توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 61509
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶
نوزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دیگر متهمان بانک سرمایه برگزار شد؛
اختاپوس فسادی که بین 5 بانک می چرخید!
قهرمانی، نماینده دادستان، اعلام کرد: تیمی در بانک سرمایه به عنوان بزرگ ترین رقم‌زنندگان فساد بوده اند که بخشی را موکل شما امضا کرده است. همان شبکه فسادی که بزرگ ترین فساد را در بانک رفاه کارگران رقم زدند و سپس به بانک سرمایه و بانک ویژه معلمان مهاجرت کردند و پس از آن بر بانک مسکن، صادرات و ملت خیمه زدند و تمامی تعهدات آن ها مشکوک‌الوصول است.
اختاپوس فسادی که بین 5 بانک می چرخید!
به گزارش پایگاه 598، دیروز در دور سوم از دادگاه متهمان بانک سرمایه، نوزدهمین جلسه دادگاه این فساد 14 هزار میلیاردی برگزار شد.

در دور اول، چند مدیر و عضو هیئت مدیره سابق بانک (بخشایش، کاظمی و توسلی) محاکمه شدند. سپس نوبت به هدایتی رسید و در دور سوم به اتهامات هادی رضوی، دلاویز و برخی دیگر از مدیران سابق بانک رسیدگی می شود.

در جلسه دیروز نوبت به وکیل متهم احمدی رسید تا از موکل خود دفاع کند. به گزارش میزان، در این جلسه، قهرمانی، نماینده دادستان، اعلام کرد: تیمی در بانک سرمایه به عنوان بزرگ ترین رقم‌زنندگان فساد بوده اند که بخشی را موکل شما امضا کرده است. همان شبکه فسادی که بزرگ ترین فساد را در بانک رفاه کارگران رقم زدند و سپس به بانک سرمایه و بانک ویژه معلمان مهاجرت کردند و پس از آن بر بانک مسکن، صادرات و ملت خیمه زدند و تمامی تعهدات آن ها مشکوک‌الوصول است.

وی با بیان این که محور اصلی این شبکه در خارج از کشور قرار دارد افزود: هر هفته با مدیران بانکی در دبی جلسه می‌گذارند و در خصوص ارتباطی از عناصر خارجی با این تیم در اسرع وقت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: بخشی از این افراد 1600 میلیارد بدهی داشتند و می‌خواستند چمدان‌های طلا را از کشور خارج کنند.

قهرمانی اظهار کرد: آیا توجه داشته‌اید که بسیاری از پول‌ها از کشور از طریق صرافی یا از طریق قیر خارج شده و دیگر در کشور نیست و الان ردیابی‌های جالبی داریم. برای مثال آقای هدایتی ۱۰۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی یک مربی را پرداخت کرده یا هنرپیشه‌هایی داریم که پول‌های هنگفتی گرفته‌اند. قهرمانی با بیان این که ان‌پی‌ال بانک سرمایه ۹۴ درصد است افزود: به عبارتی از صددرصد پرداختی بانک سرمایه به افراد ۹۴ درصد برنگشته که این‌ها ناشی از همین امضاست و صرفا ۶ درصد آن برگشته است.

قهرمانی گفت: خالص گران‌نمایی که توسط کارشناسان رسمی دادگستری متخلف انجام شده قریب به دو هزار میلیارد تومان است که این موضوع سبب گران شدن ملک و مسکن می‌شود. آیا این خیانت به کشور نیست؟ برخی از متهمان رفتند و تسهیلات را گرفتند و تبدیل به ملک کردند، آیا تحریک تقاضا‌هایی که موجب افزایش قیمت ملک شده کمر اقتصاد کشور را نشکسته است و آیا این پرونده عادی است؟ اگر عادی است چه پرونده‌ای می‌تواند مصداق اخلال باشد.
در ادامه وکیل متهم احمدی در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از موکل خود بیان کرد: رفتارهای موکل در طول خدمت چند ماهه مرا وادار می‌کند که به خود بگویم چه کاری باید می‌کرد که نکرده است البته ساختار نیز باید لحاظ شود و مورد عنایت قرار گیرد و هر کس که در آن ساختار قرار گیرد باید یک کار فوق‌العاده انجام دهد.

