توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49512
يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹
همزمان با فعالیت های گسترده تیلرسون و نیکی هیلی:
ظریف در خانه چه می‌کند؟
این تحرکات گسترده آمریکایی‌ها که شواهد از همراهی اروپا با آنها نیز حکایت می‌کند، زمانی برجسته‌‌‌‌‌‌تر می‌شود که انفعال دیپلماتیک ایران در قبال آن مشاهده می‌شود. وزیر امور خارجه ایران در ایران مانده است.
ظریف در خانه چه می‌کند؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: دیپلماسی آمریکا برای تحقق اهداف رئیس‌جمهور این کشور در قبال ایران تا حدود زیادی به اهداف خود رسیده است. بر اساس گزارش منابع غربی، کاخ سفید از طریق «رکس تیلرسون» و «نیکی هیلی» دیپلماسی آمریکا علیه ایران را پیش برده است.

به گزارش جهان نيوز، تیلرسون در اروپا موفق شده است موافقت اروپایی‌ها با تغییر در توافق هسته‌ای و اعمال محدودیت‌‌های بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران را به‌دست آورد. حالا منابع غربی می‌گویند بزودی کارگاه آمریکا و اروپا برای تغییر در برجام (از طریق یک توافق ضمیمه) شروع به کار می‌کند. همزمان وزیر خارجه انگلیس به منطقه آمده است تا رایزنی‌‌های لازم را با برخی کشورها از جمله عمان انجام دهد.

رایزنی‌‌‌هایی که هدف آنها راضی کردن ایران به محدود کردن برنامه موشکی خود است. از سوی دیگر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل که روابط نزدیکی با ترامپ دارد، سفرای تعدادی از کشورها در سازمان ملل را به واشنگتن می‌برد تا یک نمایش ضدایرانی برگزار کند.

بر اساس گزارش‌ها، نیکی هیلی می‌خواهد این سفرا را به محلی که موشکی که آمریکا و عربستان مدعی هستند از ناحیه یمنی‌ها به عربستان شلیک شده، نگهداری می‌شود و ادعاهای ضدایرانی خود مبنی بر ایرانی بودن این موشک‌ها را بار دیگر تکرار کند. او در این برنامه خود، ضیافت ناهار با ترامپ را نیز تدارک دیده است تا برنامه ضدایرانی خود را تقویت کند.

به گزارش «وطن‌امروز»، این تحرکات گسترده آمریکایی‌ها که شواهد از همراهی اروپا با آنها نیز حکایت می‌کند، زمانی برجسته‌‌‌‌‌‌تر می‌شود که انفعال دیپلماتیک ایران در قبال آن مشاهده می‌شود. وزیر امور خارجه ایران در ایران مانده است. فعالیت دیپلماتیک او در برهه حساس فعلی به مقاله‌‌‌هایی محدود شده که در رسانه های خارجی چاپ می‌شود. اما دلیل این رفتار ظریف چیست؟ چرا وزیر امور خارجه ایران از ایران خارج نمی‌شود؟ وزارت امور خارجه در این‌باره اعلام کرده است اولویت برای محمدجواد ظریف در شرایط فعلی، تثبیت ساختار و چارت جدید وزارت امور خارجه است.

ساختار و چارت جدیدی که قدرت و نفوذ وزیر امور خارجه را بشدت افزایش می‌دهد. این در حالی است که همتای آمریکایی او رایزنی‌‌های گسترده‌ای در اروپا علیه برجام انجام داده است. وبگاه خبری- تحلیلی المانیتور گزارش داده کارگروه مشترک آمریکا و 3 کشور اروپایی برای اصلاح «برجام» در روزهای آینده برای انجام رایزنی‌ در لندن تشکیل جلسه خواهد داد.

