توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51898
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۷
یک تحلیل‌گر عراقی تشریح کرد
دلایل مشارکت پایین مردم عراق در انتخابات پارلمانی این کشور
دلایل مشارکت پایین مردم عراق در انتخابات پارلمانی این کشور
یک تحلیل‌گر عراقی با اشاره به مشارکت 44.5 درصدی مردم عراق در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور در تبیین دلایل مشارکت نسبتاً پایین مردم عراق در این انتخابات تصریح کرد: یکی از دلایل عمده این موضوع عدم حضور چهره‌های جدید در این عرصه بود.

سید رضا قزوینی غرابی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان ارزیابی دقیقی از نتایج انتخابات برگزار شده، ارائه داد و باید منتظر ماند تا به طور کامل نتایج انتخابات اعلام شود، تصریح کرد: طبق آنچه که مقامات عراقی اعلام کرده‌اند نتایج به صورت کامل تا 48 ساعت بعد از برگزاری انتخابات اعلام خواهد شد.

وی در تبیین دلایل مشارکت پایین مردم عراق در این انتخابات نسبت به آنچه که پیش‌بینی میشد ، خاطرنشان کرد: حدود 15 سال از سرنگونی صدام میگذرد و مردم به دلیل وجود حجم بالای فساد اقتصادی و اداری از فضای موجود در کشور راضی نیستند و قطعا این نارضایتی از عدم وقوع اصلاحات در عراق نقش عمده‌ای داشته تا مردم در این انتخابات مشارکت جدی نداشته باشند.

این کارشناس عراقی همچنین با اشاره به کاندیدا شدن چهره‌های تکراری و برخی از سیاست‌مدارانی که 15 سال در عرصه حاکمیت عراق حضور داشته‌اند، اظهار کرد: از نظر مردم حضور مجدد این افراد در عرصه به معنای ادامه مسیر گذشته است و تغییری در روند موجود ایجاد نخواهد کرد.

قزوینی با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی عراق موضوعی مطرح شده بودکه افراد آزموده را آزمودن خطا است و این موضوع نیز در بین مردم مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: در چند روز گذشته نیز برخی از جریانهای سیاسی به صورت قابل توجه بر طبل تحریم انتخابات کوبیدند که این موضوع نیز در رفتار سیاسی مردم تاثیرگذار بود.

این کارشناس مسائل عراق همچنین با اشاره به بیانیه اخیر آیت‌الله سیستانی در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: در دوره‌های قبل مراجع از جمله آیت‌الله سیستانی وجه شرعی حضور مردم در این انتخابات را مورد تاکید قرار می دادند ولی در این دوره بر چنین موضوعی تاکید نشد و در کنار تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ،آن را امری اختیاری عنوان کردند .

به گزارش ایسنا ، در انتخابات روز گذشته عراق ۲۵ میلیون نفر واجد شرایط برای مشارکت در انتخابات بودند و بیش از ۸۴۰۰ شعبه اخذ رای در سراسر عراق دایر شده بود عراقی های مقیم خارج و واجد شرایط نیز ۸۵۰ هزار نفر بودند که رای خود را پنجشنبه و جمعه به صندوق انداختند.

طبق نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و لیست الفتح به ریاست هادی العامری در سطح لیست‌های مختلف انتخاباتی پیشتاز هستند.

طبق گزارش‌های غیررسمی،‌ استان‌های اقلیم کردستان عراق بالاترین میزان مشارکت را در بین استان‌های عراق ثبت کردند، به طوریکه در استان اربیل میزان مشارکت ۵۵ درصد و در سلیمانیه ۵۲ درصد بود در حالی در دهوک میزان مشارکت ۶۹ درصد اعلام شد.

این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است. کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد.
Share/Save/Bookmark