توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 18381
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۵
آزمون پیش‌ روی مجلس؛
قرائت گزارش التهاب‌آفرین یا تداوم خط انسجام داخلی
قرائت گزارش التهاب‌آفرین یا تداوم خط انسجام داخلی
تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی معتقدند که قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن در صحن علنی موجب ایجاد التهاب در سطح جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۲۲ بهمن سال ۹۱ همچون سالیان گذشته مراسم راهپیمایی سراسری پیروزی انقلاب اسلامی، در تهران و سایر شهرهای کشور با شور و هیجان بیشتری نسبت به قبل برگزار شد اما در این روز و در جریان سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس در شهر مقدس قم، "تعداد اندکی" با پرتاب مهر موجب برهم خوردن سخنرانی وی شدند.

پس از این اتفاق و موضع‌گیری صریح مقامات درباره آن، موضوع به کمیسیون امنیت ملی ارجاع و کمیسیون نیز کمیته‌ای ویژه را تشکیل داد تا به بررسی مسئله پرداخته و گزارشی در این باره تهیه کند.

این کمیته که ریاست آن بر عهده منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی بود، پس از چند ماه بررسی مسئله بی‌احترامی به رئیس مجلس، نهایتاً گزارشی تهیه و ماوقع را شرح داده و در آن اسامی برخی مسئولان استانی را در وقوع این حادثه نام برده و موضوع را متوجه اشتباهات آنها کرده است.

برخی نمایندگان هم معتقدند که این گزارش باید از طریق مقامات قضایی مورد پیگرد و ارزیابی قرار گیرد.

به اذعان نمایندگان، قرائت این گزارش در آستانه مراسم روز تحلیف رئیس جمهوری منتخب و معرفی وزرا به مجلس موجب ایجاد دودستگی در مجلس و البته ایجاد التهاب سیاسی خواهد شد چرا که نهادهایی که از آنها در گزارش نام برده شده است نیز براساس قانون باید در صحن حضور یافته و در قبال اتهاماتی که اولا توسط مقامات قضایی بررسی نشده و ثانیاً اثبات هم نشده است، می‌توانند در صحن حضور یافته و علیه دیگر نهادها و یا در مقام دفاع از خود مطالبی را بیان کنند که قطعاً این کار موجب در ملتهب شدن فضای آرام این روزهای کشور موثر خواهد بود.

در همین خصوص، محسن کوهکن سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هشتم، برگزاری مراسم تحلیف در مجلس و راهپیمایی روز قدس را دو رویداد مهم پیش رو در داخل کشور دانسته و گفته است: ما در آستانه برگزاری روز جهانی قدس هستیم ضمن آنکه مراسم تحلیف هم هفته آینده در مجلس برگزار می شود و این دو برنامه برای ما مهم است از این رو معتقدم نباید چنین گزارشی در مجلس قرائت شود و علی لاریجانی رئیس مجلس در عدم قرائت آن نقش تاثیر گذاری را خواهد داشت.

احمد امیرآبادی که خود نماینده مردم قم در مجلس است نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفته که بعد از بیانات مقام معظم رهبری در این باره، "عملا کار تمام شده است" و حتی آنهایی هم که آن کار را انجام داده بودند بعد از این بیانات ابراز پشیمانی کردند لذا موضوع تمام شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان به ویژه دولت و مجلس باید به مشکلات اصلی مردم از جمله بیکاری، تورم و اقتصاد کشور رسیدگی کنند، تأکید کرده که آیا حادثه ۲۲بهمن قم مسئله اصلی کشور است.

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرائت این گزارش را در دستور کار این هفته مجلس قرار داده ولی تعدادی از نمایندگان از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شاخص فراکسیون اصولگریان می‌گویند که بهتر است این گزارش از دستور کار هیئت رئیسه خارج شود چرا که قرائت ان نه تنها به نفع لاریجانی نیست، بلکه به ضرر وی هم خواهد بود.

در عین حال، برخی نمایندگان هم نظر دیگری دارند، سید مهدی هاشمی در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفته است: بنده اساس قرائت گزارش در مجلس را قبول ندارم، ممکن است که نبردن اسم اثرات منفی را کاهش دهد، ولی در مجموع طرح این موضوع مناسب نیست.

مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران هم می‌گوید، " انقلاب اسلامی با اشاره به عواض ناشی از قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن شهر قم بر جامعه تاکید کرد: قرائت گزارش حادثه قم در مجلس بازی باخت، باخت است."

با مخالفت‌های چند روز اخیر نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی، احتمال این وجود دارد که قرائت این گزارش از دستور کار صحن خارج و پیگیری موضوع از طریق مبادی حقوقی و قضایی در دستور کار قرار گیرد.
Share/Save/Bookmark