توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63859
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۶
آیا اصلاحات شکست زودهنگام انتخاباتی را پذیرفت؟
به نظر می رسد، اصلاح طلبان با عدم لیست دهی در انتخابات اسفندماه به نوعی به طور زودهنگام شکست خود را اعلام کرده اند.
به نظر می رسد، اصلاح طلبان با عدم لیست دهی در انتخابات اسفندماه به نوعی به طور زودهنگام شکست خود را اعلام کرده اند.

جریان اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم دچار تشدد آرا شده است. بخش مرکزی این جریان که متشکل از شورای عالی سیاستگذاری است و اصلاح طلبان انحصارطلب در آن حضور دارند اعلام کرده اند که برای انتخابات لیست نمی دهند. آنان با حمله به شورای نگهبان و با مظلوم نمایی مطرح می کنند که دیگر کاندیدای برای این جریان باقی نمانده است که لیست بدهند. این موضوع اما از سوی برخی از اصلاح طلبان رد شده است و آنها راهبرد این جریان در مجلس را لو داده اند.

چندی پیش بود که «محمدرضا راه‌چمنی»، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی، با اشاره به جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و اینکه قرار شد این شورا در انتخابات لیست ندهد و احزاب اصلاح‌طلبان خودشان حضور پیدا کنند، اظهار داشت: « شورای سیاست‌گذاری در مصوبه شب گذشته خود اعلام کرد که این شورا هیچ لیستی برای انتخابات پیش‌رو در تهران ارائه نمی‌دهد و شورا هم تصویب کرده احزاب اصلاح‌طلبی که کاندیدا دارند می‌توانند در یک جمع یا ائتلافی جدید کاندیدا معرفی کنند. »

وی افزود: بنا است حدودا دوازده حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایلند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلا "اصلاح‌طلبان پایتخت" برای تهران فهرستی را معرفی کنند. در همین راستا روز آینده جلسه احزابی که کاندیدا دارند برگزار می‌شود.»

این سخنان که نشان می داد ادعای جریان انحصارطلب اصلاحات درباره نیرو نداشتن به واسطه رد صلاحیت ها کاملا بی اعتبار است، طی اطلاعیه ای اعلام کردند که اصلاح طلبان در تهران لیست انتخاباتی نمی دهند.

در همین راستا، «آذر منصوری»، دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان شامگاه سه شنبه در حساب توییتری خود نوشت: «ﺷﻮﺭﺍی عالی سیاست‌گذاری ﺟﺒﻬﻪ ﺍﺻﻼﺡ‌ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﯿﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻟﯿﺴﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﻧﻤﯽﺩﻫﺪ. ﺍﺣﺰﺍﺏ ﻋﻀﻮ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻟﯿﺴﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ.»

اما «احمد مازنی» نماینده مجلس دهم و از اعضای اصلاح طلب که تایید صلاحیت شده است در نشریه اصلاح طلب صدا نوشت: «ما در تهران به اندازه کافی کاندیدای اصلاح طلب داریم؛ حداقل 16 نفر از نمایندگان اصلاح طلبی که شورای نگهبان در دوره قبل تایید کرده و در مجلس دهم حضور دارند و این بار ه ثبت نام کرده اند؛ جزو کاندیداهای تایید شده هستند.»

وی ادامه می دهد: «خیلی از چهره های شناخته شده دیگر نظری مجید انصاری یا راه چمنی تایید شدند، در نتیجه اصلاح طلبان می توانستند لیستی 20 تا 25 نفره بدهند.»

این نماینده اصلاح طلب درباره انحصار طلبی اصلاح طلبانی که در شورای عالی سیاستگذاری حضور دارند، بیان می کند: «اکثریت تصمیم گیران شورای عالی کسانی هستند که تایید صلاحیت نشده اند؛ اگر شرایط جابه جا می شد آنها تایید می شدند، امروز هم لیست می دادند و هم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کردند!»

