توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 27048
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۰
آیا روحانی در زاهدان از زخم‌خوردگان گروه‌های تکفیری دلجویی می‌کند؟
آیا روحانی در زاهدان از زخم‌خوردگان گروه‌های تکفیری دلجویی می‌کند؟
رئیس جمهور فردا و در قالب سومین سفر استانی دولت یازدهم، به سیستان بلوچستان می رود تا با مردم این استان دیدار کرده و به مسائل اجرایی مهمترین استان جنوب شرقی کشور رسیدگی کند.

به گزارش خط نیوز ، اما این سفر شاید در سایه اقدامات اخیر تروریستی در این منطقه اهمیت بیشتری پیدا کرده باشد. این در حالی است که در چند سال اخیر در این استان با عملیات های متعدد گروهای تکفیری ۵۰۰ نفر شهید و زخمی شده اند. نکته قابل تامل آنکه شمار قابل توجهی از عوامل این عملیات ها درس خوانده های برخی حوزه علمیه های اهل سنت در درون زاهدان و برخی شهرهای بلوچستان است که به علت عدم اجرایی شدن قانون نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان به راحتی هم اینک عقاید تندرو مذهبی در حال تدریس می کنند.

عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک بعد از آنکه پس از چندین عملیات تروریستی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد در جلسه ای با علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان گلایه کرد که چرا بسیاری از افراد همانند او را تاکنون متوجه افراط گری مذهبی نکرده اند. این گلایه ها در حالی صورت گرفت که خود عبدالمالک نیز در جایی دیگر از کوتاهی برخی علمای اهل سنت درباره جلوگیری از افراط گرایی و نقش بازدارنده برخی علمای اهل سنت گلایه کرده بود. در حالیکه بسیاری از علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان همواره گروه های تکفیری را طرد و انها را خارج از اهل سنتمعرفی کرده اند در این سالها حتی کار به جایی رسید که در برخی مراسمات رسمی مسجد مکی زاهدان که تحت نظارت مولوی عبدالحمید می باشد، اعتقادات شیعه به شرک و کفر تشبیه شد.

با وجودی که اینک دولت یازدهم روابط بسیار نزدیکی با برخی جریانات تندرو مذهبی در جنوب شرق برقرار کرده آیا رئیس جمهور محترم تنها برای تسلای دل برخی خانواده شهدای ترور این استان حاضر به دیدار و دلجویی آنها خواهند شد؟

در سال ۸۸ در یکی از اغتشاشات خیابانی در چند متری مسجد مکی زاهدان ۵ نفر از اعضای صندوق مهر تنها به جرم اینکه به نوعی کارمند وابسته به سپاه پاسداران و در مکان وابسته به این نهاد محل کارشان بود زنده زنده در آتش سوختند! در میان این سوختگان یک زن نیز بود، آیا آقای روحانی در این سفر به این خانواده ها سر خواهد زد، آنها از آن مکان جغرافیایی این جنایت سخنان قابل تاملی برای روحانی خواهند داشت.

این دلجویی گرچه عمیقا نمادین خواهد بود ولی حداقل مرهمی برای دیدارهای متعددی خواهد بود که مسئولین دولت تدبیر و امید با برخی چهره های تندرو مذهبی در زاهدان برقرار می کنند، می باشد.

امید می رود رئیس جمهور در این سفر با سخنان شفاف و قاطع درباره مقابله با هر نوع عامل گسترش تکفیری در جنوب شرق بسیاری از نگرانی ها را در اینباره از مردم مظلوم سیستان و بلوچستان دور کنند. زیرا سخنان دو پهلو در باره نحوه وحدت در سیستان و بلوچستان نمی تواند دردی از این مردم دوا کند.
رجا نیوز
Share/Save/Bookmark