توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 28588
جمعه ۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۹
افزایش ۱۳۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید نفت ایران در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳۸ هزار بشکه و در ماه می ۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۶ هزار بشکه افزایش یافته است.

به گزارش خط نیوز به نقل از فارس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور، در جدیدترین گزارش خود موسوم به «مرور ماهانه انرژی»، متوسط تولید نفت ایران در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۴ را ۳.۲۴۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

بر این اساس، تولید نفت ایران در ۵ ماه نخست ۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش روزانه ۱۳۸ هزار بشکه‌ای و نسبت به متوسط کل واردات نفت ایران در سال ۲۰۱۳ از افزایش ۱۳۱ هزار بشکه‌ای برخوردار شده است.

ایران در ماه می ۲۰۱۴ همانند دو ماه پیش از آن ۳.۲۳۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده است اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۶ هزار بشکه بیشتر است. تولید نفت ایران در ماه می سال گذشته میلادی ۳.۰۶۴ میلیون بشکه در روز عنوان شده است.

بر اساس برآوردهای این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۳ با تولید ۳.۱۱۳ میلیون بشکه نفت، دومین تولیدکننده نفت اوپک بوده است. این کشور در ۵ ماه نخست امسال با تولید ۳.۲۴۴ میلیون بشکه در روز پس از عربستان و عراق در جایگاه سوم قرار دارد.

در این بازه زمانی، تولید نفت عربستان روزانه ۹.۷۷۸ میلیون بشکه و تولید نفت عراق روزانه ۳.۲۹۸ میلیون بشکه تخمین زده شده است.

اوپک در ۵ ماه ابتدایی امسال مجموعا ۳۲.۰۰۹ میلیون بشکه در روز تولید کرده است که این رقم نسبت مدت مشابه سال قبل از آن ۴۴۱ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

در بخش دیگری از این گزارش، میزان تولید نفت ۲۰ کشور تولیدکننده نفت در ماه می ۲۰۱۴ برآورد شده است و رتبه ایران همانند ماه گذشته تغییری نکرده و همچنان هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در میان ۲۰ کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان عنوان شده است.

میزان تولید نفت ۷ کشور نخست به این ترتیب است، روسیه ۱۰.۰۸، عربستان ۹.۶، آمریکا ۸.۳، چین ۴.۱، کانادا با ۳.۶، عراق با ۳.۳ و ایران با ۳.۲ میلیون بشکه نفت در روز.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین در ادامه گزارش ماهانه خود اعلام کرد، کشورهای حاشیه خلیج فارس در ۵ ماه نخست ۲۰۱۴ روزانه ۲۳.۴ میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند که ۳۰.۵ درصد کل نفت تولید شده در جهان را تشکیل می‌دهد. میزان نفت تولید شده در جهان در این مدت ۷۶.۷ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

کشورهای مورد محاسبه ایران، بحرین، عراق، کویت، قطر، عربستان، امارات و منطقه خنثی میان کویت و عربستان هستند.
Share/Save/Bookmark