وکیل متهم احمدی با بیان اینکه احراز و عدم سوءنیت در صدور حکم برای متهمان مهم است گفت: موکل در تاریخ 19 اسفند 94 به آقای حیدرآبادی مدیرعامل وقت نامه‌ای می‌نویسد در آن نامه و ادبیاتی که استفاده شده است نشان داده می‌شود که چه ساختاری در ذهن موکل بوده است.

وی با اشاره به متن نامه اظهار کرد: در آن نامه آمده است که اتکا به نیروهای داخلی تحقق نیافت و اینکه جا به جایی‌ها نشان از تلاطم نظم و افزایش بی‌اعتمادی در بانک دارد 31 مورد رفع نقص نیز از بانک مرکزی ابلاغ شده بدون پیگیری مانده است و با این که اساس‌نامه جدید مورد تاکید بانک مرکزی است در اداره حقوقی متوقف مانده است و اعطای 700 میلیارد ریال به شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان به ضرر بانک بوده است.

وی ادامه داد: موکل بارها و بارها قبلا یادداشت‌هایی را تقدیم می‌کند که آقای مدیرعامل خودش را در مسیر راه قرار دهد و موضوعی که موکل به واسطه آن در حال محاکمه است مواردی است که باید پاسخگوی مدیریت خود باشد تا در تحقق عناصر سه‌گانه جرم مورد لحاظ قرار گیرد.

وکیل متهم احمدی اذعان کرد: موضوع عدم نظارت بر فرآیند تصمیم‌ها در واقع سوءمدیریت است که خود موکل توضیحاتی دادند و مواردی را مثال زدند.

وی ادامه داد: موکل در سال 95 به عنوان مطلع احضار و در آگاهی از وی تحقیق به عمل می‌آید تا اینکه در سال 97 احضار می‌شود و مورد تفهیم اتهام قرار می‌گیرد و این اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه با اشاره به نکاتی در خصوص نظارت و کنترل گفت: اخلاقا شاید پاس دادن موضوع به افراد زیرمجموعه درست نباشد اما این واقعیت وجود دارد و در خصوص امضاهای فنی و اداری که موضوع ظریفی بود چرا که امضاهای فنی می‌تواند زیرمجموعه پایین هیئت مدیره باشد.

در ادامه وکیل متهم احمدی گفت: مدیریت موکل من به نحوی بود که حتی از خویشاوندان خود در بانک به کار نمی‌گرفت تا نقطه ضعفی دست سوء استفاده کنندگان ندهد و تلاش موکل برای نظارت و برخورد با سوء جریانات که کلید واژه محاکمه او است نشان می‌دهد با ان افراد هم‌نوا نشده و تبانی را در ذهن ما رد می‌کند.

وکیل متهم احمدی در ادامه گفت: موضوع مهم این است که ما موضوع تبانی را نداریم.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های پشت سر گذاشته شده در دادگاه بانک سرمایه بیان کرد: در این جلسات که اکنون دو رقمی شده ما چالش‌های مختلفی را بررسی کردیم و دیدیم که جز با توانایی شما بزرگواران برای وکلا و موکلان آنها میسر نبود.

وی در ادامه در دفاع از موکل خود گفت: ورود وی یکی از پاکیزه ترین انتصابات است که خود موکل نیز تعریف کرد که آقای وزیر و آقای سیف از وی خواستند تا اصلاحات را در بانک انجام دهد اما این بانک مشکلات زیادی داشت و نمونه‌ای از بانک‌های کشور است و چالش و ضعف دارد ما هر چه می‌گردیم هیچ سوءنیتی و هیچ اراده‌ای که مشارکت در اخلال را نشان دهد و هیچ تبانی وجود ندارد و از آقای قهرمانی نیز در مبارزه با فساد که همچون ریاست دادگاه تقدیر می‌نماید.
Share/Save/Bookmark