توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49729
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۹
پرتاب کوچکترین موشک تاریخ توسط ژاپن
پرتاب کوچکترین موشک تاریخ توسط ژاپن
ژاپن کوچکترین موشک تاریخ را برای قرار دادن یک ماهوره در مدار به فضا پرتاب کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) از کوچکترین موشک ماهواره‌بر که تا کنون ساخته شده، رونمایی کرد و آن را به همراه یک ماهواره کوچک به فضا فرستاد.

ژاپن با این پرتاب، یک رکورد پرتاب فضایی جدید را تصاحب کرده است. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) با موفقیت موفق به پرتاب کوچکترین موشک دنیا موسوم به \"SS-520\" که یک موشک ژرفاسنج است، شد.

موشک ژرفاسنج یا موشک پژوهش (Sounding rocket)، یک موشک حمل‌کننده ابزار است که برای اندازه‌گیری و انجام آزمایش‌های علمی در طول پرواز زیرمداری طراحی شده است. از این راکت‌ها برای حمل ابزار از 50 تا 1500 کیلومتر ارتفاع بالاتر از سطح زمین استفاده می‌شود.

به طور کلی این ارتفاعی است بین بُرد باون‌های هواشناسی و ماهواره‌ها که حداکثر ارتفاع برای بالون حدود 40 کیلومتر و حداقل ارتفاع برای ماهواره حدود 120 کیلومتر است.

راکت‌های ژرفاسنج اغلب از موتورهای مازاد موشک‌های نظامی استفاده می‌کنند.

همانطور که می‌شود حدس زد، کلید دستیابی به این رکورد، محموله کوچک موشک بوده است. این موشک، ماهواره \"TRICOM-1R\" را حمل می‌کرد که یک تاسواره با طول تنها 13.6 اینچ بود.

این موفقیت بیش از یک سال پس از آزمایش موشک \"SS-520\" که با شکست مواجه شد، حاصل شد.

متخصصان توسعه موشک با آتش گرفتن موشک فقط 20 ثانیه پس از مرحله دوم پرتاب مواجه شدند. تحقیقات بعدا مشخص کرد که علت احتمالی یک اتصال الکتریکی ضعیف بوده است و آژانس تصمیم گرفت تا در سال جاری با اصلاح این مشکل، دوباره امتحان کند.

برای ماموریت‌های مشابه \"SS-520\" در آینده نزدیک برنامه‌ای در دنیا وجود ندارد، بنابراین این پرتاب احتمالا تا مدتی به یک رویداد عادی تبدیل نخواهد شد.

البته این پرتاب، ژاپن را یک قدم به دستیابی به مینی‌ماهواره‌های معمولی نزدیکتر کرد و ژاپن تنها نیست، شرکت‌هایی مانند \"راکت لب\"(Rocket Lab) در حال توسعه موشک‌های کوچک خود هستند تا قدرت کافی برای تحویل مداری را داشته باشند.

موشک‌های بزرگ هرگز به زودی از دور خارج نمی‌شوند، اما احتمالا رواج کنونی را نخواهند داشت.
Share/Save/Bookmark