توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53337
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
ارزیابی نمایندگان خراسان رضوی درمجلس ازمشکلات اقتصادی کشور
تورمی غیر قابل مهار درراه است/ یک هفتم مدیران اندازه تمام کارمندان کشور حقوق میگیرند/70درصد مشکلات اقتصادی مدیریتی است
قدس انلاین – سعید کوشافر: تورم و ارزش پول ملی دو واژه ایست که این روزها خیلی ورد زبان اقتصاددانان وکارشناسان اقتصادی کشورمان شده است، این درحالی است که هرروز خبری از بازار ارزو دلار میرسد که نشان میدهد ارزش پول ملی کاهش یافته است وهمین امر باعث افزایش قیمت کالاها و درنهایت بالارفتن تورم میشود.
تورمی غیر قابل مهار درراه است/ یک هفتم مدیران اندازه تمام کارمندان کشور حقوق میگیرند/70درصد مشکلات اقتصادی مدیریتی است
این رویه درحالی طی ماههای گذشته به صورت مسلسل ادامه داشته که تمهیدات مسوولان دولت تاکنون موثر واقع نشده ونتوانسته توقع مردم از تثبیت حداقل قیمت کالاهای اساسی را براورده کند ، همین مساله باعث شده تا کارشناسان افزایش شدید نرخ تورم درماههای اینده راپیش بینی کرده وکاهش قدرت خرید بویژه دراقشار حقوق بگیر وکم درامد رامشکلی اساسی پیش روی دولت قلمداد کنند.

این درحالی است که بسیاری از دست اندرکاران بنگاههای اقتصادی بر این باورند که مشکلات اقتصادی ناشی از بی تدبیری درحوزه داخلی است و ربط انچنانی به تحریمها ندارد. به عقیده انها درصورتیکه مدیریت درستی برای حل مشکلات انجام شود میتوان درهمین شرایط هم اوضاع را سامان داد وبه گونه ای عمل کرد که مردم متحمل کمترین سختی و مشقت درمعیشت ومسایل اقتصادی شوند.

***تورم غیر قابل مهار

درهمین راستا نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی تاکید دارد که اگر دولت از عهده ارتقا ارزش پول ملی بر نیاید، نرخ تورم در چند ماه آینده غیر قابل مهار می شود.

سعید باستانی با اشاره به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه اظهار داشت: دولت باید بر اساس نرخ مصوب دلار، نرخ تورم را اعلام کند از آنجایی که نرخ دلار 4 هزار و 200 تومان مصوب شده است بنابراین دولت نمی تواند نرخ تورم را بر اساس کاهش ارزش پول ملی اعلام کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت چنین استدلال می کند که برای واردات سویا ارز 4 هزار و 200 تومان اختصاص می دهد بنابراین نرخ تورم را باید با همین عدد تعیین کند؛ اما واقعیت جامعه با استدلال دولت همخوانی ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واقعیت بازار نرخ د یگری از تورم را منعکس می کند، بیان داشت: در واقع نرخ تورم 2 رقم دارد، نرخ دولتی و نرخ واقعی، نرخ واقعی ناشی از تلاطم بازار است و نرخ دولتی بر پایه نرخ مصوب دلار است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که هیج کجای دنیا دو نرخ تورم را نمی پذیرد دولت نمی تواند دو نرخ تورم واقعی و دولتی را ارائه کند، به همین جهت نرخ تورم را با دلار 4 هزار و 200 تومان اعلام می کند که منطبق بر واقعیت بازار نیست.

باستانی ، نسبت به نرخ تورم در چند ماه آینده هشدار دارد و گفت: اگر دولت نتواند نرخ تورم را بر پایه ارزش پول ملی مدیریت کند، این نرخ تشدید می شود و در نهایت ناچار خواهیم بود نرخ تورم را بر اساس شرایط واقعی و بی توجه به دلار 4 هزار و 200 تومان اعلام کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر نرخ تورم د و رقمی است و اگر همین شرایط تدوام پیدا کند ظرف مدت 5 ماه نرخ تورم غیر قابل مهار می شود با این حال امید است که دولت وضعیت ارزش پول ملی را به شرایط قبل برگرداند و نرخ تورم را مهار کند.

***کاهش ارزش پول ملی با افزایش نرخ ارز

همچنین نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی همزمان با افزایش مستمر قیمت ارز، از دولت خواست تا از تخصیص بازاری ارز خودداری کند.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به بحران افزایش مستمر قیمت ارز و با ارزیابی تدابیر دولت برای مقابله با این بحران اظهار داشت: باوجود تلاش هایی که بانک مرکزی در این ایام انجام داده و جهت‌گیری آن نیز مدیریت بازار ارز بوده، اما به نظر می رسد که این تلاش ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

حسین زاده بحرینی درباره تأثیر افزایش قیمت ارز بر روی ارزش پول ملی تأکید کرد: ارزش پول ملی روی دیگر ماجرای قیمت ارز است؛ به طوری که هرچقدر قیمت ارز بالا برود به همان نسبت پول ملی بی‌ارزش‌تر می‌شود. بنابراین در حال حاضر که ارز دائم گران می شود، پول ملی ما نیز به همان نسبت بی‌ارزش شده و همین مسئله نگران کننده است و دولت باید در این زمینه تصمیم جدی بگیرد.

***مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت

درهمین حال نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت در حوزه داخلی است، گفت: امروز مسئولان دولتی دچار یک نوع خودباختگی در مقابل تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان شده‌اند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور گفت: نهایتاً حدود 20 تا 25 درصد از مشکلات اقتصادی کشور بر اثر تحریم ایجاد شده که آن هم در صورتی که یک برنامه مشخص و اراده جدی برای مقابله با آن وجود داشته باشد می‌توان به راحتی از این 25 درصد هم عبور کنیم و آن را دور بزنیم و این 25 درصد چالشی برای کشور ایجاد نکند.

وی افزود: اعتقاد من این است که بیش از 70 درصد مشکلات امروز کشور ما به سوءمدیریت در داخل و بی‌برنامگی متولیان امر بازمی‌گردد که نمونه‌های مختلفی برای آن وجود دارد.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: به عنوان نمونه وقتی فردی بدون محاسبه اعلام می‌کند قیمت ارز 4200 تومان است و ما به همه کسانی که متقاضی ارز هستند نیازشان را با ارز 4200 تومانی پاسخ می‌دهیم. حال آنکه فردی که این حرف را گفته مسئولیت مهمی دارد و اطمینان دارد که قدرت اجرا کردن حرفی که می‌زند را ندارد.

پژمانفر خاطرنشان کرد:‌ یا توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود که به هر میزان مردم بخواهند سکه به آنها فروخته می‌شود و بدیهی است که امکان این امر وجود ندارد و ما حتی اگر به اندازه کوه ابوقبیس هم طلا داشته باشیم نمی‌توانیم پاسخگوی این نیاز باشیم و اینها نشان‌دهنده آن است که سوء مدیریت کشور ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی افزود: نکته بعدی بزرگ‌انگاری مشکلات از ناحیه مسئولین اجرایی است و کسی که در مدیریت کلان کشور فعالیت دارد باید اقتدار لازم را داشته باشد و در مواجهه با کوچکترین مشکلات خودش را نبازد.

***فاصله ۱۷ برابری دهک بالا و پائین

دیگر نماینده مردم مشهد درمجلس براین عقیده است که فاصله دهک‌های بالا و پائین جامعه امروز به ۱۷ برابر رسیده است و این فاصله تولید آسیب اجتماعی می‌کند، چراکه یک عده از سیری نمی‌دانند چکار کنند، یک عده از گرسنگی!

رضا شیران خراسانی اظهار داشت: بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و دستمزد، فاصله فاحش دهک‌ها، اتباع بیگانه و... از دلایل آسیب‌های اجتماعی است.

شیران خاطرنشان کرد: بودجه سال 97 نشان می‌دهد که روزانه بیش از 800 میلیارد تومان خرج روزمره کشور است و 210 هزار میلیارد تومان حقوق ناعادلانه پرداخت می‌شود یعنی یک‌هفتم حقوق بگیرها به‌اندازه‌ای می‌گیرند که شش‌هفتم می‌گیرند! به طوری که 500 هزار نفر حقوقشان به اندازه 3میلیون نفر دیگر است.

وی ادامه داد: ما برای مسکن دهک‌های پائین جامعه چکار کرده‌ایم؟ در صورتی 48 درصد جمعیت جامعه را دهک‌های پائین تشکیل می‌دهند. آیا اگر در حوزه مسکن ارزان‌قیمت کار می‌کردیم بازهم شاهد حاشیه‌نشینی در شهرها بودیم؟
Share/Save/Bookmark