آدم‌های جدید، معیشت و امور صنفی اهالی سینما را مختل کرده‌اند

18 بهمن 1397 ساعت 11:01

پیشکسوتان را کنار گذاشته‌اند، یک عده وارد سینما می‌شوند که نه تخصص و نه تجربه لازم دارند؛ این آدم‌های جدید، معیشت و امور صنفی اهالی سینما را مختل کرده‌اند.


به گزارش خط نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، جشنواره فیلم فجر در ایستگاه سی و هفتم هم به روزهای پایانی خودش نزدیک می‌شود و در روز هشتم شاهد حضور هنرمندان و شخصیت‌های غیرهنری بود که به تماشای فیلم‌های جشنواره در پردیس سینمای چارسو (سینمای هنرمندان) نشستند، روزی که با «مدیترانه» هادی حاجتمند و «خون خدا» کار خود را آغاز کرد و در نمایش «دیدن این فیلم جرم است» با حاشیه‌هایی از حضور برخی شخصیت‌ها چون محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما مواجه شد. البته که از برخی‌ نهادها هم در سینمای هنرمندان جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند تا خودشان نظاره‌گر فیلمی باشند که پیش از این نقل قول‌هایی درباره‌اش شنیده بودند. البته کنار پیگیری این موضوع که کمتر درباره‌اش صحبت کردند عزیزالله حمیدنژاد هم به جشنواره آمد و در گفتگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: "ساخت فصل دوم سریال «بانوی عمارت» هنوز مشخص نیست؛ تلویزیون فشار می‌آورد اما همین‌طور نمی‌توانیم کار جدیدی شروع کنیم". باز هم در سینمای هنرمندان که قدم می‌گذاریم منتقدان و کارشناسانی حضور دارند که هم نسبت به فیلم‌های امسال جشنواره انتقاد دارند هم برخی از آن‌ها را متفاوت و خوب می‌دانند، مثلاً برخی می‌گفتند آن‌قدر تعداد فیلم‌ها زیاد است که تصمیم‌گرفتن و حتی ارزیابی آن‌ها هم از حیث داوری و هم نقد مشکل است و اصلاً این کار استاندارد نیست، یا برخی می‌گفتند فیلم‌های جشنواره همه تلخ هستند و نقطه امیدی در آن‌ها وجود ندارد. در این بین اکبر نبوی منتقد سینما هم اعتقاد داشت که جشنواره فیلم فجر دوران بلوغ و چهل‌سالگی‌اش را سپری می‌کند و باید مسئولین مربوطه مثل یک درخت تنومند با سینمای ایران برخورد کنند تا بالنده‌تر شود. یا امیر عابدی رئیس انجمن عکاسان سینمای ایران می‌گفت: "ما در حوزه سینما مسئله بیمه بیکاری نداریم و درباره این بیمه بیکاری باید مجلس تصمیم بگیرد، چون دولت به‌تنهایی نمی‌تواند به بودجه و تصمیم‌گیری نهایی در این حوزه دست پیدا کند". محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما که این روزها به‌عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند درباره امور صنفی و معیشتی اهالی سینما می‌گوید: "معمولاً فرهنگ در بودجه به آخرهای لیست می‌رسد و شاید به همین دلیل رسیدگی به هنرمندان همین طوری انجام می‌شود. به‌معنای عمومی با هنرمندان در فرآیند رسیدگی، عادلانه برخورد نمی‌شود و چند چهره خاص همیشه مورد توجهند". مسلم آقاجانزاده تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که این روزها مشغول پروژه سریال «محله گل و بلبل» است سینما را در امور صنفی جلوتر از تلویزیون می‌داند. او تصریح کرد: فارغ از قدمت امور صنفی سینما، یک نکته هم وجود دارد؛ سینما به‌جهت اقتضای فضای خاصی که دارد از ابتدا براساس اقتصاد شخصی و خصوصی چیده شده است. اکبر نبوی منتقد سینما به اتفاقات ناگوار در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم در این سال‌ها به‌ویژه اتفاقات ناگوار و ضد فرهنگ و هنری که باعث شد در وهله اول دچار فاصله‌های طبقاتی در سینما بشویم که هر روز هم شدت و حدت بیشتری پیدا می‌کند، ما الآن دارای یک جامعه سینمایی به‌شدت طبقاتی هستیم. فرامرز روشنایی که این روزها در سریال «رقص روی شیشه» شبکه نمایش خانگی هم ایفای نقش می‌کند به نکته قابل تأملی اشاره کرد. او گفت که "حقوق بازنشستگی از خانه سینما می‌گیرم اما آن‌قدر حقوق بازنشستگی را کف دستمزد درنظر می‌گیرند که به‌زبان آوردن مبلغ آن قدری برای خودم شرمندگی می‌آورد". او حتی به نکته تأسف‌آوری اشاره کرد که "اگر به‌جای بازیگری، در وزارتخانه‌ای شغل نگهبانی داشتیم حداقل بالای دو میلیون تومان دستمزد مستمری بازنشستگی می‌گرفتیم". امیر عابدی رئیس انجمن عکاسان سینمای ایران گفت: متأسفم بگویم که یک عده پیشکسوت نشسته‌اند یا بیکارند و یا کمتر کار می‌کنند و یک عده وارد سینما می‌شوند نه تخصص و نه تجربه لازم دارند، همیشه کار می‌کنند و بیشتر به آن‌ها توجه می‌شود. البته حرف من این نیست که آدم‌های جدید نباید به سینما بیایند آدم‌های جدید باید با قاعده بیایند و آدم‌های قدیم هم اگر می‌خواهند بروند یا کنار گذاشته شوند، این اتفاق هم باید با قاعده بیفتد. اکبر نبوی در پایان یک هشداری به مسئولین مربوطه داد: "ما امروز اگر از مشکل معیشت و بیکاری گروهی از اعضای خانواده سینما صحبت می‌کنیم شاید سه چهار سال دیگر با این روندی که جلو می‌رود از یک بحران صحبت کنیم".


کد مطلب: 57529

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdchwmnm.23nqidftt2.html

خط نيوز
  http://khatnews.com