توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53436
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
"گلیم هرسین" نفس‌های آخر را می‌کشد
"گلیم هرسین" نفس‌های آخر را می‌کشد
رئیس مجمع هنرمندان وصنعتگران استان کرمانشاه گفت: بی توجهی به گلیم هرسین باعث شده تا این هنر باستانی کرمانشاه نفس‌های آخر خود را بکشد.

‌فیروز ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه گلیم هرسین از دیرباز به دلیل استفاده از مواد اولیه اصیل، اصالت رنگ‌ها و نوع تکنیک بافت به عنوان هنری اصیل در ایران مطرح بوده است، اظهارکرد: استفاده از موتیف‌ها و نگاره‌ها و نقوش اصیل ثبت شده، ثبیت رنگ‌ها، توازن، تقارن و تعادل نقوش، پرداخت پس از اتمام بافت، تثبیت رنگ، ماندگاری و رعایت استانداردهای ملی ویژگی‌ها و آئین کار از جمله مهمترین شاخصه‌های این هنر است.


وی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی گلیم هرسین، ادامه داد: متاسفانه تعداد هنرمندانی که بصورت واقعی درحال حاضر مشغول به گلیم بافی هستند، بسیار کمتر از آماری است که اداره کل میراث فرهنگی اعلام می‌کند.

رئیس مجمع هنرمندان و صنعتگر استان یادآورشد: طبق گفته مسئولین میراث فرهنگی کرمانشاه بیش از پنج هزار نفر فقط در شهرستان هرسین مشغول به گلیم بافی هستند، درحالیکه تنها یک یا دو کارگاه فعال و چندگارگاه با دو، سه یا چهار دار گلیم بافی در این شهرستان وجود دارد.

وی تاکیدکرد: مسئولین تنها برای بالا نشان دادن آمار هنرمندان صنعتگر این رشته، اقدام به صدور مجوز راه‌اندازی کارگاه برای افرادی می‌کنند که هیچ شناختی حتی نسبت به مواد اولیه بافت گلیم ندارند.

ناصری متذکر شد: متاسفانه عده‌ای با راه اندازی کارگاه‌های صوری با هدف دریافت وام‌های اشتغال 50 تا 250 میلیون تومانی در پی تیشه زدن به ریشه این هنر صنعت قدیمی هستند و حتی اگر تولیدی هم دراین کارگاه‌ها انجام گیرد، کیفیتی بسیار پایین دارد.

وی با تاکید براینکه گلیم هرسین شتابان به سوی بی هویتی و نابودی در حرکت است، گفت: با چنین وضعیتی چگونه می‌توانیم‌ گلیم هرسین را وارد عرصه رقابت کرده و هم بازار داخلی را مدیریت و نگاهی به بازار جهانی داشته باشیم.

رئیس مجمع هنرمندان صنعتگر استان تاکید کرد: با این وضعیت گلیم هرسین نفس‌های آخر خود را می‌کشد و ما با چنگ و دندان آن را نگه داشته‌ایم.

وی همچنین از اقدام دیرهنگام میراث فرهنگی برای ثبت ملی هرسین به عنوان شهر گلیم انتقاد کرد و گفت: در جلسه‌ای که به منظور دفاع برای ثبت هرسین به عنوان شهر ملی گلیم در سازمان میراث فرهنگی برگزارشد، برخی ایرادات برای این ثبت ملی عنوان شد که منتطریم تا سازمان میراث فرهنگی لیست ایرادات را برای ما ارسال کند تا آنها را برطرف کنیم.
Share/Save/Bookmark