توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63598
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶
*سلیمانی به‌ مثابه مکتب*
*سلیمانی به‌ مثابه مکتب*
به گزارش خط نیوز- مکتب را روش، سبک و منظومه فکری یک فرد، نهاد یا مجموعه ای نامیده اند. مکتب در برگیرنده ایدئولوژی، جهان بینی، فلسفه و تفکر، اندیشه ورزی و اقدام و عمل است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در خطبه نماز جمعه، ۲۸ دی ۹۸ با گرامیداشت و تجلیل از سردار رشید جهان اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی از ایشان فراتر از فرد یاد کردند و سلیمانی را به‌مثابه «مکتب» نامیدند.
در این یادداشت به سهم خود درباره شاخصه ها، مؤلفه ها و ویژگی‌هایی که «حاج قاسم سلیمانی» را از فرد به «مکتب» ارتقا داد، مطالب زیر را تقدیم می‌کنم؛

👈 *(یکم) شخصیت سلیمانی* : قاسم سلیمانی انسانی مؤمن، مجاهد، عارف، رزمنده و در یک کلمه «مومن بالله» بود. او آسمانی و «الهی» بود و برحسب ظاهر «پایش در زمین» بود. او چون منصور بن حلاج بود که می‌گفت «چوبه دارم را سالیانی است بر دوشم حمل می‌کنم». عشق به شهادت و لقای الهی را در دوران جنگ تحمیلی و عرصه مقاومت سرمشق خود قرار داده بود و برای رسیدن به این مقام «شهید» سر از پا نمی‌شناخت.

👈 *(دوم) تولی و تبری* : سلیمانی اهل تولی و تبری بود و اعتقاد داشت که نباید جامعه را خط‌کشی کرد. همه مردان و زنان، همه جوا‌ن‌ها را فارغ از ظاهر آنها متعلق به این آب و خاک می‌دانست و تلاش بایسته‌ای داشت که «جمع‌کننده» باشد. همه دغدغه اش «وحدت» و «افزایش همبستگی و اتحاد ملی ایرانیان» بود. به تعبیر قرآن کریم در میان مسلمانان، مومنان و جامعه ایرانی «رحماء بینهم» بود اما سلیمانی در برابر دشمنان «اشداء علی‌الکفار» بود.

👈 *(سوم) حامی محرومان و مستضعفان* : حاج‌قاسم سلیمانی در هر عرصه‌ای یاور و پیشگام محرومان و مستضعفان بود. اگر سیل، زلزله یا بحران در ایران رخ می‌داد در هر کجای جهان که بود خودش را در کوتاه ترین زمان ممکن برای کمک و امداد به مردم می‌رساند. حاج قاسم نه فقط محبوب مردم ایران بود بلکه در جهان اسلام در عراق، یمن، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، بحرین و... در زمره «محبوب‌ترین چهره های حامی و یاور مستضعفان» بود. راز اینکه رهبری معظم انقلاب اسلامی در آغاز ۴۰ سالگی دوم انقلاب در کنار مکتب امام‌خمینی (ره) مکتب سلیمانی را معرفی کردند افکار، اندیشه ها و اقدامات فرامرزی، فرا ایرانی و فراشیعی حاج‌قاسم سلیمانی بوده است.

👈 *(چهارم) سلیمانی، یک استراتژیست* : حاج‌قاسم سلیمانی یک ژنرال بزرگ نظامی در عرصه جهانی بود. با حاضر‌بودن او همه احساس ملجأ و پناه داشتند. نفوذ کلام، بیان رسا و تاثیرگذار، آشنایی و اشراف در حوزه دانش نظامی و راهبردی در کنار تجارب ارزنده و آزمون عملی در جبهه های نبرد در جای‌جای مختلف جهان از «حاج قاسم سلیمانی» یک افسر و ژنرال کارکشته، کاربلد و یک استراتژیست برجسته ساخته بود. او در سایه همین استراتژی ها توانست مرزهای عقیدتی و دفاع از منافع ملی ایران را تا دریای مدیترانه گسترش دهد و دشمنان قسم‌خورده ایران انقلاب اسلامی را به مرزهای بسیار دور برای کاهش مزاحمت های آنان براند.

👈 *(پنجم) فراجناحی‌بودن* : حاج قاسم سلیمانی خط و نگرش سیاسی مشخصی داشت. خط قرمز او اسلام، ایران، انقلاب اسلامی، نظام، ولایت فقیه و رهبری و مقاومت بود. هیچ‌گاه وارد دسته‌بندی‌های سیاسی و حزبی نشد. شخصیت مستقل و فراجناحی او موجب تفسیر و تأویل های گوناگون از «خط و ربط سیاسی» حاج قاسم داشت، به گونه ای که هر جناح یا حزب یا شخصیتی او را متعلق به مجموعه سیاسی خود می‌دانست. حاج قاسم «پدر» بود. جامعه را به‌مثابه «خانواده» می‌پنداشت و آحاد جامعه را چون اعضای خانواده می‌دانست که همه را باید زیر چتر خود قرار دهد.

باید درباره حاج قاسم سلیمانی سالیان سال نوشت، فیلم سریال ساخت. او قهرمان قصه های واقعی ملت ایران است و باید چون رستم در داستان‌ها جاویدان بماند. سلیمانی نماد پهلوانان امروز ایران است که چون رستم پناه مُلک و ملت اند، چرا که پهلوانان هرگز نمیمیرند.
Share/Save/Bookmark