توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62463
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۱
دیدارهای روحانی در روز نخست
نیویورک پرترافیک برای رئیس‌جمهور ایران
نیویورک پرترافیک برای رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی‌ رئیس ‌جمهور ایران، امروز در حالی در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد سخنرانی‌ خواهد کرد که در بیست‌وچهار ساعت نخست ورودش به نیویورک،‌ برخلاف تلاش دولت آمریکا برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران، دیدارهای متعددی با سران کشورهای اروپایی و آسیایی داشته و می‌توان روز نخست این سفر را با حجم دیدارها و اهمیت‌شان به روز پرترافیک رئیس جمهور ایران و حمایت سران اروپایی از طرح ابتکار صلح هرمز یاد کرد.

به گزارش ایسنا،‌ رئیس جمهور کشورمان دوشنبه یکم مهر ماه حدود ساعت 11 شب به وقت تهران، وارد نیویورک محل مقر سازمان ملل شد.

وی در بدو ورود در فرودگاه جان اف کندی درباره هدفش از این سفر چهار روزه گفت: امیدواریم در شرایط حساسی که امروز منطقه ما می‌گذراند بتوانیم پیام ملت‌های منطقه که پیام صلح و پایان هرگونه مداخله‌جویی در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه است را به گوش جهان برسانیم.

دیدار نخست، کشور هم‌مرز و همسایه: پاکستان

روحانی در اولین دیدار خود در این سفر با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار کرد. اولویت دهی به دیدار در مقابل با سایر نمایندگان کشورهای دنیا آن هم با کشوری همسایه که مرزها و همچنین منافع مشترکی با جمهوری اسلامی ایران دارد را می‌توان به پیام دولت ایران به دیگر کشورهای همسایه تعبیر کرد؛ گویی روحانی در راستای پیام صلح هرمز برای سایر دولت‌های همسایه جمهوری اسلامی ایران نیز پیغام صلح و همکاری فرستاده است و در این دیدار دیپلماتیک اعلام می‌کند که همکاری و همراهی با کشورهای همسایه برای ایران در اولویت است.

روحانی و عمران‌خان در این دیدار در مورد روابط دوجانبه، امنیت مرزی میان دو کشور، مبارزه با تروریسم و بازیابی صلح و ثبات در منطقه به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

نخست وزیر پاکستان به کمک‌های ایران در چند دهه گذشته به ملت و دولت پاکستان اشاره کرد و برای هر گونه همکاری با کشورمان جهت کاهش تنش در منطقه اعلام آمادگی کرد. عمران خان همچنین تشکر ویژه خود و ملت پاکستان را از مقام معظم رهبری و مسئولان ایرانی برای اتخاذ مواضع صحیح و اصولی در حمایت از مردم کشمیر اعلام کرد.

دیدار دوم؛ تهران-پاریس و صلح پایدار در منطقه

دومین دیدار روحانی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. مکرون که در چند ماه اخیر برای حفظ برجام و کنترل سیاست‌های احساسی ترامپ در مقابل جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی کرده و دیدار ناگهانی‌اش با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه جی هفت توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، در این دیدار از طرح روحانی برای امنیت منطقه استقبال کرد.

روحانی در این دیدار ضمن تاکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام از جمله فرانسه برای حفظ این توافق مهم بین‌المللی بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن، بیانیه روز دوشنبه کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان و از آن انتقاد کرد.

همچنین مکرون از تلاش‌های فرانسه برای کمک به اجرایی شدن برجام یاد کرد و همکاری اروپا با سایر طرف‌های این توافق به‌ویژه روسیه و چین را ضروری دانست.

رئیس جمهوری فرانسه بر تعامل و گفت‌وگو با ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه و نیز تداوم روابط سازنده پاریس - تهران تاکید کرد.

دیدار سوم؛ ملاقات فوری مرکل با روحانی

دیروز دوم مهر ماه حدود ساعت 4 بعد از ظهر پرویز اسمائیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور از دیدار صدرالعظم آلمان با روحانی خبر داد.

از آنجایی که این دیدار جزو ملاقات های تنظیم شده از قبل نبود وی با استفاده از قید فوری اعلام کرد که آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان تا ساعاتی دیگر با حضور در محل اقامت رئیس جمهور کشورمان در نیویورک با روحانی دیدار و گفتگو خواهد کرد.


در این دیدار مرکل از طرح "ابتکار صلح هرمز" که توسط رئیس جمهور کشورمان مطرح شده است حمایت کرده و اعلام کرد با علاقه مندی این طرح را بررسی می‌کند.

