توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 28353
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
روزه‌داری؛ اضافه وزن یا کاهش وزن؟
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ‌یکی از نشانه‌های روزه‌داری صحیح کاهش چربی‌های غیرقابل دسترس بدن و جایگزینی چربی‌های تازه و سالم به جای آن است.

به گزارش ایسنا مهنوش صاحبدل اظهارکرد: در فرد با وزن طبیعی یا کاهش وزن انتظار تغییرات خاصی در وزن نداریم ولی در افراد دارای اضافه وزن و چاقی انتظار کاهش وزن داریم.

اما آیا به راستی چنین می شود؟

وی توضیح داد: متاسفانه با عادات غلط غذایی امروزه ما، نه تنها از وزن روزه‌داران در ماه مبارک رمضان کاسته نمی‌شود بلکه افزوده هم می‌شود.

این عادات غلط چه هستند؟

صاحبدل عنوان کرد: مهمترین عادت غلط غذایی در ماه رمضان، تک وعده‌ای یا دو وعده‌ای بودن افراد است. بسیاری از افراد در ماه رمضان تنها وعده افطار را مصرف می‌کنند و به قول خودشان افطار به افطار غذا می‌خورند یا این که در نهایت، یک وعده آخر شب را به جای سحری مصرف می‌کنند ولی نمی‌دانند که چه ظلمی در حق خود و سیستم گوارشی و جسم و روح خود می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عادات غلط، مصرف بی‌رویه شیرینی‌ها به ویژه زولبیا و بامیه در ماه رمضان است . در متون علمی و مذهبی توصیه به مصرف شیرینی در زمان افطار می‌شود ولی نه یک کیلو بامیه و زولبیا و نه هر روز خوردن !

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: دیگر این که همراه غذا مقدار زیادی آب و مایعات به ویژه نوشابه‌های گازدار که کالری بسیار بالایی دارند و تنها چاق‌کننده هستند، مصرف می‌شود.

وی گفت: همچنین از دیگر عادات غلط، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ‌کرده است. متاسفانه اغلب افراد به ویژه نسل جوان تمایل زیادی به مصرف غذاهای آماده یا فست‌فودها دارند و حتی در ماه رمضان هم در مصرف این غذاها افراط می‌کنند، اگر هم بخواهند غذای خانگی تهیه و مصرف کنند باز بیشتر از غذاهای چرب و سرخ‌کرده استفاده می‌شود.

برای داشتن عادات صحیح چه کنیم و چه بخوریم؟

صاحبدل عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان، در فاصله افطار تا سحر تعداد وعده‌های غذایی زیاد ولی با حجم کم داشته باشیم. توصیه به داشتن یک وعده افطار مختصر شامل مایعات گرم و ۲ تا ۳ عدد خرما یا سایر شیرینی‌های طبیعی، به فاصله نیم تا یک ساعت و پس از آن نیز شامی مشابه شام ایام معمولی سال، مصرف آب و مایعات حدود ۸ تا ۱۰ لیوان در فاصله شام تا سحر و نه همراه غذا توصیه می‌شود.

وی افزود: برای تامین مایعات بدن؛ مصرف آب، شربت خانگی کم‌شیرین تهیه شده از عرقیات گیاهی، دوغ کم‌نمک بدون گاز و آب‌میوه‌های تازه طبیعی توصیه می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در آخر شب، مصرف یک میان‌وعده شامل میوه‌ها به مقدار مناسب توصیه می‌شود. در زمان سحر نیز وعده سحری بهتر است مشابه ناهار ایام معمولی سال و یا در صورتی که دوست داریم ساده باشد، مشابه صبحانه کامل باشد.

وی توصیه کرد: سعی کنیم غذاها را به صورت بخارپز، آب‌پز، پخته‌ شده در فر یا کبابی تهیه کنیم و از افزودن روغن اضافی به غذا و وارد کردن کالری اضافی به بدن پرهیز کنیم.
Share/Save/Bookmark