توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56082
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰
برهانی: جنگ غزه جایگاه حماس را تقویت کرد؛ کاهش محبوبیت نتانیاهو
استاد دانشکده مطالعات جهان نبرد غزه ر ا سبب کاهش شدید محبوبیت نتانیاهو در جامعه و محافل سیاسی صهیونیستی دانست و گفت: این نبرد موقعیت حماس را در عرصه داخلی فلسطین و هم در عرصه منطقه‌ایی ۱۰۰ در صد تقویت کرد.
برهانی: جنگ غزه جایگاه حماس را تقویت کرد؛ کاهش محبوبیت نتانیاهو
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، پاسخ قاطع مقاومت اسلامی فلسطین به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه سبب شد تا دولت ائتلافی تل آویو همپیمانان سیاسی خود را از دست بدهد و تا آستانه سقوط پیش رفت و برخی احزاب و گروه های سیاسی مهم رژیم صهیونیستی حتی درخواست برگزاری انتخابات زود هنگام را مطرح کردند. همین موضوع سبب شد با دکتر " هادی برهانی " استاد دانشکده مطالعات جهان و کارشناس تحولات فلسطین گفت وگویی انجام شود که متن آن به شرح ذیل است.



دکتر " هادی برهانی " در ارتباط با وضعیت بحرانی کابینه صهیونیستی گفت: دستاوردهایی که "بنیامین نتانیاهو" در عرصه سیاست داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی داشت، بسیار امیدوار بود، کابینه اش تا پایان دوره قانونی آن دوام بیاورد و او بتواند رکورد حکومت در اسرائیل را بشکند. اما طی هفته های اخیر چند اتفاق به وقوع پیوست که رویاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی را تا حدود زیادی نابود کرد. در عرصه خارجی به زیر سئوال رفتن " محمد بن سلمان " ولیعهد عربستان بود. این اتفاق بدی برای نتانیاهو بود زیرا شخصیتی که در منطقه بیشترین همراهی را با تل آویو دارد و برای عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی تلاش می کند، محمد بن سلمان است. در حقیقت، ولیعهد عربستان امید تل آویو برای عادی سازی مناسبات در غرب آسیاست. با اتفاقی که برای محمد بن سلمان در ماجرای کنسولگری عربستان در استانبول ( قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و نقش بن سلمان در آن ) رخ داد، اکنون زمامداری او به شدت زیر سئوال رفته و این احتمال وجود دارد که سمت خود را از دست بدهد.

کاهش محبوبیت نتانیاهو

استاد دانشگاه مطالعات جهان با اشاره به عملیات اخیر نظامیان صهیونیستی در نوار غزه و پاسخ کوبنده مقاومت به این اقدام تجاوزکارانه صهیونیست ها گفت: این نبرد رویداد بسیار بدی برای تل آویو بود. این نبرد کوتاه مدت از لحاظ دستاوردهایی که حماس داشت، بی نظیر بود. در حقیقت، این بهترین پیروزی بود که حماس طی نبردهای خود علیه رژیم صهیونیستی به دست آورده است. صهیونیست ها از دستیابی حماس به چنین پیروزی بسیار ناراحت هستند و همین موضوع سبب شده محبوبیت نتانیاهو در جامعه و محافل سیاسی صهیونیستی به شدت سقوط کند. به همین دلیل ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات زود هنگام وحشت دارد زیرا می داند افکارعمومی در جامعه صهیونیستی نسبت به او منفی شده و محبوبیت گذشته را ندارد. در اینجا باید بگویم این عملکرد حماس بود که نتانیاهو را به این روز انداخت. با این حال، نتانیاهو تلاش می کند، مانع از فروپاشی ائتلاف در کابینه اش شود.