تیلرسون گفت: میان 3 کشور اروپایی این دیدگاه مشترک وجود دارد که برخی حوزه‌ها [ی توافق هسته‌ای] یا برخی رفتارهای ایران هست که باید آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: «این کارگروه بزودی تشکیل جلسه خواهد داد تا نقایص برجام را با تلاش برای رسیدن به یک توافق جانبی دیگر یا رسیدن به مکانیسمی برای برطرف کردن نگرانی‌های ما اصلاح کند». در همین راستا به نوشته روزنامه انگلیسی‌زبان نشنال، «بوریس جانسون» در جریان سفر 2 روزه خود به «مسقط» پایتخت عمان و دیدار با «سلطان قابوس» پادشاه این کشور، پیرامون حفظ توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، یک دیپلمات انگلیسی اعلام کرد بوریس جانسون در گفت‌وگو با پادشاه عمان، به موضوع اتخاذ تدابیر تنبیهی جدید و سختگیرانه علیه ایران به بهانه نقض توافق هسته‌ای (برجام) اشاره کرد؛ تدابیری که از سوی کشورهای اروپایی امضا‌کننده این توافق با هدف ممانعت از خروج آمریکا از برجام پیشنهاد شده‌‌‌ است. این دیپلمات انگلیسی در ادامه خاطرنشان کرد: «جانسون اقدام عمان برای ایفای نقش یک میانجی که بتواند با کسب موافقت طرف ایرانی، نواقص موجود در بخش مربوط به برنامه موشکی ایران مندرج در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را برطرف کند، بسیار تعیین‌کننده می‌داند».

ناهار هیلی، ترامپ و دیگران
در کنار تحریکات دیپلماتیک رکس تیلرسون، خبرگزاری رویترز گزارش داده است نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل آنچه را به ‌ادعای وی قطعات موشک‌های منتقل‌شده از ایران به اعضای جنبش انصارالله یمن است، به گروهی از دیپلمات‌ها نشان خواهد داد. طبق برنامه‌ای که دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده هیلی و 14 همکارش در شورای امنیت، در یک ضیافت ناهار با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز شرکت خواهند کرد. نمایندگان اعضای شورای امنیت از پایگاه «آناکوستیا- بولینگ»، جایی که هیلی ماه گذشته با نمایش آهن‌پاره‌های موشکی، ایران را به کمک به انصارالله در حمله موشکی به ریاض متهم کرد، دیدن خواهند کرد. به‌گزارش تسنیم، هیلی ماه گذشته با ایستادن کنار قطعاتی که مدعی بود لاشه موشک‌ها و سلاح‌های ایرانی است، تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

همان ماجرای ملک ظریف
محمدجواد ظریف که قبل از اعلام نظر ترامپ در 12 ژانویه درباره برجام رایزنی‌‌‌هایی در روسیه و اروپا با اعضای اروپایی برجام انجام داده بود، حالا در مقابل تحرکات گسترده دیپلماتیک آمریکایی‌ها علیه برجام که در واقع پیاده‌‌سازی همان سیاست اعلامی ترامپ در بیانیه 12 ژانویه است، سکوت کرده و واکنش قابل توجهی نشان نمی‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره معتقد است برای ظریف، پیگیری و رسیدگی به ساختار جدید وزارت امور خارجه اولویت بیشتری نسبت به انجام سفرهای خارجی در برهه زمانی فعلی دارد. بهرام قاسمی در لابه‌لای توضیح درباره حضور نیافتن ظریف در اجلاس داووس گفته ظریف به‌خاطر تغییرات ساختاری و چارت جدید وزارت امور خارجه به داووس نرفته و در ایران مانده است.

قاسمی گفت: از وزیر امور خارجه کشورمان رسما برای حضور در این نشست (داووس) دعوت به عمل آمده بود اما با توجه به اهمیتی که بحث ساختار در وزارت امور خارجه داشت و این موضوع توسط وزیر امور خارجه دنبال و مدیریت می‌شد، تمام کارگروه‌ها در یک سال گذشته در حوزه جانمایی، جاگذاری و خودساختار کار می‌کردند و از سوی دیگر از یکشنبه گذشته این ساختار طبق زمان‌‌‌بندی قبلی باید به اجرا گذاشته می‌شد؛ از این جهت تا حد زیادی وقت مدیران وزارت امور خارجه را مصروف خود می‌کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: از این رو دکتر ظریف برای اینکه هر چه زودتر ساختار جدید بتواند اجرایی شود و وزارت امور خارجه در شکل و ساختار جدید بتواند کار عملی و بهینه انجام دهد، تصمیم گرفت در تهران باشد و هیچ‌گونه سفر خارجی نداشته باشد تا ساختار جدید وزارت امور خارجه بتواند ظرف یکی دو هفته آینده وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.
Share/Save/Bookmark