توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43770
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۲
با اتخاذ سیاست انبساط پولی و مالی دولت کلید خورد؛
بازگشت تورم به جاده افزایش/گره جدید در قدرت خرید خانوارها
با اعلام روز گذشته مرکز آمار،تورم مرداد به ۸.۷ درصد رسید؛ شاخصی که در بخش خوراکی‌ها، نسبت به ماه قبل دست‌کم ۲.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.حال تورم افزایشی و قدرت خرید کاهشی شده است.
بازگشت تورم به جاده افزایش/گره جدید در قدرت خرید خانوارها
به گزارش خط نیوز به نقل از مهر، روز گذشته مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود، تورم را ۸.۷ درصد عنوان کرد. شاخصی که در بخش خوراکی‌ها حداقل افزایش ۲.۸ درصدی نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. دست کم سه سالی هست که این شاخص آنقدر از سوی دولت سفت و سخت کنترل شده که بسیاری از فعالان اقتصادی و کسبه کوچه و بازار صدایشان درآمده است. دولت حسن روحانی، سه سالی هست که برنامه کنترل تورم را به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی کاری خود برگزیده و بر روی اجرای آن، سفت و سخت پافشاری می‌کند. حال درست در سال پایانی عمر خود، تصمیم گرفته که اندکی این سیاست را با سختگیری کمتری پیگیری کرده و کمی با اجرای سیاست‌های انبساطی، طعم رونق اقتصادی را بچشد.

برخی البته می‌گویند که اتخاذ این سیاست انبساطی، آن هم در سال آخر عمر دولت یازدهم، کمی رنگ و بوی انتخاباتی دارد و دولت می‌خواهد هوای تازه‌ای در اقتصاد بدمد تا بلکه بتواند رونق و رشد اقتصادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده و حرفی در حوزه اقتصاد برای گفتن داشته باشد، آن هم در انتخاباتی که به نظر می‌رسد باز هم پاشنه آشیل کاندیداهایش، حوزه اقتصاد باشد.

همان روزهای ابتدایی که تیم حسن روحانی، در تلاش برای کسب جایگاهی برتر نسبت به رقبایش در رقابت‌های انتخاباتی بود، اقتصاد نقل محافل بود و هر کاندیدایی از جمله او، به خوبی می‌دانست باید بیش از هر چیز، شعار اقتصادی بدهد تا بتواند رای مردم را داشته باشد، همان روزها البته، تورم لجام گسیخته و بی ثباتی اقتصادی، اندکی اقتصاد ایران را اذیت می کرد و شعارهای اقتصادی، بیش از هر چیز دیگری می‌توانست برگ برنده کاندیداهای ریاست جمهوری باشد.

همین هم شد، شعارهای اقتصادی حسن روحانی را رئیس جمهوری اسلامی ایران کرد. او در همان ابتدای روی کار آمدنش بر سر یک دو راهی قرار گرفت، اول اینکه تورم را کنترل کرده و سیاست های انقباضی و انضباطی در حوزه پولی و مالی را به اجرا درآوره و ثبات را به اقتصاد برگرداند یا اینکه جاده خروج از رکود را در پیش گیرد و تورم را با بگیر و ببند کمتری کنترل نماید. او اما جاده اول را انتخاب کرد. دست کم سه سال کنترل تورم برنامه اصلی دولت شده بود؛ بر این اساس سیاست‌های پولی و مالی آنقدر سخت‌گیرانه شد که راه را برای رونق اقتصادی تنگ کرد و به نوعی شاید، رکود را هم تشدید کرد.

کار به جایی رسید که فعالان اقتصادی از دولت خواستند اجرای سیاست‌های کنترل تورم را کنار گذاشته و به جاده رونق اقتصادی برگردد، حتی اگر به بهای افزایش ۳ تا ۴ درصدی تورم هم تمام شود. اکنون اما، بعد از سه سال این خواسته در حال تحقق است. حداقل شاخص های تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران این را می‌گوید.

روز گذشته گزارش مرکز آمار ایران اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل نزدیک به یک درصد افزایش یافته و از ۶.۵ به ۷.۴ درصد رسید. این دومین ماهی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه با رشد مواجه می‌شود. گویا اجرای سیاست‌های انبساطی در کشور آغاز شده است؛ اما این افزایش تورم، گره کور جدیدی در معیشت خانوارها و قدرت خرید آنها ایجاد کرده است.

