توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56956
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۷
جزئیات محتوای خمره‌های بزرگ گلی شهرری/ وظیفه پیمانکاران با رویت آثار قدیمی در حین گودبرداری
یک مسئول مرکز باستان شناسی استان تهران به تشریح محتوای خمره‌های بزرگ گلی شهرری پرداخت.
جزئیات محتوای خمره‌های بزرگ گلی شهرری/ وظیفه پیمانکاران با رویت آثار قدیمی در حین گودبرداری
قدیر افروند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درخصوص ساخت و سازهای که در شهر ری رخ داده است و در حین عملیات گودبرداری خمره و آثار قدیمی کشف شده است، اظهار داشت: در حین گودبرداری در این ملک خصوصی در شهرری در دیواره و کف این بنا - شاهد معماری و مواد فرهنگی از جمله سفال بودیم که پس از اطلاع به اداره میراث فرهنگی شهر ری این ساخت و ساز متوقف شده است.

وی با اشاره به بازدید معاون میراث فرهنگی استان تهران از این ساخت و ساز و هماهنگی با مالک این بنا - قرار شد تا پس از دریافت مجوز گمانه زنی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی به مدت 15 الی 20 روز اقدامات گمانه زنی و کاوش‌های احتمالی صورت پذیرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی و مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تاکید کرد: خوشبختانه در شهرری آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که در حین ساخت و سازها باید پیمانکارها طبق قانون، در لحظه مشاهده چنین آثاری، موارد را به نیروی انتظامی و یا اداره میراث فرهنگی اطلاع دهند که متاسفانه در مورد مذکور کمی دیر اطلاع داده شده است.

افروند درباره جزئیات و محتوای خمره‌های کشف شده نیز عنوان کرد: از این خمره‌ها با توجه به تاریخ باستانی شهرری موارد بسیاری وجود دارد و با توجه به معماری و ساختار این خمره‌ها به خصوص در دوره اسلامی، برای نگهداری آذوقه و غلات بکار می‌رفته است.
Share/Save/Bookmark