توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63499
سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۳
اِمرو اول وَهاره...
اِمرو اول وَهاره...
برگزاری جشن‌های اول بهار کردی یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین آیین‌ها و رسوم‌ در فرهنگ مردمان کُرد زاگرس نشین است.

در تقویم شفاهی مردمان این منطقه، چند تاریخ برای آغاز بهار کردی عنوان شده که یکی از آنها اول بهمن ماه است و جشن‌های اول بهار کردی(اول وهار) در این تاریخ بیشتر در مناطق گرمسیر کرمانشاه برگزار می‌شود.

فلوریا مروتی از فعالین گردشگری کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، درخصوص این جشن قدیمی اظهارکرد: بنا به فرهنگی که سینه به سینه و نسل به نسل از پیشینیان به ما رسیده، مردمان قوم کرد اول بهمن هر سال، آغاز بهار کردی را جشن می‌گیرند.

وی تصریح کرد: طبق این سنت، مادران خانواده‌های مناطق کردنشین یک شب قبل از شروع بهار کردی، آشی به نام آش کولانه(از حبوبات و...) که آش زایش و برکت است را درست می‌کنند و سهمی از آن را در ظرفی می‌ریزند و کنار می‌گذارند.

این فعال گردشگری اضافه کرد: مردم ما معتقدند در این شب شخصیتی به نام دالِگ اول وهار(مادر اول بهار) به همه خانه‌ها سرک می‌کشد و از سهم آشی که برایش کنار گذاشته‌اند می‌خورد تا برکت و روشنی به آن خانه‌ها وارد شود.

وی گفت: روز بعد که اولین روز فصل بهار است و نفس کشیدن زمین شروع می‌شود، خانواده دورهم جمع می‌شوند، سبزه می‌گذارند، شمع روشن می‌کنند، شعر "اِمرو اول وَهاره/ خیر وَ مالدان بُوارَه"( امروز اول بهار است/ خیر و برکت به خانه‌تان بیاید) را باهم می‌خوانند، از آش کولانه می‌خورند و این روز را جشن می‌گیرند.

مدیراقامتگاه بوم گردی میلکان دالاهو اضافه کرد: برخلاف آنچه که در فرهنگ فارسی و کشورهای خارجی می‌بینیم که شروع بهار آنها با ظاهر شدن شخصیت بابا نوروز و یا بابانوئل است، در فرهنگ کردی به دلیل جایگاه و مقام والای مادر و زن، شروع فصل بهار با حضور یک زن است.

مروتی در ادامه تاکید کرد: همچنین بنا به یک اعتقاد قدیمی آهنگران شهرستان کرندغرب در این روز به مکان مقدس "کل داوود" می‌روند و در آنجا آیین شکرگذاری برپا می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته درفرهنگ مردم منطقه غرب کرمانشاه، 16 روز قبل از شروع بهار کردی نیز جشن دیگری تحت عنوان هیشت هیشت( هشت هشت) یا گاوارَه وَ کُول(گهواره به دوش) داریم که آن روز نیز مردم آش کولانه درست می‌کنند.

این فعال گردشگری یادآورشد: طبق گفته پیشینیان در زمان های دور و در این روز گروهی از کاروانیان که قصد عبور از تنگه پاتاق سرپلذهاب را داشته‌اند، گرفتار برف و کولاک می‌شوند و مردم روستاهای آن منطقه می‌روند و آنها را نجات می‌دهند.

وی افزود: گفته می‌شود زنان روستایی آن منطقه پس از نجات کاروانیان برای آنها آش کولانه درست می‌کنند و از آن سال به بعد هر سال در این تاریخ این آش بین مردم این منطقه پخت می‌شود.

مروتی در ادامه برگزاری جشن‌های اول بهار را ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر به استان دانست و گفت: روز گذشته به مناسبت فرارسیدن اول بهار کردی جشنی در اقامتگاه بوم گردی میلکان شهرستان دالاهو برگزار کردیم و در برنامه داریم تا برای سالهای بعدی آن را پربارتر و با حضور گردشگران زیادی برگزار کنیم.
Share/Save/Bookmark