بدترین وضعیت

وی در پاسخ به این سئوال " چنانچه دولت صهیونیستی سقوط نکند، وضعیت نتانیاهو در انتخابات آینده چگونه خواهد بود؟ " گفت: اگر روند سیاسی در جامعه صهیونیستی به همین صورت پیش برود، نتانیاهو در انتخابات آینده وضعیت خوبی نخواهد داشت. هر چند نظرسنجی ها نشان می دهد حزب لیکود همچنان پیشتاز است اما نتانیاهو وضعیت کنونی را برای خودش بدترین وضعیت می داند و امیدوار است هنگامی که از این بحران عبور کرد یک سری دستاوردها و مانورهایی داشته باشد که موقعیت اش را در افکار عمومی بهبود بخشد و با این بهبودی موقعیت، وارد انتخابات آینده شود و یک نتیجه بهتری به دست بیاورد.

حماس حزب الله جدید

این کارشناس تحولات غرب آسیا درباره تاثیر نبرد اخیر غزه بر مقاومت فلسطین گفت: این نبرد موقعیت حماس را در عرصه داخلی فلسطین و هم در عرصه منطقه ای 100 در صد تقویت کرد. اکنون حماس از لحاظ نظامی - امنیتی به جایگاهی در فلسطین و غرب آسیا رسیده که در گذشته هیچ گاه دارای چنین جایگاهی نبوده به طوری که وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی اعتراف کرده حماس به حزب الله جدیدی تبدیل شده است چرا که از لحاظ کارایی توانایی هایی از خود نشان داده که می توان آن را با حزب الله لبنان مقایسه کرد. به هرحال ، حماس 100 در صد محبوبیتش در میان فلسطینی ها افزایش پیدا کرده و به این موضوع به حماس کمک می کند، در تحولات منطقه ای از موضع قوی تر سخن بگوید و امتیازات بیشتری بگیرد.

فرمول حمله به غزه جواب نمی دهد

وی در ارتباط با دیدگاه برخی تحلیلگران عرب مبنی بر اینکه حزب لیکود و صهیونیست های افراطی از سه جنگ علیه غزه در قرن جاری بهره برداری کردند و به هرم قدرت در تل آویو دست یافتند، گفت: در سال های قبل حماس امکانات و تجربه زیادی در نبرد با رژیم صهیونیستی نداشت. حملاتی که این رژیم با سلاح های پیشرفته خود به غزه می کرد، بسیار دردناک و موثر بود مثل حملاتی که در سال 2008 و 2012 انجام داد. در اثر این حملات تعداد زیادی فلسطینی و نیروهای حماس به شهادت رسیدند. در مقابل، حماس توانست فقط ضربات محدودی به اسرائیل وارد کند لذا هنگامی که نظامیانی صهیونیستی به نوار غزه حمله می کردند و ضرباتی به حماس وارد می ساختند، احزاب حاکم به نوعی قدرت نمایی می کردند. صهیونیست های ساکن فلسطین اشغالی هم این قدرت نمایی را دوست داشتند. به همین دلیل ، احزابی که در این زمینه نقش داشتند، محبوبیت بیشتری پیدا می کردند. به اعتقاد بنده اکنون این فرمول دیگر جواب نمی دهد بلکه ماجرا بر عکس شده است. زیرا حماس در برابر تجاوزات صهیونیست ها مقاومت موثری از خود نشان داد و ضربات سهمگینی به آنان وارد ساخت لذا حمله به غزه دیگر رضایت صهیونیست ها در پی نخواهد داشت.

اداره هوشمندانه میدان نبرد

دکتر برهانی در پایان گفت: پیروزی های اخیر حماس را نباید دست کم گرفت. متاسفانه این موضوع به اندازه کافی در مطبوعات ما بدان پرداخته نشده اما کارشناسانی که موضوع فوق را بررسی کرده اند، به این نتیجه رسیده اند، حماس بسیار هوشمندانه میدان نبرد را اداره کرده و پیروزی مهمی را رقم زده و نشان داده به درجه بلوغ و توانایی بسیار بالایی رسیده است.
Share/Save/Bookmark