توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49332
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷
میلیاردر سعودی به بزرگترین زندان عربستان منتقل شد
میلیاردر سعودی به بزرگترین زندان عربستان منتقل شد
«مجتهد» افشاگر معروف عربستانی، جزئیات بیشتري از شاهزاده‌های بازداشت شده در این کشور منتشر کرد و نوشت كه شاهزاده میلیاردر به زندان منتقل شد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، افشاگر معروف عربستانی «مجتهد» اعلام کرد «ولید بن طلال» میلیاردر معروف این کشور و بقیه بازداشت‌شدگان که در هتل «ریتز کارلتون» بودند، به زندان «الحائر» منتقل شده‌اند.

به گفته این منبع، هیچ شاهزاده جدیدی آزاد نشده است. سه شاهزاده‌ای که قبلا بر اساس توافق، آزاد شده‌اند فقط سه تن از فرزندان شاه سابق «عبدالله بن عبدالعزیز» و در رأس آنها «متعب» هستند.

مجتهد افزود، نه مذاکره و نه تسویه‌ای با بازداشت‌شدگان در جریان است. آنچه در حال اتفاق است پیگیری املاک و دارایی بازداشت‌شدگان در داخل و خارج است تا «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان مشخص کند چه حجم از آن را برای خود مصادره کند و چگونه این کار را انجام دهد که وانمود کند این عملیات (مصادره) برای دولت است.

وی در ادامه گفت آنچه در جریان است، انتقال دارایی‌های سیال به حساب‌های بانکی است و مرحله بعدی دستوری از مؤسسه پولی عربستان (که نقش بانک مرکزی را در این کشور ایفا می‌کند) برای تحویل این پول‌ها به حساب بن سلمان تحت پوشش صندوق سرمایه‌گذاری کل است.

مجتهد سپس فاش کرد، مقامات عربستان، بازداشت‌شدگان را مجبور کرده‌اند میزان ثروت خود را در بانک‌های خارج (سوییس و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی) و نیز املاک و مستغلات و نیز شرکت‌ها و سهم‌های خود را فاش کنند؛ این بازداشت‌شدگان همچنین ناچار شده‌اند.

در ادامه این افشاگری‌ها آمده است موسسه پولی عربستان در نامه‌هایی به بانک‌های جهانی نوشته است می‌خواهند حساب‌های بازداشت‌شدگان را به صندوق کل سرمایه‌گذاری (عربستان) منتقل کنند اما پاسخ سوییس این بوده که امکان این کار جز با حضور صاحب حساب و اعضای خانواده‌اش در سوییس امکان‌پذیر نخواهد بود ؛ بقیه کشورها هم در پاسخ به عربستان گفته‌اند: خواهان جزئیات بیشتر و شرح کامل چارچوب قانونی هستیم.

اما سهم‌ها، شرکت‌ها و مستغلات بازداشت شدگان در خارج نیز تحت اعمال فشار بن‌سلمان، ناچار به فروش و واگذاری شده‌اند اما این روند فروش و واگذاری نیازمند حضور خود بازداشت‌شدگان یا وکلا ونمایندگان قانونی آن بوده است و به همین دلیل وقت زیادی گرفته است.

مجتهد درباره ولید بن طلال شاهزاده میلیارد معروف گفت: درباره املاک وی در داخل، بن سلمان برای تسلط بر آن مردد نشده است و نیازی به مذاکره نیست اما دارایی وی در خارج که اغلب به شکل شراکت در موسسات جهانی بزرگ است با زندانی بودن وی نمی توان تکلیف آن را مشخص کرد.

این روند در مورد بسیاری از شاهزادگان و بازرگانانی که بازداشت نشده‌اند، نیز اتفاق افتاده است؛ بسیاری از آنها نیز دریافتند حسابشان بلوکه و سپس خالی شده است و هیچ کدام از آنها حق اعتراض ندارند.

عربستان سعودی از 13 آبان ماه با حکم کمیته مبارزه با فساد به ریاست محمد بن سلمان، دهها نفر از شاهزادگان سعودی و وزرای سابق این کشور را بازداشت کرد که ولید بن طلال از جمله آنها بود.

ولید بن طلال شاهزاده بانفوذ، نوه عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی است و گفته می‌شود ثروتمندترین شهروند عربستان سعودی است. ثروت او بر اساس گزارش‌های مختلف از جمله فوربز و بلومبرگ (قبل از بازداشت) حدود 20 میلیارد دلار برآورد می‌شد و اکنون به زندان الحائر منتقل شده است.

زندان الحائر بزرگترین زندان عربستان سعودی در جنوب ریاض است که گفته می‌شود متهمان تروریستی و سیاسی در آن نگهداری می‌شوند.

این زندان در 40 کیلومتری جنوب ریاض، پایتخت عربستان سعودی واقع شده و گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های سیاسی جهان نیز هست که طبق برخی آمار بیش از هفت هزار زندانی را در خود جای داده است (جزئیات بیشتر).
Share/Save/Bookmark