: هدف اول ان.پی.تی خلع سلاح هسته ای است اما پنج قدرتی که امروز با ایران مذاکره می کنند حدود ۵۰ سال است که معاهده ان.پی.تی را نقض کرده اند و هنوز آمریکا و انگلیس حدود ۲۰ هزار بمب اتم دارند.


۵:۵۰ "گرک تیلمن" دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا: ایران برخلاف پاکستان، اسرائیل و هند عضو ان.پی.تی است و بمب هسته ای نیز ندارد؛ همچنین این کشور از نظر مذهبی هم مخالف بمب است.
Share/Save/Bookmark