توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47181
شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۹
تعطیلات زمستانی مدارس! بهترین‌راه‌حل‌مسئله‌پاک‌کردن صورت‌مسئله‌است.خلاص!!!
معلمی که نیم قرن تجربه حضور در عرصه فرهنگی و تعلیم و تربیت کشور را دارد با انتقاد از تعطیلات زمستانی مدارس گفت: این تعطیلات نیازمند مطالعه دقیق است و به درد کل کشور نمی‌خورد.
تعطیلات زمستانی مدارس! بهترین‌راه‌حل‌مسئله‌پاک‌کردن صورت‌مسئله‌است.خلاص!!!
به گزارش خط نيوز به نقل از پایگاه 598، غلامرضا عبدالوند، معلمی که نیم قرن تجربه حضور در عرصه فرهنگی و تعلیم و تربیت کشور را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص تعطیلات زمستانی مدارس، اظهار داشت: یک جمله کوتاه که در واقع تصمیمی برای یک جمعیت حدود سیزده میلیونی است، کاری بسیار دشوار، پیچیده و حساس است.

وی افزود: با توجه به اینکه هم این جمعیت دارای موقعیت سنی بسیار متنوع و هم موقعیت اقلیمی و شرایط خاص آب و هوایی هستند، تصمیم گیری را در این خصوص بسیار دشوارتر کرده است.

عبدالوند با تأکید بر اینکه در این مجال نیاز به ورود آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: گره زدن مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان با مشکلات زیست محیطی و گردشگری و غیره از یک طرف، نگاه مشترک به اوقات فراقت و تحصیلی دانش آموزان کشور با کلان شهر تهران از طرف دیگر آموزش و پرورش را ملزم می کند تا به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت این نسل رأسا به موضوع ورود پیدا کند و از هر نوع حرکت احساسی و مقطعی و اینکه هر دستگاهی مشکل خود را به گردن این جمعیت میلیونی نیندازد و خیلی راحت حل معضلات مختلف را با تعطیلی مدارس گره بزند جای بحث کارشناسی است.

وی ادامه داد: به عنوان یک معلم که نیم قرن مستقیم یا غیر مستقیم در خدمت دانش‌آموزان بوده ام و هم اوضاع و احوال مدارس و محیطی که بتواند حداقل چند ساعتی بچه ها را یک جوری نگهداری کند، اگر مدرسه نباشد این بچه ها باید کجا باشند و چکار کنند.

این معلم با تجربه با بیان اینکه با این لایحه دولت مخالف هستم، گفت: ٢٣ استان کشور از یک نوع آب و هوای مشترک برخوردارند که اتفاقا فصل مناسب کار و تلاش در این استان ها حدود ٧ ماه «200 روز کاری» مناسب است. امروزه که انگیزه تحصیلی به دلایل مختلف بسیار کم شده و بچه ها بی رغبت به مدرسه می روند و سرنوشت خود را در آینده با خواهر و برادر لیسانس و فوق لیسانس خود مقایسه می کنند که خانه نشین هستند، در پاسخ نظر سنجی قطعا تعطیلات بیشتری را طالب هستند.

وی افزود: اینجا است که به جای صورت مسئله تعطیلات زمستانی که بچه ها مدرسه نباشند، سوال دیگری هم باید مطرح شود که پس بچه ها باید کجا باشند، اگر این تعطیلات به روال فعلی ادامه پیدا کند، دقیقا در استان های مورد اشاره بچه ها به محض پایان سال تحصیلی در مزارع و کارگاه ها مشغول کار خواهند شد و بسیاری هم برای خرج تحصیل خود از استانی به استان دیگر می روند.

