توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59827
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۲
گرانی خرما زیر سر ترامپ‌های ایرانی است
رئیس اتاق اصناف استان تهران با اشاره به گرانی اخیر خرما در کشور گفت: یک ترامپ در امریکا است، اما هزار ترامپ در کشور داریم، آن‌ها این بساط را برای مردم درست کرده‌اند.
به گزارش خط نیوز: به گزارش «تسنیم»، نوده فراهانی درباره گرانی‌های قبل از ماه مبارک رمضان گفت: آنچه بازار را تنظیم می‌کند بحث عرضه و تقاضاست. در کنار این، رقابت نیز از نظر قیمت، کیفیت و کالا بازار را تنظیم می‌کند، اما وقتی رقابتی بین تجار و کسبه نباشد باعث مشکلاتی از جمله گرانی می‌شود. به عنوان مثال خرما در داخل کشور تولید می‌شود و ما دومین کشوری هستیم که در تولید این محصول حرف برای گفتن داریم،، اما چرا مدیریت به گونه‌ای است که ما با بحران خرما مواجه می‌شویم؟ ما در ابتدا باید مصرف داخلی را تأمین کنیم و سپس مازاد آن را صادر کنیم.
رئیس اتاق اصناف استان تهران اظهار داشت: این مسائل در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت است و ربطی به اصناف ندارد. اصناف دخالتی در این موضوعات ندارد، یعنی در این شرایط از اصناف هیچ مشورتی نمی‌شود و ما فقط مجری توزیع کالا هستیم تا کالا‌ها در اختیار واحد‌های صنفی قرار بگیرد و به شدت هم نظارت می‌کنیم تا اصناف بیش از سود تعیین‌شده و گران‌تر از آن نفروشند.
این مقام مسئول یادآور شد: اصناف اعتراض خود را در این باره به ارگان‌های مربوطه کرده، اما وقتی برای تنظیم بازار برنامه‌ریزی می‌شود ما دیگر نمی‌توانیم دخالت نکنیم. نوده فراهانی عنوان کرد: به عنوان مثال قیمت نان پنج سال است که تغییری نکرده‌است. دولت سوبسید آرد را پرداخت می‌کند، اما چرا الان دولت، مردم و نانوا همه ناراضی‌اند؟ به اعتقاد بنده بهترین راه این است که نان آزاد شود و دولت فقط نظارت کند تا نانوا خودش تشخیص دهد کدام آرد را برای تولید نان با کیفیت استفاده کند و در این صورت بین نانوایان رقابت ایجاد خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف استان تهران با بیان اینکه نظر دولت بر عدم افزایش قیمت نان است، تصریح کرد: این دیدگاه دولت در شرایطی است که هزینه برق، آب، گاز، تلفن، مالیات، بیمه و هزینه پرسنل هر سال افزایش می‌یابد در نتیجه نمی‌توان توقع داشت که نانوا نان را با همان قیمت چهار سال قبل عرضه کند و این هزینه‌ها را هم بپردازد.
منبع: روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark