توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 29767
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۷
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه ۲ تلویزیون روسیه:
حضور برندهای ایرانی در روسیه تا سال آینده/ به زودی تبادل کالا میان ایران و روسیه اجرایی می‌شود
روحانی گفت: ایران پیش از اعلام سیاست‌های تحریم علیه روسیه با مسکو در خصوص توسعه روابط و چگونگی تبادل کالا به توافق‌هایی رسیده که به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.
حضور برندهای ایرانی در روسیه تا سال آینده/ به زودی تبادل کالا میان ایران و روسیه اجرایی می‌شود
به گزارش حوزه دولت خبرگزاری خط نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مصاحبه با شبکه ۲ تلویزیون روسیه در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه مسکو، اظهارداشت: تحریم به ضرر همه کشورهاست، اما کشورهایی که مورد تحریم قرار می‌گیرند باید مقابله کنند و دیگران نیز در این زمینه باید کمک کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پیش از اعلام سیاست‌های تحریم علیه روسیه با مسکو در خصوص توسعه روابط و چگونگی تبادل کالا به توافق‌هایی رسیده است که به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ضرورت همکاری همسایگان برای مقابله با تحریم‌ها را خاطرنشان ساخت و تصریح کرد: در شرایط فعلی هر کمکی که بتوانیم به دولت و ملت روسیه خواهیم کرد و مردم روسیه با مهیا شدن تسهیلات تجاری لازم تا سال آینده شاهد حضور برندهای ایرانی در فروشگاه‌های خود خواهند بود.

روحانی ضرورت همکاری مدیریت بازار انرژی با روسیه را یادآور شد و گفت : بهترین راه در زمینه انرژی و گاز، همفکری، تعامل و رقابت سالم کشورهای صادرکننده گاز است تا منافع همه صادرکنندگان تامین شود.

رئیس شورای عالی اقتصاد افزود: ایران دارای یکی از بزرگ‌ترین منابع گاز در جهان است و در سیاست‌های خود، تامین گاز کشور و فروش به همسایگان را دنبال می‌کند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز شرایطی نیست که اگر روسیه فروش گاز به اروپا را قطع کند ایران می‌تواند جایگزینی برای گاز صادراتی روسیه به این کشورها باشد.

روحانی در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات ایران با ۱+۵ در نیویورک، گفت: در این مذاکرات گام‌هایی هر چند کوتاه، اما رو به جلو برداشته شد، اما باید تلاش شود تا در فرصت باقیمانده به توافق جامع دست یابیم که به نفع همگان است و می‌تواند شرایط ایران را در منطقه به ویژه در مسائل تجاری مثبت کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان پی تی ) است و تمام مقررات بین‌المللی را پذیرفته، بنابراین اگر مسائل کوچکی هم باقی مانده است می‌توان آن را براساس مذاکره برطرف کرد. از طرف ما اراده جدی برای حل مشکلات وجود دارد واگر طرف مقابل نیز شهامت لازم را بخرج دهد، در همین زمان باقیمانده می‌توان به توافق نهایی دست یافت.

روحانی به خبرنگار شبکه ۲ تلویزیون روسیه، درباره جایگاه آمریکا در میان ۱+۵، گفت: امروز همه کشورهای ۱+۵ علاقمند به حل و فصل مسائل هستند و تنها کشوری که کمی کند عمل می‌کند آمریکاست و امیدواریم که آمریکایی‌ها نیز به منافع بلندمدت بیشتر بیاندیشند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: درمیان ۱+۵ هنگام مذاکرات کشوری که بیش از همه صحبت می‌کند، پیشنهاد می‌دهد و انتقاد دارد، آمریکاست و ما نیز علاقمندیم که پنج عضو دیگر گفت‌وگوها فعال‌تر شوند.

روحانی درباره اجلاس سران خزر، گفت: دریای خزر برای همه کشورهای همسایه اهمیت بسیاری دارد و باید به منبع مطمئنی برای توسعه این کشورها مبدل شود. موافقت‌نامه‌هایی در این خصوص به امضا رسیده است و در اجلاس آستراخان نیز اسناد دیگری امضا می‌شود که نشان می‌دهد ما می‌توانیم مسائل را حل کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به معتبر بودن قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ میان ایران و شوروی سابق ادامه داد : با تعهد و تلاش همه کشورهای ساحلی امید داریم که تفاهم‌نامه‌های جدید جایگزین قراردادهای پیشین شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: ایران در ابتدا خواستار استفاده مشاع از دریای خزر بود، اما طرف‌های مقابل از اجرای آن فاصله گرفتند. امروز بخش‌های اقتصادی در آب‌های دریا تحت عنوان حاکمیت ملی، اما در حال کشتیرانی خواهیم داشت و امیدواریم رفت و آمدهای تجاری و گردشگری باعث رونق بیشتر دریای خزر و شهرهای ساحلی شود.

روحانی در خصوص مبارزه با تروریسم، به نقش و جایگاه ایران در مبارزه با این پدیده اشاره کرد و گفت: امروز کسانی صحبت از ائتلاف می‌کنند که برخی از آنها در سال‌های گذشته به این گروه کمک مالی و تسلیحاتی کردند، اما ایران از سه سال پیش با درخواست دولت‌های سوریه و عراق با این گروه تروریستی مبارزه کرده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تروریسم خطری است که کل جهان را تهدید می‌کند و همه باید در این زمینه کمک کنند. البته بمباران هوایی یک حرکت شکلی و نمایشی است و این در حالی است که مبارزه با گروه‌های تروریستی، نیاز به کار فرهنگی و اقدامات عملی نظیر ممانعت از رسیدن کمک‌های مالی و سلاح به آنها دارد.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه اسلام دین کرامت انسانی، احترام به حقوق دیگران و همزیستی مسالمت‌آمیز است، گفت: آنها که تحت عنوان داعش فعالیت می‌کنند هیچ تناسبی با فرهنگ اسلام ندارند. ما این حرکت ضداسلامی را که خواهان حکومت بر زندگی و جان انسان‌ها از طریق ارعاب و کشتار است محکوم می‌کنیم.
Share/Save/Bookmark