توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44599
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۵
سونامی تجویز و مصرف بی رویه دارو
در زمینه تامین هزینه های سلامت با توجه به اهمیت آن باید راهکارها و برنامه ریزی مدون صورت پذیرد.
به گزارش خط نیوز؛ مسعود جلال نایب رییس انجمن داروسازان تهران، عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن علمی داروسازان ایران و مدرس دانشگاه گفت: یکی از مهم ترین چالش ها در حوزه داروسازی کشور، ارتباطات مالی بین نهادهای مختلف درگیر در کار داروسازی است.

وی در خصوص معضل چرخش پول در زمینه پرداخت ننمودن به موقع مطالبات داروخانه ها ابراز داشت: این مسئله باعث می شود که داروخانه ها نتوانند بدهی شرکت ها و به دنبال آن مطالبات تولید کنندگان را پرداخت نمایند و این زنجیره ناقص موجب ایجاد اختلال در خدمتگذاری به مردم و کمبود دارو در جامعه می شود.

جلال در خصوص اهمیت تامین و تقسیم منابع با توجه به اولویت ها بیان کرد: تخصیص بودجه در بخش بهداشت و درمان با توجه به طرح سلامت به میزان کافی نبوده یا هزینه کرد بودجه هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده در مجاری به جا و به موقع انجام نشده است، همچنین بدهی دولت به سازمان های بیمه گر از دیگر عوامل موثر در ایجاد این چرخه معیوب است.

نایب رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه در طرح تحول سلامت کمترین نقش برای داروسازان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: استفاده از علم و تجارب داروسازان در زمینه بهینه مصرف نمودن دارو و کاهش هزینه ها به وسیله جلوگیری از مصرف بی رویه و غیر منطقی آن در کشور و متعاقب آن کاهش هزینه های دولت و بودجه اختصاصی به تامین دارو تاثیر چشمگیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: با الگو برداری از سایر بیمه ها و کشورهای پیشرفته در دادن اختیار به داروسازان برای انتخاب نوع دارو و ارائه کمک به پزشک در کاهش بودجه مصرفی در حوزه دارو می توان گام برداشت. به طور مثال در بیماران دارای شرایط خاص از داروهای گران قیمت استفاده شود و درسایر موارد که با داروهای ارزان تر که امکان درمان وجود دارد داروساز می تواند تصمیم گیرنده باشد تا بخش عمده ای از بیماران با این دست از داروها درمان شوند.

جلال با بیان اینکه برای تامین هزینه های سلامت با توجه به اهمیت آن که از ارکان مهم امنیتی جامعه است باید راهکارها و برنامه ریزی مدون انجام شود بیان کرد: در بسیاری از بیماری ها این مسئله مد نظر نیست، برای مثال داروهای درمانگر نازایی تحت بیمه قرار دارند و دولت به وسیله یارانه ها هزینه آن را پرداخت می نماید اما متاسفانه در روند مصرف آن هیچ برنامه ریزی مدونی وجود ندارد و به همین دلیل بار عمده ای به دوش دولت و بیمه ها می گذارد.

نایب رییس انجمن داروسازان تهران عنوان کرد: دارویی مانند هورمون رشد به دلیل مصرف بی رویه آن در افرادی که نیاز به استفاده از آن ندارند به عنوان داروی اول پرداختی بیمه ها قرار دارد درصورتی که بسیاری از داروهای شیمی درمانی که با جان مردم در ارتباط هستند تحت پوشش بیمه نیستند. همچنین در خانه بسیاری از مردم حجمی از دارو انباشت شده است و بیمار با مراجعه به پزشک مجددا همان داروها را تهیه می نماید، داروها معمولا بیش از نیاز توسط پزشکان تجویز می شوند و یا به دلیل کامل مصرف نشدن دارو، فرد مجددا بیمار و به پزشک مراجعه می نماید.

مراجعه مجدد به پزشک و پرداخت هزینه های درمان همگی در زمینه هزینه کرد در زمینه مصرف دارو به بودجه دولت، بیمه و درآمد مردم لطمه می زنند که استفاده از دانش و تجارب داروسازان می تواند در مدیریت این روند بسیار موثر باشد.
منبع : باشگاه خبرنگاران
Share/Save/Bookmark