عبدالوند با اشاره به اینکه «مدارس» آخرین عامل آلودگی هوا حتی در تهران هستند، تصریح کرد: با شرایط فعلی این تعطیلی به مراتب هم برای اولیا و هم دانش آموزان مقرون به صرفه است. عامل آلودگی هوای تهران این همه اتومبیل تک سرنشینی هستند که در تهران پرسه می زنند، که یک درصد رانندگان آنها دانش آموزان نیستند که محیط را آلوده کنند.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود «سازمان میراث فرهنگی» تعطیلات زمستانی را رونق گردشگری می داند، عنوان کرد: اتفاقا، دقیقا بر عکس است؛ از یک طرف پلیس به خانواده ها توصیه می کند که در زمستان مسافرت نکنند، از طرف دیگر سازمان گردشگری می گوید که مسافرت وگردشگری رونق می گیرد. فصل مسافرت در ایران تعریف شده و روی روال خاص خود انجام می شود.

وی اضافه کرد: مشکلاتی را که در زمستان مقطعی ایجاد می شود و با یک یا دو روز تعطیلی برطرف می شود را نباید به صورت یک قانون مشخص تعریف کنیم.

وی ادامه داد: آیا اگر در زمستان چند روز معین و مشخص به عنوان تعطیلات زمستانی در نظر بگیریم و با توجه به شرایط جوی در زمستان برف و سرمایی را غیر از روزهای مشخص داشتیم هم باید تعطیلات را انجام بدهیم و هم روزهای برف و سرما را تعطیل کنیم؟ آیا روزهایی که به ناچار باید مدارس تعطیل شود را از تعطیلات قرار دادی کسر می کنیم؟

معلمی که نیم قرن تجربه حضور در عرصه فرهنگی و تعلیم و تربیت کشور دارد با اشاره به مشکل دیگری که مربوط به این لایحه تعطیلات زمستانی مدارس است، گفت: مشکل اساسی دیگر در زمستان، فضاهای ورزشی و تفریحی مثل فصول دیگر سال نیستند. بچه ها اگر در مدرسه نباشند حتما باید در منزل باشند و نیز موجب مزاحمت هایی برای اولیا خواهند بود.

وی افزود: در صورتیکه در وضع موجود و تعطیلات کنونی کمک موثری برای اولیا هستند. در نتیجه و در وهله نخست، این تعطیلات قهرا مقطعی و با توجه به وضعیت جوی خود به خود به وجود می آید و نمی توان وقت و ساعت و روز و احتمالات برای آن قائل شد. ثانیا تأکیدا باید یادآور شوم که شرایط آب و هوای ٢٣ استان بسیار به هم نزدیک و موقعیت یکسان دارند و گره زدن شرایط آنها با تهران و چند استان خاص دیگر نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه موجب نابسامانی می شود و در وهله آخر، به علت تعطیلات زیاد در کشور این امر موجب افت تحصیلی می شود.

عبدالوند با بیان اینکه بسیاری از تعطیلات کشور خارج از تقویم سال و بستگی به شرایط دیگر دارد، خاطرنشان کرد: اگر روزهایی را که اجبارا بر اثر برف و سرما یا عوامل دیگری تعطیلی رخ می دهد از روزهای تعطیلات زمستانی یا تابستانی کسر شود که کاری غیر ممکن است، بلی اما با این شرایط تعطیلات دو برابر و چند برابر می شود.

وی اضافه کرد: به نظرم بیشتر از اینکه به تعطیلی بیندیشیم باید بیندیشیم که بچه ها اگر در مدرسه نباشند کجا می توانند باشند؟ اگر فصل کار در مزرعه نباشد با اشاره ای که در بالا داشتم، مسافرت هم در زمستان مشکل باشد، فضای ورزشی و تفریحی هم نباشد، بچه ها مجبورند خانه نشین شوند و مشکلات بچه ها با والدین شروع خواهد شد.

معلمی که نیم قرن تجربه حضور در عرصه فرهنگی و تعلیم و تربیت کشور دارد تصریح کرد: امیدوارم متولیان تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش به عنوان مرجع پاسخگو تربیت نسل جوان و پویای کشور مستقیما بدون ملاحظات سیاسی و غیره تصمیمات کارشناسی اتخاذ نمایند و واقع بینانه تَر موضوع را دنبال کند و تحت فشار دستگاه های دیگر که برای حل مشکلات مقطعی خود مدارس را بهانه می کنند از تصمیمات خام و غیر کارشناسانه خودداری نمایند.
Share/Save/Bookmark