جالب است در این شرایطی که اصلاح طلبان با ریزش شدید آرا مواجه هستند و به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند کرسی های قابل قبولی را در تهران و شهرهای دیگر در مجلس آتی از آن خود کنند، اعلام می کنند که در انتخابات لیست نمی دهد. حتی شورای هماهنگی اصلاحات که متشکل از احزاب جریان اصلاحات است را به رسمیت نمی شناسند و بیان می کنند که شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات فقط اصلاح طلب هستند و اگر گروه دیگری لیست بدهد این لیست اصلاح طلبی محسوب نمی شود.

به نظر می رسد، اصلاح طلبان با عدم لیست دهی در انتخابات اسفندماه به نوعی به طور زودهنگام شکست خود را اعلام کرده اند.

«علی صوفی» از اصلاح طلبان شاخص که در دولت اصلاحات نیز عضو کابینه بود، تاکید می کند که اصلاح طلبان کاندیدای کافی برای حضور در رقابت انتخاباتی را دارند اما از سوی دیگر این جریان استراتژی خود را در انتخابات پیش رو تغییر داده است. وی مطرح می کند که اصلاح طلبان کاندیدای اصلاح طلب دارند اما کاندیدای شاخص ندارند. این درحالی است که اصلاح طلبان در لیست سال 94 از افرادی استفاده کردند که نه تنها شاخص نبودند بلکه به آنها دسته چندمی می گفتند. اینکه چه شده است که این جریان بیش از حد به هویت اصلاح طلبی تاکید می کند به نظر می رسد بازهم به شرایط این جریان سیاسی نزد افکارعمومی و ریزش آرای آنان و واهمه اصلاح طلبان از شکست در برابر رقیب سنتی شان مرتبط است. به نظر می رسد اصلاح طلبان زودتر از موعد رقابت را ترک کرده اند تا متحمل شکست نشوند.

پیشتر حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در گفتگو با فرهیختگان طور دیگری سخن گفت که عملا تئوری اصلاح طلبان را لو داد. مرعشی با بیان اینکه «هیچ گروهی از اصلاح‌طلبان اعتقادی به عدم ارائه لیست انتخاباتی ندارند»، گفت: «اصلاح‌طلبان حتما لیست خواهند داد. اما و اگری هم در این خصوص وجود ندارد. هیچ گروهی از اصلاح‌طلبان چنین اعتقادی (عدم ارائه لیست انتخاباتی) ندارد. کارگزاران و سایر اصلاح‌طلبان با هم لیست واحد خواهند داد.»

مرعشی حتی تعیین سازوکارهای اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم را آماده دانست و اذعان کرد: «ما خیلی دست‌مان را رو نمی‌کنیم که رو دست نخوریم.»

سخنگوی حزب کارگزاران اضافه کرد: «به اندازه کافی کاندیدا داریم و منتظریم بررسی تایید صلاحیت‌ها تمام شود که برای لیست‌ها تصمیم بگیریم».

اما به نظر می رسد که احمد مازنی دوباره با اشاره به اینکه برخی از اصلاح طلبانی که در شورای عالی سیاستگذاری جا خوش کرده اند، از روند ماجرا نفعی نبرده اند و میخواهند میز بازی را به سبب شرایط خود بهم بزنند، دست اصلاح طلبان را در این جریان رو کرد.

این جریان سیاسی در حال حاضر سه راهبرد را پیش می برد. اول اینکه بیان کرده است که لیست نمی دهد و کاندیدای کافی ندارد. دوم برخی از اصلاح طلبان خصوصا از احزاب و اعضای شناخته شده بیان کرده اند که لیست می دهد و سوم اینکه با صحبت های مرعشی به نظر می رسد که اصلاح طلبان با موتور روشن و چراغ خاموش برای برخی از حوزه های انتخابیه برنامه دارند. اصلاحات در این شرایط هم با افتراق سیاسی و هم با نوعی درماندگی به سبب ضعف و سابقه بد عملکردی روبروست.

منبع:جهان نیوز
Share/Save/Bookmark