توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52941
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
جرم‌گیری برای دندان مضر است؟
یک دندانپزشک گفت: جرم گیری نامناسب دندان باعث بیماری لثه می شود.
جرم‌گیری برای دندان مضر است؟
به گزارش خط نيوز به نقل از ایسنا، مهدی کریمی افزود: جرم گیری نادرست می تواند دندان‌ها را لق و باعث بیماری لثه شود لذا جرم گیری باید توسط پزشکان متخصص صورت گیرد تا از آسیبهای احتمالی به بافت لثه جلوگیری شود.کریمی با اشاره به اینکه جهت ازبین بردن پلاک و جرم سفت شده روی دندان اغلب جرم گیری توصیه می‌شود تصریح کرد: جرم گیری، یک درمان پاکسازی شامل تراشیدن پلاک و جرم از روی دندان است.

این دندانپزشک درخصوص علت تشکیل جرم روی دندان اظهار کرد: بزاق ها به طور معمول دارای املاح هستند که بروی دندان رسوب کرده و وجود پروتئین موجود در غذا و بزاق در دهان باعث افزایش حجم رسوبات و به مرور باعث تشکیل جرم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها مقدار کمی از جرم موجود روی دندان قابل مشاهده است خاطرنشان کرد: قسمت عمده جرم با تخریب لثه در زیر لثه جایگزین شده و از دید پنهان می شود که این جرم ها حاوی میکروب بوده و ۴۵ درصد جرم دندان را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: به مرور زمان جرم‌های زیرلثه باعث تخریب بافت چسبنده لثه و پایه دندان می‌شود که با جرم گیری به موقع دندان از تخریب لثه می‌توان جلوگیری کرد.کریمی در خصوص اینکه مطرح می شود جرم گیری برای دندان مضر است، توضیح داد: باجرم گیری دندان، جرم های رو دندانی و داخل لثه تمیز شده و لثه تحلیل رفته و در معرض دید قرار می گیرد و چنین احساس می شود که جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده درحالی که این جرم است که برای لثه مضر بوده و جرم گیری هیچ ضرری برای دندان‌ها ندارد.

وی افزود: مردم بر این باورند جرم گیری باعث ساییدن دندان می شود درحالی که جرم گیری مناسب علاوه بر برداشتن جرم از روی دندان و بهبود ظاهر به سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌کند.

این دندانپزشک تصریح کرد: گاهی جرم گیری عوارض موقتی همچون زخم لثه، خونریزی لثه، ساییدن و ایجادحساسیت دندانی بدنبال دارد که با دهان شویه و مسواک زدن بهبود می یابد.کریمی با اشاره به اینکه حتما بایدسالی یک بار دندان ها را جرم گیری کرد، خاطرنشان کرد: مسواک زدن مداوم و روزانه و استفاده از نخ دندان تشکیل جرم روی دندان را به حداقل می‌رساند.
Share/Save/Bookmark