حتی در همان روزهایی که اقتصاد ایران کاهش تورم را تجربه کرد و دولت از آن به عنوان یک برگ برنده مدیریت خود یاد می‌نمود، گزارش های رسمی بانک مرکزی حاکی از گرانی اقلام سبد مصرفی مردم داشت. حال مشخص نیست که با بازگشت تورم به جاده افزایش، قدرت خرید مردم چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

قیمت کالاهای اساسی در بازار

گزارش میدانی خبرنگار مهر نشانگر این است که هم اکنون هر کیلوگرم گوشت چرخکرده ممتاز گوساله ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان، ران گوساله ممتاز ۳۵ هزار و ۲۳۰ تومان، خورشتی گوساله ۳۰ هزار و ۹۲۰ تومان، راسته گوساله ممتاز ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان، ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم آبگوشتی گوسفندی ۳۲ هزار و۷۰ تومان، چرخکرده مخلوط گوساله و گوسفند ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان، گل ماهیچه گوساله ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان، گل ماهیچه سردست گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان و مغز ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۵۰ هزار و ۲۸۰ تومان، ماهیچه پلویی گوسفند ۸۰۰ گرمی ۴۲ هزار و ۹۳۰ تومان و فیله گوسفندی یک کیلوگرمی ۷۱ هزار و ۷۹۰ تومان است.

مرغ و تخم مرغ

بررسی های میدانی مهر از فروشگاههای زنجیره ای نشانگر این است که هر بسته ۱۸۰۰ گرمی سینه مرغ بدون پوست ۲۲ هزار و ۸۱۰ تومان، مغز ران ۱۸۰۰ گرمی ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان، فیله ساده ۹۰۰ گرمی ۱۸ هزار و ۲۴۰ تومان، چرخکرده سینه و ران بدون پوست و استخوان نیم کیلویی ۸۱۰۰ تومان، ران و سینه ۱۸۰۰ گرمی ۲۱ هزار و ۷۱۰ تومان، جوجه کباب بی استخوان ۹۰۰ گرمی ۱۶ هزار و ۹۲۰ تومان، بازوی مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و بال مرغ ۹۶۱۰ تومان است.

همچنین قیمت هر بسته ۶ عددی تخم مرغ ۳۲۰۰ تومان و ۳۰ عددی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.

لبنیات

قیمت کره ۱۰۰ گرمی ۲۳۰۰ تومان، شیر استریل ۱.۵لیتر ۲.۵درصد چربی ۴۶۰۰ تومان، شیر نایلونی ۱.۵درصد چربی ۱۵۰۰ تومان، ماست سون ۱۵۰۰ گرمی ۵ درصد چربی ۷۵۰۰ تومان، پنیر یواف ۱۰۰ گرمی ۱۱۰۰ تومان، پنیر خامه‌ای ۴۰۰ گرمی ۷۲۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه فتا ۱۵درصد چربی ۳۶۰۰ تومان، پنیر پروبیوتیک ۴۰۰ گرمی ۴۶۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه یواف ۴۰۰ گرمی ۴۲۰۰ تومان، پنیر کم نمک ۴۰۰ گرمی ۴۳۰۰ تومان، پنیر تازه محلی هر نیم کیلوگرم ۱۴هزار و ۷۰۰ تومان است.

کشک شیشه‌ای ۵۰۰ گرم ۶هزار و ۴۵۰ تومان، کشک سنتی ۲۵۰گرمی ۱۸۵۰ تومان است. همچنین خامه عسلی و خامه کاکائویی ۱۰۰ گرمی نیز ۱۳۰۰ تومان است.

برنج

هر کیسه ده کیلویی برنج پرمحصول ۷۲هزار تومان، طارم دمسیاه ۵ کیلویی ۴۷هزار و ۵۰۰ تومان، طارم معطر ۱۰ کیلویی ممتاز ۱۳۹ هزار تومان، هاشمی درجه یک ۵ کیلویی ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرودی ۱۰ کیلویی ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان، هندی سوپرباسماتی ۹ کیلویی ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان و رمضانی ۵ کیلویی ۵۴ هزار تومان است.

هر بطری روغن مایع ۸۱۰گرمی آفتابگردان ۴۹۰۰ تومان، روغن کنجد ۴۸۵ گرمی۱۸ هزار تومان، روغن ۲.۷ لیتری ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان، روغن سبوس برنج یک لیتری ۲۷ هزار تومان، روغن سرخ کردنی ۹۰۰ گرمی ۴۷۵۰ تومان، روغن جیوانی ۵۰۰ گرمی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

حبوبات و رب گوجه فرنگی

قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی نخود ۱۱ هزار تومان، لوبیا کشاورزی ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان، عدس ۹۵۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، لپه ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۹ هزار و ۹۰۰ تومان و لپه باقلا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی نیز ۵۶۰۰ تومان است.

قند و شکر

قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی۳۳۰۰ تومان و قند شکسته ۷۰۰ گرمی نیز ۳۶۰۰تومان است.
Share/Save/Bookmark