توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 39577
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹
وزیر جهاد کشاورزی:
مقصران احتمالی امحای سیب‌زمینی‌ها را پیدا می‌کنیم
وزیر جهاد کشاورزی‌ از رشد 5.7درصدی بخش کشاورزی در نیمه نخست امسال خبر داد و در مورد امحای سیب‌زمینی‌ها گفت: یا دراین‌باره همکاران تلاش خود را کرده و یا قصور و تقصیر داشته‌اند که از بازرسی وزارتخانه خواسته‌ام موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کند.
مقصران احتمالی امحای سیب‌زمینی‌ها را پیدا می‌کنیم
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزیر جهاد کشاورزی‌ از رشد 5.7درصدی بخش کشاورزی در نیمه نخست امسال خبر داد و در مورد امحای سیب‌زمینی‌ها گفت: یا دراین‌باره همکاران تلاش خود را کرده و یا قصور و تقصیر داشته‌اند که از بازرسی وزارتخانه خواسته‌ام موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

حجتی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: در برنامه ششم نیز پیشنهاد کردیم که رشد بخش کشاورزی سالانه پنج درصد باشد که این هدف تحقق پذیر است.

وی گفت: اجدادمان از دیرباز با مشکل کمبود آب مواجه بودند اما واقعیت بخش کشاورزی سرزمینهای ما نشان می‌دهد که ظرفیت تولید کشاورزی بسیار بیشتر از وضعیت تولید فعلی است.

حجتی افزود: برنامه ریزی کرده‌ایم که حداکثر طی شش تا هفت سال بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته به یک تراز قابل قبولی در محصولات کشاورزی برسیم که یکی از راههای دستیابی به آن توجه جدی به اقتصاد مقاومتی این بخش است.

حجتی در ادامه با اشاره به خرید هرساله گندم از کشاورزان گفت: خرید گندم مازاد کشاورزان در سال 92 چهار میلیون و 700 هزار تن در سال 93 شش میلیون و 700 هزار تن بود که این رقم در سال 94 با وجود محدودیت‌های آبی به هشت میلیون و 800 هزار تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: حتی می‌توان 500 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم را کاهش داد و با استفاده از فن‌آوریهای آبیاری نوین و انواع کشت و مدیریت آب هم در عین حال محصولات مورد نیاز کشور را نیز تولید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اعلام اینکه بیشتر ذرت مصرفی داخل از خارج وارد می‌شود، افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در افق 10ساله 70 درصد ذرت مورد نیاز در داخل تولید و در عین حال بازار را نیز رقابتی خواهیم کرد.

اجرای طرح نکاشت در مناطق کم‌آب
حجتی در باره طرح نکاشت نیز گفت: طرح نکاشت در مناطقی صورت می‌گیرد که با محدودیت جدی منابع آب روبه‌رو هستیم و یک محصول در آنجا آب زیادی مصرف می‌کند بنابراین بهتر است محصول با مصرف آب کم را جایگزینش کنیم که البته طرح نکاشت تنها در چند نقطه هم اکنون اجرا می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با ابراز اینکه شرکت بازرگانی دولتی در سال 94 هیچ خرید خارجی گندم نداشته است، افزود: این شرکت تنها 300 هزار تن را وارد کرده که آن هم مربوط به خرید سال گذشته است چرا که خریدهای داخل جوابگوی همه خبازی‌ها است.

وی گفت: سالانه حدود 800 هزار تا یک میلیون تن برنج نیاز داریم که به کشور وارد کنیم.

حجتی افزود: البته بر اساس مصوبه‌ای که گذراندیم قیمت محصولات برنج وارداتی نباید کمتر از مشابه داخلی خود باشد تا امکان رقابت وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر 120 هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت برنج را به‌علت محدودیت آبی کاهش داده‌ایم و برآوردها نشان می‌دهد 120 هزار هکتار دیگر نیز امکان کاهش وجود دارد اما در عین حال با استفاده از ابزارهای نوین و مدیریت منابع آب و کشت‌های پیشرفته می‌توان به‌میزان زمینهای حذف شده، برنج تولید کرد.

90درصد روغن مصرفی وارداتی است

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تولید مرکبات را یکی از مزایای کم‌نظیر زمینهای باغی ایران دانست و گفت: در کل دنیا سالانه 100 میلیون تن مرکبات تولید می‌شود حال آنکه ما با یک درصد جمعیت دنیا چهار درصد مرکبات جهان را به‌میزان چهار و نیم میلیون تن تولید می‌کنیم.

وی همچنین میزان مصرف روغن در کشور را بسیار بالاتر از متوسط سطح جهانی دانست و افزود: سالانه مصرف روغن در ایران یک میلیون و 400 هزار تن است در حالی که ما کمتر از 10 درصد آن را در داخل تولید می‌کنیم و باید برای مصرف آن مدیریت شود.

مافیای بخش کشاورزی را نمی‌شناسم
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش کشاورزی داخل مافیا دارد یا نه، گفت: "نمی‌دانم مافیا یعنی چه، ما از همه فعالان و تاجران بخش کشاورزی می‌خواهیم هم منافع ملی را ببینند و هم منافع جیبشان را".

حجتی در پاسخ به پرسشی در خصوص برخی خبرها مبنی بر امحای 1700 تن سیب‌زمینی در استان فارس گفت: سیب‌زمینی امحاشده فاسد بود و نه تنها برای انسان بلکه برای خوراک دام نیز قابل مصرف نبود.

وی تصریح کرد: سالانه تولید سیب‌زمینی کشور 5.5 میلیون تن است که جوابگوی مصرف داخلی است.

وی گفت: سیب‌زمینی امحاشده نیز از نوع برداشت فصل بهاره بوده که خاصیت ماندگاری ندارد در عین حال یا در این باره همکاران تلاش خود را کرده و یا قصور و تقصیر داشته‌اند، به همین منظور از بازرسی وزارتخانه خواسته‌ام تا موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

وی در پایان با اشاره به شرایط بارندگی کشور با بیان اینکه سال گذشته 18 درصد بارندگی کمتر از سال قبل از آن بود، گفت: در عین حال مدیریت شد تا پنج تا شش میلیارد مترمکعب هم کمتر از ذخایر زیرزمینی استفاده شود اما هم‌زمان هفت تا هشت میلیون تن محصول اضافه تولید شد.

وی افزود: این با صرفه‌جویی و استفاده از فن‌آوری‌های نوین آبیاری و کشتهای مختلف مدرن و همچنین بذرهای متنوع و مقاوم امکان پذیر است.

حجتی همچنین از رشد 5.7درصدی بخش کشاورزی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.
Share/Save/Bookmark