توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 32853
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۷
۱۰ عامل جدایی
رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص ۲۰میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری و کاهش طلاق در سال ۹۴خبر داد و گفت: طلاق عاطفی نسبت به سال گذشته در کشور افزایش یافته است.
۱۰ عامل جدایی
به گزارش خط نیوز ، همایون هاشمی با استناد به اطلاعات به‌دست آمده از پژوهش‌ها و مقایسه آماری سال‌های گذشته گفت:‌ عدم‌مسئولیت‌پذیری، طلاق عاطفی، اعتیاد، دخالت اطرافیان، کمبود مهارت‌های زندگی، بیکاری، عدم‌تسلط به مهارت‌های حل مسئله، عدم‌حمایت‌های روانی و عاطفی، پایین بودن آستانه تحمل و همچنین عدم‌بلوغ فکری ازجمله دلایل مهم درخواست طلاق هستند.

علل طلاق در ایران

طبق آمارهای سازمان ثبت، در ۷ماهه اول سال گذشته، ۹۰هزار و ۶۵۳مورد طلاق در کشور ثبت شده که ۵/۱۵درصد آنها به دخالت خانواده‌ها ربط داشته است. دلیل دوم وقوع طلاق با فراگیری ۳/۱۵درصد محقق نشدن یکی از شروط ضمن عقد است. طبق این آمار، یک ششم زوج‌ها که تصمیم به جدایی می‌گیرند از این گله دارند که همسرانشان به قول و قرارهای هنگام عقد پایبند نبوده‌اند و در مسیر زندگی برخلاف وعده‌های ابتدای آشنایی و ازدواج عمل کرده‌اند.

زمستان سال ۹۱هم وزارت ورزش و جوانان دولت دهم نتایج پژوهشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بی‌اخلاقی زوج‌ها اصلی‌ترین دلیل طلاق در ایران است. پیش از این طلاق عاطفی به‌عنوان عامل ۵۰درصدی طلاق‌ها اعلام شده بود.

بیکاری و اعتیاد هم همیشه پای ثابت این فهرست‌ها بوده است. حالا و با انتشار این فهرست جدید از سوی بهزیستی، هر چند نمی‌توان علل طلاق در سال‌های گذشته را با هم مقایسه کرد اما آنچه مشخص است اینکه عواملی مانند طلاق عاطفی، بیکاری و اعتیاد پر رنگ‌تر شده‌اند.

طرح بشیر برای کاهش طلاق

رئیس سازمان بهزیستی در مراسم رونمایی از طرح بشیر با اشاره به اینکه طلاق عاطفی در کشور به نسبت گذشته رو به افزایش است، افزود:‌ اعتیاد با ۷۹/۷درصد و همچنین بیکاری با ۷۸/۴درصد مهم‌ترین دلایل درخواست طلاق عنوان شده‌ است. در سال ۹۱نسبت ازدواج به طلاق ۵/۵به یک‌درصد بوده اما این آمار در سال ۹۲به ۴/۵رسیده که نشان‌دهنده افزایش شیب ملایم آمار طلاق در کشور است. به گفته همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور طرح بشیر که روز گذشته رونمایی از آن انجام شد، به‌صورت پایلوت در استان یزد انجام شد که طی آن ۴۳درصد از آمار طلاق این استان کاسته شد. هاشمی با بیان اینکه امسال ۱۱۷هزار طلاق در کشور صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح در سراسر کشور و همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با خانواده ۱۵تا ۳۰درصد از میزان طلاق در کشور کاسته شود. به گفته رئیس سازمان بهزیستی، امسال برای اجرایی شدن این طرح از بودجه سال‌جاری سازمان استفاده می‌شود اما برای سال آینده ۲۰میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص داده شده است.

این طرح در ۴مرحله عملیاتی قبل از ازدواج، بعد از ازدواج، قبل از طلاق و بعد از طلاق اجرایی می‌شود. اما چه کسانی می‌توانند از طرح بشیر استفاده کنند؟‌ به گفته همایون هاشمی تمام افراد جامعه، زوج‌های جوان، جوانان د رمعرض ازدواج، مددجویان سازمان بهزیستی و تمامی خانواده‌ها می‌توانند از خدمات سازمان بهزیستی درخصوص کاهش طلاق استفاده کنند. خط تلفنی ۱۴۸۰نیز با مشاوران مجرب راهنمای خوبی برای افرادی است که می‌خواهند از تجارب مددکاران این سازمان در زمینه ازدواج و داشتن زندگی پایدار استفاده کنند. به گفته رئیس سازمان بهزیستی افرادی که از خدمات طرح بشیر استفاده می‌کنند تا یک سال بعد از خدمات‌دهی نیز توسط مددکاران این سازمان مورد حمایت قرار می‌گیرند و هر زمان مشکلی برای آنها پیش بیاید می‌توانند با این مددکاران ارتباط برقرار کنند.

آنطور که هاشمی خبر داده در این طرح برای زوجین جوان جلسات آموزشی و مشاوره‌ای برگزار می‌شود و برای آن دسته از زوج‌هایی که دچار مشکل شده‌اند و می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند نیز برنامه‌های مشاوره‌ای درنظر گرفته شده و تلاش می‌شود تا آنان به زندگی خود بازگردند.

چندی قبل نیز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با رئیس سازمان بهزیستی درخصوص طرح کاهش طلاق گفت:‌‌ طلاق به همه افراد خانواده و جامعه آسیب می‌زند و بهزیستی باید برای مبارزه با طلاق و کاهش آمار آن تلاش بیشتری انجام دهد. مهم‌ترین وظیفه بهزیستی شاید مقابله با افزایش طلاق باشد زیرا طلاق سبب آسیب به خانواده اعم از مرد و زن و فرزند می‌شود.

طلاق به روایت آمار

براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور استان‌های تهران و البرز رکورددار بیشترین طلاق و کمترین ازدواج در کشور هستند، بر این اساس آمار ازدواج و طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته حکایت از وقوع ۷۵۷هزار و ۱۹۷ازدواج و ۱۵۸ هزار و ۷۵۳ طلاق دارد که این میزان در مقایسه با سال قبل از آن به‌ترتیب ۴/۴درصد کاهش و ۴/۶درصد افزایش نشان می‌دهد.
/ همشهری
Share/Save/Bookmark