افزايش نرخ اجاره به مرز ۴۰ درصد! / مستاجران چشم انتظار طرح وزير بدون برنامه

13 ارديبهشت 1394 ساعت 19:37

همزمان با افزايش نرخ اجاره به بهانه كاهش نرخ سود بانكي بسياري مستاجران چشم انتظار طرح هاي آخوندي براي آرام كردن بازار اجاره بها هستند اين در حالي است كه وزير راه وشهرسازي تا به امروز هيچ سخني و طرحي را مبني بر كاهش اجاره ها نداده است.


به گزارش خط نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران اين روزها با زمزمه هاي افزايش نرخ تسهيلات و همچنين كاهش سود بانكي دلالان از اين فرصت استفاده كرده و بازار پر تلاطمي را براي مسكن رقم زدند به طوري كه هنوز۳ ماه تا رسيدن به فصل نقل وانتقال باقي مانده ميزان اجاره بها ۲۰ درصدي رشد كرده است.

براساس اين گزارش فروردين ماه بسياري از كارشناسان و مسولان خبر از ثبات بازار مسكن و كاهش قيمت ها داده بودند و ارديبهشت ماه را ماه طلايي بازار مسكن عنوان كرده بودند اين درحالي است كه هنوز يك ماه نگذشته از سال قيمت هاي فروش و اجاره مسكن به صورت صعودي رشد يافته است.

ارديبهشت ماه طلايي بازار مسكن

براساس اين گزارش حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاك كشوري ۱۹ فرودين ماه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از پايدار بودن قيمت‌ها در فصل بهار خبر داده بود و عنوان كرده بود: از ابتداي تابستان بازار مسكن رونق بيشتري خواهد گرفت اما اين رونق به معناي گراني قيمت مسكن نخواهد بود. وي با بيان اينكه وضعيت بازار مسكن در سال ۹۴ پايدار خواهد بود، گفت: در دو سال گذشته سعي كرده‌ايم خيز خروج از ركود بازار مسكن را برداريم كه اين امر امسال با سرعت بيشتري پيگيري خواهد شد.

 

رئيس اتحاديه املاك كشوري تصريح كرد: در بهار ۹۴ وضعيت معاملات چشمگير خواهد بود و ارديبهشت را ماه طلايي فصل بهار براي بازار مسكن مي‌دانيم. رئيس اتحاديه املاك كشوري خاطرنشان كرد: بازار مسكن در فصل بهار ظرفيت افزايش قيمت ندارد و با پايدار بودن قيمت‌ها بهترين زمان براي خريد مسكن به شمار مي‌رود. براساس اين گزارش عقبايي با همزمان با افزايش اجاره به بهانه كاهش نرخ سود گفت: اين كاهش ۲ درصدي نرخ سود بر بازار مسكن اثري نگذاشته و بعيد است كه با اجراي آن هم شاهد تاثير خاصي بر بازار مسكن باشيم. حسام عقبايي تصريح كرد: سيستم بانكي در كشور ما به جاي تزريق پول به بخش توليد و بخش مولد به بنگاه داري و برج سازي و ... مي پردازد كه اين مساله باعث مي شود بانكها زير سوال بروند.

عقبايي خاطر نشان كرد: سودي كه سرمايه گذاري در مسكن ايجاد مي كند با سودي كه بانكها به سپرده ها مي دهند قابل قياس نيست به همين جهت سرمايه گذاران اين بخش ترجيح مي دهند پول خود را در بانك گذاشته و سود دريافت كنند تا اينكه آن را وارد حوزه مسكن نمايند. وي افزود: به عنوان نمونه اگر قرار باشد فردي يك واحد آپارتمان را به قصد گرفتن اجاره خريداري كند با يك حساب ساده متوجه مي شود كه اگر پولش را در بانك بگذارد مبلغ بيشتري سود مي كند تا اينكه در ساختمان پس انداز كند. عقبايي در پاسخ به اين سوال كه آيا طي سال جاري با افزايش قيمت مسكن مواجه خواهيم بود يا نه ? خاطر نشان كرد: بعيد است با سياستهاي دولت در كنترل قيمتها قيمت مسكن افزايش بيابد.

وي افزود: البته خروج از ركود اين بخش هم در قيمت موثر است چنانچه تحركات بخش مسكن افزايش پيدا كند معاملات بيشتر شده و قيمتها هم تعديل مي شود. به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گزارشات ميداني حاكي از آن است كه قيمت هاي اجاره در طي ۲۰ روز گذشته رشد ۲۰ درصد داشته اين در حالي است كه به گفته عقبايي قيمت هاي اجاره تا تابستان هيچ افزايشي نمي يابد. براساس اين گزارش يكي از مشاوران املاك با اشاره به اينكه هنوز سه ماه به فصل نقل وانتقال باقي مانده قيمت اجاره بين ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش يافته است ،گفت: به طور قطع قيمت هاي اجاره تا تابستان رشد ۵۰ درصدي خواهد يافت. همچنين مشاور املاك ديگري معتقد است: با افزايش ميزان تسهيلات خريد مسكن قيمت هاي خريد به طور قطع افزايش مي يابد و اين بازار كمي رونق مي يابد.

مشاور املاك ديگري در ادامه اظهار داشت: قيمت هاي اجاره تا سه ماه آينده بيش از ۴۰ درصد افزايش و قيمت هاي خريد نيز ۱۰ درصدي رشد مي يابد. براساس اين گزارش عليرضا خسروي عضو كميسيون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه در حال حاضر با انباشت يك ميليون تقاضا روبرو هستيم،گفت:اين در حالي است كه ميزان عرضه مسكن در كشور به صفر رسيده است. وي اظهار داشت: سود بانكها در حال حاضر بسيار زياد است و همين موضوع باعث افزايش زيان‌دهي در بازار مسكن شده است و بنابراين ميزان مشاركت در بازار مسكن كاهش يافته است. عضو كميسيون عمران مجلس اظهار داشت: صدور جوازهاي ساختماني نيز بسيار كاهش يافته و همين موضوع در كاهش عرضه مسكن تاثيرگذار بوده است. خسروي تصريح كرد: در طي دو سال گذشته ساليانه حدود يك ميليون تقاضا در بخش مسكن ايجاد شده است و اين در حالي است كه ميزان عرضه مسكن بسيار پايين بوده در صورتي كه همين روند را پيش رود قيمت مسكن افزايش بسياري مي‌يابد. براساس اين گزارش حال بايد منتظر ماند و اقدامات وزير راه وشهرسازي را در خصوص كنترل بازار مسكن همزمان با افزايش تسهيلات خريد ديد و اين درحالي است كه تا كنون آخوندي هيچ طرحي را براي تثيبت بازار اجاره و كاهش قيمت ها ارائه نكرده است.


کد مطلب: 35363

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcjttet.uqeimzsffu.html

خط نيوز
  http://khatnews.com