صدرالعظم آلمان ضمن تکرار حمایت از تداوم برجام، خواستار احترام به این توافق مهم بین المللی و لغو تحریم ها شد و بر عزم آلمان و سایر کشورهای اروپایی برای عملیاتی کردن سریع‌تر اینستکس تاکید کرد.

سخنرانی رئیس جمهور ایران برای رسانه‌های آمریکایی

صبح روز سه‌شنبه به وقت نیویورک روحانی در دیدار مدیران ارشد رسانه های آمریکا، به موضوع مذاکره دو دولت جمهوری اسلامی ایران و ایالت متحده آمریکا پرداخت و گفت: تداوم تحریم هایی که تحت عنوان فشار حداکثری اجرا شده است، به مثابه پیش شرط های عملی آمریکا برای مذاکره است، در حالیکه از نظر ما برای مذاکره، ابتدا هر پیش شرطی باید برداشته شود.

رئیس جمهور در رد انتساب حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به ایران گفت: خجالت آور است که مبنای اتهام زدن به ایران در مورد حمله به آرامکو، صرفا این است که نمی خواهند قبول کنند ارتش یمن توان نظامی حمله موشکی و پهپادی را دارد. این یعنی اتهام زنندگان به ایران هیچ برآورد واقعی از پیشرفت های نظامی یمنی ها ندارند، چشمان خود را بسته اند و صرفا به گمانه زنی بسنده کرده اند.

روحانی ادامه داد: ضعف راداری و پدافندی تجهیزات عظیم آمریکایی در مسیر ادعایی این موشک ها و پهپادها قابل انکار نیست و یمنی ها در واقع آمریکا را تحقیر کرده اند و به تامین کنندگان تسلیحات عربستان هشدار داده اند.

دیدار چهارم؛ تلاش تهران-توکیو دو دوست تاریخی برای کاهش تنش‌های بین‌المللی

روحانی در دیدار با "آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن از تلاش های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه ها و به ویژه روابط اقتصادی تاکید کرد.

روحانی در تشریح منطق حمایتی دو دولت ایران و ژاپن از یکدیگر یادآور شد: ژاپن قربانی سلاح هسته ای است و ایران قربانی سلاح شیمیایی، لذا هر دو با سلاح های کشتار جمعی مخالفیم و این موضوع پیوندهای دو کشور و عزمشان برای کمک به حفظ ثبات و امنیت منطقه دوچندان می کند.

رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد که ایران انتظار دارد تا کشورهای دوست نظیر ژاپن ضمن حمایت از طرح " ابتکار صلح هرمز"، سایر کشورهای منطقه را نیز به پیوستن به آن تشویق کنند.

نخست وزیر ژاپن نیز در همین راستا گفت: توکیو به حمایت از توافقنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

"شینزو آبه" ضمن اشاره به سفر اخیرش به تهران و اینکه از ملاقات و شنیدن فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته ای و همچنین مواضع صلح جویانه و ابتکار اخیر روحانی برای امنیت در منطقه بسیار دلگرم شده است، افزود: توکیو دوست تاریخی ایران است و تمام توانش را برای کاهش تنش در منطقه بکار خواهد گرفت.

دیدار پنجم؛ اسپانیا خطاب به روحانی: ما شما را مرد صلح می شناسیم

در ادامه دیدارهای حسن روحانی در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل، «پدرو سانچز» ظهر سه شنبه به وقت محلی در محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار کرد.

همچون سایر دیدارها "ابتکار صلح هرمز" به مهم‌ترین بحث این دو رئیس جمهور تبدیل شد و آنان درباره راههای توسعه روابط دو کشور به تبادل نظر پرداختند.

روحانی در نقد تحریم‌هایی که علیه ایران شده است، تاکید کرد: تحریم ها و زورگویی فعلی دولت آمریکا در بلندمدت از هم می پاشد، ولی روابط کهن و تاریخی کشورهای دوست نظیر ایران و اسپانیا باید مستحکم بماند.

سانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز با ابراز تاسف از رنج ملت ایران از تحریم های یکجانبه کنونی و با تاکید مجدد بر حمایت کشورش از برجام، بر عزم اسپانیا برای گسترش بیش از پیش روابط با ایران تاکید کرد و با اشاره به ابتکار ائتلاف امید روحانی، گفت: ما در سال های گذشته شما را بعنوان مرد صلح شناخته ایم و امیدوارم که این ابتکار عمل به کاهش تنش ها در منطقه کمک کند.

دیدار ششم؛ ملاقات با رئیس‌جمهور سوییس حافظ منافع ایران در آمریکا

در ادامه سفر پرملاقات رئیس جمهور کشورمان،‌ روحانی و «اولی ماورر» رئیس جمهوری سوئیس، نیز با یکدیگر دیدار کردند.

روحانی با تشکر از کمک ها و تلاش های دولت سوییس به عنوان حافظ منافع ایران در آمریکا، گفت: سوییس همیشه برای ما یک کشور فرهنگی بوده و روابط تاریخی و سنتی بسیار خوبی با کشور شما داشته ایم.

وی همچنین به تلاش های دولت سوییس برای ایجاد یک کانال مالی متقابل برای تبادل اقتصادی از جمله خرید دارو، اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت آمریکا برخلاف مواضع اعلامی خود، در عمل برسر مبادلات بانکی ایران و سوییس حتی در زمینه هایی مثل خرید دارو یا مصارف انسان‌دوستانه هم مشکل سازی می کند که این اقدام تروریسم دولتی آمریکا محسوب می شود چرا که در عمل برای کشتن کودکان و بیماران کمر بسته است.

رئیس جمهوری سوییس هم در این دیدار با اشاره به روابط صدساله ایران و سوییس، گفت که سنت بشردوستانه و بی طرفی در سوییس ریشه در تاریخ این کشور دارد و این کشور از هر اقدام بشردوستانه یا ابتکاری که به کاهش تنش به منطقه کمک کند، استقبال می کند.
"اولی ماورر" تاکید کرد: در همین راستا سوییس مشتاق شنیدن طرح دکتر روحانی برای تامین امنیت منطقه موسوم به "ابتکار صلح هرمز" یا امید است.

دیدار هفتم؛ سوئد حامی صلح هرمز و اینستکس

عصر سه شنبه به وقت نیویورک روحانی با نخست وزیر سوئد دیدار کرد.

وی تحریم‌های آمریکا را دلیل کم شدن رابطه اقتصادی ایران و سوئد خواند و گفت: روابط ایران با سوئد همواره روابط خوب و مثبتی بوده و به ویژه روابط صنعتی و تجاری خوبی داشته ایم که متاسفانه این روابط بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام دچار مشکل شده است.

روحانی در همین راستا وظایف کشورهای اتحادیه اروپا و از جمله سوئد را برای اجرای کامل برجام و بویژه عملیاتی کردن اینستکس یادآور شد.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار با اشاره به سفر اخیرش در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی به تهران، ضمن تشکر از مهمان نوازی کشورمان گفت: سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه ها بویژه اقتصادی است.

"استفان لوون" نیز همچون سایر سران اروپایی از ابتکار روحانی در طرح صلح هرمز استقبال کرد و گفت با علاقه آن را دنبال خواهد کرد.

نخست وزیر سوئد همچنین تاکید کرد: سوئد یکی از حامیان اینستکس بوده است و به دنبال راههایی عملی برای عملیاتی کردن هرچه سریع تر این سازوکار مالی است.

دیدار هشتم؛ اعلام مجدد حمایت انگلیس از برجام

در ادامه دیدارهای عصر سه‌شنبه، روحانی با نخست وزیر انگلیش دیدار و از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که در عین حال جزو طرف های برجام هستندانتقاد کرد و گفت: از این بیانیه بسیار متاسف هستیم و صدور این بیانیه بی اساس در شرایط حساس و پیچیده کنونی به هیچ عنوان سازنده و مفید نبود.

رئیس جمهوری همچنین از کوتاهی لندن در انجام تعهدات خود برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام نیز انتقاد کرد.

نخست وزیر انگلیس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه لندن به دنبال بهبود روابط با تهران است، افزود که انگلیس همواره حامی برجام بوده و خواهد بود و وی در مقام وزیر خارجه کشورش برای منصرف کردن دولت آمریکا از خروج از برجام، تلاش های زیادی انجام داده، ولی متاسفانه موفق نشده است.

دیدار نهم؛ ملاقات مجدد با مکرون و جانسون

اسمائیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری از دومین دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

‏ وی اعلام کرد: مکرون رئیس جمهور فرانسه بعد از دیدار شب گذشته، دقایقی پیش و بدون هماهنگی قبلی بار دیگر برای گفت‌وگو به محل اقامت دکتر ‎روحانی آمد.

حین صحبت آنها، بوریس ‎جانسون نخست وزیر انگلیس هم جمع سران را برای دقایقی سه نفره کرد، مکرون رفت.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark